Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024
Rolle85

Biltema bränslemätare? Vilka trådar

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Min Wema bränslemätare strular i år igen så nu åker den ut. Nån som vet vilka kablar Biltemas bränslemätare har? Idag har jag 4 kablar men ser att biltemas har tåtar med andra färger, samt 5 kablar. Vad göra?

 

042F7224-C388-4F1A-9A21-2589BDEF8599.jpeg


 

16DB2554-A0A6-46A8-B32C-88E08F6B0CE8.jpeg

928EA5F5-D691-477C-928B-48E25F17F68C.png

Redigerad av Rolle85

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att den nya har 5 är nog bara för att du kan välja på två färger för belysningen.

det är bara fyra som används men beroende på vilken av gul/orange får du gult eller rött ljus

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Biltemas har 2 färger på belysningen så den 5e kabeln är ytterligare belysning.

 

Blå, röd och svart kan vara samma som idag. Säkrast är dock att följa sladd eller mäta så du hittar + och -. Sen ohmmäter du sensor mot minus och får med rätt kabel se ett värde mellan 0-180ohm beroende på hur mycket du har i tanken. Den sista blir då belysning.

 

Edit: 2a på bollen;)

Redigerad av Mange249
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har strulat med din Wema?

 

generellt tycker jag det är konstigt att inte mätarna går att kalibrera. I alla fall inte de jag köpt.

 

drar jag givaren till Max är det vissa mätare som visar 75% och andra 100% men samma givare men olika mätare.

mätarna jag testat är 3st av varje biltema, Wema och VDO. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Mange249:

Biltemas har 2 färger på belysningen så den 5e kabeln är ytterligare belysning.

 

Blå, röd och svart kan vara samma som idag. Säkrast är dock att följa sladd eller mäta så du hittar + och -. Sen ohmmäter du sensor mot minus och får med rätt kabel se ett värde mellan 0-180ohm beroende på hur mycket du har i tanken. Den sista blir då belysning.

 

Edit: 2a på bollen;)

Mange, du kanske är på något för mitt bekymmer! Är det motståndet som man kan finjustera med? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag monterade en gång en givare från Biltema i en båt med EVC och färddator. Det var en låg tank så det fick bara plats en 250mm givare. Jag försökte kalibrera den med färddatorn, men det funkade inte. Givaren hade bara 4 tungelement och motstånd så det fanns bara 4 lägen på visaren. Full, trekvarts, halvtank, kvartstank och tom. Så fort som nivån gick under kvarts tank dök visaren ner till tom, och färddatorn larmade. Jag bytte givaren till en VDO. Då funkade det bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev Johannes1018:

Mange, du kanske är på något för mitt bekymmer! Är det motståndet som man kan finjustera med? 

Det finns såvitt jag vet inget att justera på dessa mätare eller givare. Att man ohmmäter givaren är för att se så den fungerar och om mätaren är död kan man få en bra bild av hur mycket det finns i tanken.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
17 minuter sedan skrev Rollen:

Jag monterade en gång en givare från Biltema i en båt med EVC och färddator. Det var en låg tank så det fick bara plats en 250mm givare. Jag försökte kalibrera den med färddatorn, men det funkade inte. Givaren hade bara 4 tungelement och motstånd så det fanns bara 4 lägen på visaren. Full, trekvarts, halvtank, kvartstank och tom. Så fort som nivån gick under kvarts tank dök visaren ner till tom, och färddatorn larmade. Jag bytte givaren till en VDO. Då funkade det bättre.

Var detta nyligen? Det är smidigt om man kan köpa BTs givare, men är det som du beskriver även idag så lägger man ju gärna till några hundralappar för en riktig givare...

Redigerad av Mange249

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tänkte dra fram ny plus och minus först

Redigerad av Rolle85

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är allt inkopplat och nya wema mätaren funkar bra. Men jag kan nog säga att jag likaväl kunde valt biltemas som verkar vara samma grejer då manual och kablage är identiska 👍

 

5E1557D2-4874-4BC7-AA61-957B1A1E9B0C.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skönt med fungerande mätare...

