Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Jonnor

Johnson 20hk -1994 misständer

Rekommendera Poster

Hej

Modellen har CDI:n under svänghjulet. Motorn misständer inte på land med spolmuff vad jag hör. När den är i vattnet kan den misstända vid alla varvtal men främst i mellanregistret. Problemet uppstod plötsligt. Den varvar inte ur, båten toppar 6knop mot 17knop innan felet, planar ej nu. Har jag motorkåpan avlyft kan jag dra i tändplattan (eller vad det är, vrider sig samband med att man gasar och spjället på förgasaren öppnas)Så varvar den betydligt mer och kan plana ut och gå rätt bra, tändplattan har ett stopp som den kan gå emot om man drar i den med fingret vid full gas men kommer aldrig i närheten av stoppet om jag inte drar i den. 

Felet är inte märkbart påverkat av kall/varm motor.

 

Kan det vara att reedmembranet är dyngslut(ser ok ut)?

Är det CDI-fel?

Har hört nåt om låg och hög spole i tändplattan? 

Kan någon justering till tändningen ha släppt?

 

Jag har:

•Rengjort förgasaren.

•Kollat sil och bränslepump.

•Tömt tanken och bytt bränslet.

•Bytt bränsleslang, anslutning och blåsa till tank.

•Bytt stift.

•Flyttat dödarknappen/kopplat bort dödmansgreppet från rorkulten.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

När man gasar så ökar den förtändningen genom att vrida tändplattan via länkarmar,

om tändningen inte följer med eller inte följer med korrekt, så går den skit och blir orkeslös.

 

Kan länkarmarna hamnat ur läge på något sätt ?

Men tycker också att den borde gå skit då, även på land...

 

Var det du som la upp en filmsnutt på en motor som gick dåligt för några dagar sedan ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev touchwood:

 

När man gasar så ökar den förtändningen genom att vrida tändplattan via länkarmar,

om tändningen inte följer med eller inte följer med korrekt, så går den skit och blir orkeslös.

 

Kan länkarmarna hamnat ur läge på något sätt ?

Men tycker också att den borde gå skit då, även på land...

 

Var det du som la upp en filmsnutt på en motor som gick dåligt för några dagar sedan ?

 

Okej, jag kan inte se att några länkarmar skulle ha hamnat ur läge. Jag har inte lagt upp någon video, ska däremot fixa det och bilder.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

motorer ska inte justeras med spolmuffar, avgaserna passerar genom proppen och är där inget motstånd(vatten) får du motorn feljusterad, jag gjorde samma misstag förra året då jag blev nybliven ägare till en 70hp johnson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev magis:

motorer ska inte justeras med spolmuffar, avgaserna passerar genom proppen och är där inget motstånd(vatten) får du motorn feljusterad, jag gjorde samma misstag förra året då jag blev nybliven ägare till en 70hp johnson

Ingen justering gjord än. Tack för info iallafall!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

jag bifogar en länk till service/reparationshandböcker som kan vara bra att fördjupa sig i, jag fick göra helt ny tändinställning på min motor då jag tror förra ägaren bytt stator/tändplatta och fått dit dem fel, lättare än man tror att göra tändinställning och justera länkarmar, köp en tändinställningslampa 380kr (fick göra en vantskruv=justerbar) https://www.tinboats.net/manuals/  

obs ekipaget gör INTE 44knop,felinställda enheter i Garmin.

tack till Ålänningen som reagerade 🙂bild.png.6be93d4f9c53666540815074af976380.pngbild.png.488c31e30ca925942d2400017f3f4089.png

Redigerad av magis
glömde viktiga saker
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

2021-05-14 vid 21:55 skrev magis:

jag bifogar en länk till service/reparationshandböcker som kan vara bra att fördjupa sig i, jag fick göra helt ny tändinställning på min motor då jag tror förra ägaren bytt stator/tändplatta och fått dit dem fel, lättare än man tror att göra tändinställning och justera länkarmar, köp en tändinställningslampa 380kr (fick göra en vantskruv=justerbar) https://www.tinboats.net/manuals/  

obs ekipaget gör INTE 44knop,felinställda enheter i Garmin.

tack till Ålänningen som reagerade 🙂bild.png.6be93d4f9c53666540815074af976380.pngbild.png.488c31e30ca925942d2400017f3f4089.png

Tack så mycket för hjälpen magis! Jag har justerat tändning osv efter denna manual utan resultat. Men hör och häpna! Upptäckte att den lilla "hylsan" med en skruv i som man justerar spjället vid full gas hade spruckit. Det har förmodligen hänt pga att fjädern som är inringad med blått på bifogad bild (som jag upptäckte skulle finnas i manualen) är borta och förmodligen orsakade en snärt som spräckte den, hylsan är ersatt(hylsan inringad med gult). Jag har provat att med fingret hålla tändplattan som fjädern skulle gjort hela registret och då går motorn bra! Jag hittar inte fjädern under kåpan däremot, så nu blir det att jaga rätt på en ny fjäder som nog kommer att lösa mitt problem.

 

20210522_233632.jpg

Redigerad av Jonnor
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick tag på en hel begagnad fjäder gratis av en lokal båtnörd (fjädern kostar ca 1100:- ny!!!!!) Nu går den ok utom på tomgång där den tjyvstannar ibland men det ska nog en förgasarjustering avhjälpa. Toppade 19knop nu med GPS vilket är bättre än någonsin!

Jag tackar för all hjälp denna gång. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Gott, där ser man vad en liten fjäder kan ställa till det.

 

4 timmar sedan skrev Jonnor:

(fjädern kostar ca 1100:- ny!!!!!)

 

Helt vansinnigt !

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...