Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Horisont

Motor stängs av när jag gasar back

Rekommendera Poster

Hej. Vi bytte under våren till en Evinrude utombordare 115hi e tec och var nu på provtur. Marinan byte inte ut gasreglage utan använde den befintliga då ett byte inte var möjligt som de sa. Motorn startar fint, den går upp till 27kn och skulle kanske kunna gå snabbare än så. När vi skulle lägga till i hamnen och  behövde bromsa med back så stängdes motorn av. Detta hände vid två tillfällen och vi trycktes mot bryggan. Det går dock att back sakta ur hamnen, men vill man ha mer kraft så stängs den av. Ligger felet i gasreglaget eller motorn?  Tacksam för kloka svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det skulle ju kunna vara neutrallägesbrytaren i reglaget som bryter strömmen (eller kortsluter) på fel ställe.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack George. Är det något man lätt kan åtgärda? Har nu även märkt att motorn stängs av i neutralitet efter start. Det går dock att sätta på den utan problem igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Horisont:

Tack George. Är det något man lätt kan åtgärda? Har nu även märkt att motorn stängs av i neutralitet efter start. Det går dock att sätta på den utan problem igen.

Det är väl mer än trettio år sedan jag mekade med utombordare, men generellt sett kan man väl säga som så, att snabbt stopp utan föregående hostningar och dålig gång, beror oftast på ett elektriskt fel, om motorn hostar och går illa innan den stannar är det ofta bränslerelaterat.

Jag hade först någon Evinrude, och vill minnas att neutrallägesbrytaren satt i motorn, på andra modeller satt den i reglaget, fela mig om jag har rätt....

 

Utombordarexpertisen på detta forum får väl fylla på med goda råd och glada tillrop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev Horisont:

Tack så mycket för tipsen. 

Ja, för all del, hoppas bara det hjälper dig!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...