Jump to content
Friday 18 June 2021
Rolle85

Biltema bränslemätare? Vilka trådar

Recommended Posts

Posted (edited)

Min Wema bränslemätare strular i år igen så nu åker den ut. Nån som vet vilka kablar Biltemas bränslemätare har? Idag har jag 4 kablar men ser att biltemas har tåtar med andra färger, samt 5 kablar. Vad göra?

042F7224-C388-4F1A-9A21-2589BDEF8599.jpeg

16DB2554-A0A6-46A8-B32C-88E08F6B0CE8.jpeg

928EA5F5-D691-477C-928B-48E25F17F68C.png

Edited by Rolle85

Att den nya har 5 är nog bara för att du kan välja på två färger för belysningen.

det är bara fyra som används men beroende på vilken av gul/orange får du gult eller rött ljus

• Like 1

Posted (edited)

Biltemas har 2 färger på belysningen så den 5e kabeln är ytterligare belysning.

Blå, röd och svart kan vara samma som idag. Säkrast är dock att följa sladd eller mäta så du hittar + och -. Sen ohmmäter du sensor mot minus och får med rätt kabel se ett värde mellan 0-180ohm beroende på hur mycket du har i tanken. Den sista blir då belysning.

Edit: 2a på bollen;)

Edited by Mange249
  • Haha 1

Vad har strulat med din Wema?

generellt tycker jag det är konstigt att inte mätarna går att kalibrera. I alla fall inte de jag köpt.

drar jag givaren till Max är det vissa mätare som visar 75% och andra 100% men samma givare men olika mätare.

mätarna jag testat är 3st av varje biltema, Wema och VDO. 

3 minuter sedan skrev Mange249:

Biltemas har 2 färger på belysningen så den 5e kabeln är ytterligare belysning.

Blå, röd och svart kan vara samma som idag. Säkrast är dock att följa sladd eller mäta så du hittar + och -. Sen ohmmäter du sensor mot minus och får med rätt kabel se ett värde mellan 0-180ohm beroende på hur mycket du har i tanken. Den sista blir då belysning.

Edit: 2a på bollen;)

Mange, du kanske är på något för mitt bekymmer! Är det motståndet som man kan finjustera med? 

Jag monterade en gång en givare från Biltema i en båt med EVC och färddator. Det var en låg tank så det fick bara plats en 250mm givare. Jag försökte kalibrera den med färddatorn, men det funkade inte. Givaren hade bara 4 tungelement och motstånd så det fanns bara 4 lägen på visaren. Full, trekvarts, halvtank, kvartstank och tom. Så fort som nivån gick under kvarts tank dök visaren ner till tom, och färddatorn larmade. Jag bytte givaren till en VDO. Då funkade det bättre.

20 minuter sedan skrev Johannes1018:

Mange, du kanske är på något för mitt bekymmer! Är det motståndet som man kan finjustera med? 

Det finns såvitt jag vet inget att justera på dessa mätare eller givare. Att man ohmmäter givaren är för att se så den fungerar och om mätaren är död kan man få en bra bild av hur mycket det finns i tanken.

• Like 1

Posted (edited)
17 minuter sedan skrev Rollen:

Jag monterade en gång en givare från Biltema i en båt med EVC och färddator. Det var en låg tank så det fick bara plats en 250mm givare. Jag försökte kalibrera den med färddatorn, men det funkade inte. Givaren hade bara 4 tungelement och motstånd så det fanns bara 4 lägen på visaren. Full, trekvarts, halvtank, kvartstank och tom. Så fort som nivån gick under kvarts tank dök visaren ner till tom, och färddatorn larmade. Jag bytte givaren till en VDO. Då funkade det bättre.

Var detta nyligen? Det är smidigt om man kan köpa BTs givare, men är det som du beskriver även idag så lägger man ju gärna till några hundralappar för en riktig givare...

Edited by Mange249

Tack alla, får ut och provmäta mig fram

Posted (edited)

Tänkte dra fram ny plus och minus först

Edited by Rolle85

Nu är allt inkopplat och nya wema mätaren funkar bra. Men jag kan nog säga att jag likaväl kunde valt biltemas som verkar vara samma grejer då manual och kablage är identiska 👍

5E1557D2-4874-4BC7-AA61-957B1A1E9B0C.jpeg

Skönt med fungerande mätare...

Vad hade du för problem med din tidigare mätare? 

35 minuter sedan skrev Mange249:

Skönt med fungerande mätare...

Vad hade du för problem med din tidigare mätare? 

Den fungerade intermittent

1 timme sedan skrev Rolle85:

Nu är allt inkopplat och nya wema mätaren funkar bra. Men jag kan nog säga att jag likaväl kunde valt biltemas som verkar vara samma grejer då manual och kablage är identiska 👍

5E1557D2-4874-4BC7-AA61-957B1A1E9B0C.jpeg

Japp, håller med!

I mina två senaste båtar har /har jag haft en blandning av Biltemas och Wemas mätare respektive dess givare. Dom är så lika varandra att jag misstänker att dom är tillverkade i samma fabrik i en ökänd folkdiktatur, av samma lågavlönade barnarbetare... men jag kan ju ha fel, tro det eller ej, jag har faktiskt haft fel, någon enstaka gång...

Hur som haver, barnen kär, men dessa mätare med givare, oavsett om det står Biltema eller Wema på dem, det är bra och välfungernade prylar!

Ja de köps nog från samma fabrik men har olika loggor….

• Like 1

3 minuter sedan skrev Rolle85:

Ja de köps nog från samma fabrik men har olika loggor….

3BB14546-056D-4D0B-9F5F-E8F017BC0A2A.jpeg.e093c3d0c56581d11ea17c549c9be200.jpeg

Ja, och så här kopplar man in dem.

Jag kopplade inte in belysningen, kör bara när det är ljust :)

• Like 1