Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
ThomasVikhog

Garmin GPSMAP 700

Rekommendera Poster

Hej!

Finns det någon som förstått när och hur man uppdaterar sina GPS kartor i plottern?

Jag köpte ett nytt kort 2016, men förstår inte hur jag ser om det kommit en ny utgåva. Jag förstår inte heller om det går att göra uppdateringar på den, eller om man måste köpa nytt kort helt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha, det var tomt på idéer om detta...

Antagligen går det inte att uppdatera sjökorten till Garmin, men lusar man igenom deras hemsidor så verkar vissa kartor gå att uppdatera med ett program som finns för nedladdning.

Men det är nog så att det inte gäller marina applikationer.

Jag kör nog vidare med mitt kort från 2016.

Som back-up har jag båtsportkort i papper.

Hur ofta tycker ni man ska köpa nya?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev ThomasVikhog:

Jaha, det var tomt på idéer om detta...

Antagligen går det inte att uppdatera sjökorten till Garmin, men lusar man igenom deras hemsidor så verkar vissa kartor gå att uppdatera med ett program som finns för nedladdning.

Men det är nog så att det inte gäller marina applikationer.

Jag kör nog vidare med mitt kort från 2016.

Som back-up har jag båtsportkort i papper.

Hur ofta tycker ni man ska köpa nya?

Som jag förstår det tar man med sig lagringsmediet till båttillbehörsbutiken, som kan uppdatera och sedan ta betalt.

Båtsportskort på papper ges ut vartannat år, ojämt årtal för "Västkusten" så i år finns det nya båtsportskort för Västkusten norr och södra. ja det finns även nya för syd- och ostkusten nu 2021.

sammanlagt i dessa kort finns det 1030 uppdateringar, förr kallade vi den "rättelser" men sak samma.

Sannolikt finns det nya grynnor, böar och grund även i de elektroniska varianterna, så man borde väl köpa sig nya kort, eller uppdatera de elektroniska ofta.

Dagens båtliv skriver litet om detta här.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ladda ner garmin express till dator med kortläsare. Sätt minneskortet med plotterns xml-fil samt befintligt sjökort i datorn så kommer garmin express finna om det finns uppdateringar för sjökortet samt mjukvara för plotter. 

 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, då ska jag prova att göra en uppdatering.

Jag ser att jag har ett antal uppdateringar på kortet redan, men bara fram till dagen jag beställde kortet.

Tackar för tipset - jag återkommer med hur det gick.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Provat att uppdatera med Garmin express. Jag kan logga in efter skapat konto, den ser vilken navigator jag har och vill registrerar min karta - men detta lyckas inte, men inget felmeddelande.

Provat 10 gånger...

Kanske navigatorn är för gammal (10 år) eller kartan 5 år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...