Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
KlasBL

Bränslepump går utan att motorn går

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har en mercruiser 5.7, förgasare, från 1998 där den elektriska motorpumpen går så fort jag slår på tändningen. Dvs bara strömmen på, utan att motorn startat.

 

Jag har nyss bytt tändningslås (3 poligt som tidigare från Jula). Vet inte om det har med det att göra. Men den är ju exakt likadan. Och jag har kopplat det exakt likadant.

 

Röd-lila: B

Gul-röd: S

Lila (2st): I

 

Det gamla tändningslåset slutade att fungera. Den vred inte tillbaks sig när motorn startat. Kunde ligga kvar i startläge och låta startmotorn jobba trots att motorn var igång. Och man kunde vrida runt den en helt varv och missa tändningslåset. Vet inte om något relä kan ha gått sönder när den låg och jobbade med startmotor igång. Men om något borde ju den inte gå igång på bara strömläge.

 

Jag har läst att den får signal från tex oljetryck sketchen osv. Men den här ju jag inte rört.

 

Några tankar om vad som är fel och hur jag kan få den att bara gå när motorn ska startas och är igång?

 

Säkerhetsfråga: Pumpar den in massa bensin nu i förgasare och cylindrar så den kan säga BOM! ? Bör jag vidta extra försiktighet om jag försöker starta den?

Tack!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...