Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
jorgan

Rektangulär plastning på kölen - vad kan det vara?

Rekommendera Poster

Jag har en ny båt sedan två år, en Späckhuggare. När jag förberedde för bottenmålning såg jag på kölen en kvadrat av plastning (ca 8 x 4 cm) som var lite lös när jag kände på den. Är det någon som vet vad detta kan vara - funderar mest på om det är en lagning av något slag, och om jag i så fall behöver göra någon åtgärd iom att plasten är lite lös i kanterna? Någon som har någon idé? Tack på förhand! // Jörgenthumbnail_IMG_3764.jpg.eba1b82a55ef19343bbdf369c460f3d2.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom du befarar att lagningen inte är bra... Så öppna upp och titta, vad som döljer sig innanför. 

 

Kanske några guldpengar. 

 

Plasta sen igen ordentligt. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kanske är en lucka till ett utrymme för kölbult inne i kölen. Finns det fler?

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev jorgan:

Någon som har någon idé?

Om den befinner sig högt upp på kölen, mot skrovet tror jag @Seglamera är inne på rätt spår. När jag tog bort kölen på en båt var dessa fickor fyllda med betong. Betongen knaclades bort och kölbultarna innanför kunde lossas.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, när jag kollade lite noggrannare finns det en liknande rektangel även på andra sidan. Det är ca en dm upp till kölinfästningen. Jag har aldrig sett den typen av luckor i kölen tidigare, men utifrån era synpunkter bör det vara kölbultarna som gömmer sig innanför. Tack för hjälpen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...