 

Vad hade du för problem med din tidigare mätare? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan skrev Mange249:

Skönt med fungerande mätare...

 

Vad hade du för problem med din tidigare mätare? 

Den fungerade intermittent

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Rolle85:

Nu är allt inkopplat och nya wema mätaren funkar bra. Men jag kan nog säga att jag likaväl kunde valt biltemas som verkar vara samma grejer då manual och kablage är identiska 👍

 

5E1557D2-4874-4BC7-AA61-957B1A1E9B0C.jpeg

Japp, håller med!

I mina två senaste båtar har /har jag haft en blandning av Biltemas och Wemas mätare respektive dess givare. Dom är så lika varandra att jag misstänker att dom är tillverkade i samma fabrik i en ökänd folkdiktatur, av samma lågavlönade barnarbetare... men jag kan ju ha fel, tro det eller ej, jag har faktiskt haft fel, någon enstaka gång...

Hur som haver, barnen kär, men dessa mätare med givare, oavsett om det står Biltema eller Wema på dem, det är bra och välfungernade prylar!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja de köps nog från samma fabrik men har olika loggor….

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Rolle85:

Ja de köps nog från samma fabrik men har olika loggor….


3BB14546-056D-4D0B-9F5F-E8F017BC0A2A.jpeg.e093c3d0c56581d11ea17c549c9be200.jpeg

 

Ja, och så här kopplar man in dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kopplade inte in belysningen, kör bara när det är ljust :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör däremot i mörker också 🙂

 

Så jag vill veta om något vet: Är det röda ljuset på Biltemas instrument 25-8034 verkligen rött, eller är det orange. Jag har nästan rubinrött ljus på resten av panelen, så orange/orange-rött kommer att sticka ut för mycket.

På det gamla Biltema-instrumentet så kunde man byta ut BA7S-lampan mot en i en annan färg, eftersom det satt en sådan sockel på baksidan, men idag får man förlita sig på den inbyggda LEDen.

 

Tacksam för svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig testat BT's tankmätare, men Wema's mätare är riktigt bra. I motsats till en hel del mätare så har dessa bra dämpning/lagg som gör att nålen inte hoppar runt om det studsar lite. Du kommer att bli nöjd med denna!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det röda ljuset är ett typiskt "lysdiodrött" ljus, varken ljusrött, mörkrött eller blodrött... och definitivt inte orange. Jag tycker att det harmonierar med det röda glödlampsljuset i mina övriga instrument.

Orange ljus får du om du kopplar spänning till både den röda och gulas lysdioden samtidigt, men det rekommenderar inte tillverkaren. Sannolikt är det då en sån där kombinerad röd-gul lysdiod som sitter i instrumentet, och helt gissningsvis kanske den blir för varm om man kopplar in både rött och gult...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Det röda ljuset är ett typiskt "lysdiodrött" ljus, varken ljusrött, mörkrött eller blodrött... och definitivt inte orange. Jag tycker att det harmonierar med det röda glödlampsljuset i mina övriga instrument.

Orange ljus får du om du kopplar spänning till både den röda och gulas lysdioden samtidigt, men det rekommenderar inte tillverkaren. Sannolikt är det då en sån där kombinerad röd-gul lysdiod som sitter i instrumentet, och helt gissningsvis kanske den blir för varm om man kopplar in både rött och gult...

Toppen, tack för svaret! Precis vad jag behövde veta.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Alanningen:

Jag har aldrig testat BT's tankmätare, men Wema's mätare är riktigt bra. I motsats till en hel del mätare så har dessa bra dämpning/lagg som gör att nålen inte hoppar runt om det studsar lite. Du kommer att bli nöjd med denna!

Jag har i nuvarande båt, och i förra båten både Biltemas och Wemas mätare, dom fungerar väldigt bra! Det har förekommit misstanke här på detta forum att dessa tillverkas av samma tillverkare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...