Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Garpen61

Nytt batteri, ny solenoid startmotorn orkar inte dra runt

Rekommendera Poster

4,3 l 2005 Mercruiser

 

Startmotorn slår till, sen orkar den inte dra runt riktigt. Nu har jag plockat bort alla sladdar från startmotorn, sandpapprat och sprutat på kontaktspray. Nu får det stå så till imorgon, Orkar inte mer...

Jordfel är väl en misstanke, det får jag väl bekräftat imorgon när jag skruvar ihop den?

Kan startmotorn vara slut?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Garpen61:

4,3 l 2005 Mercruiser

 

Startmotorn slår till, sen orkar den inte dra runt riktigt. Nu har jag plockat bort alla sladdar från startmotorn, sandpapprat och sprutat på kontaktspray. Nu får det stå så till imorgon, Orkar inte mer...

Jordfel är väl en misstanke, det får jag väl bekräftat imorgon när jag skruvar ihop den?

Kan startmotorn vara slut?

Finns lite olika startmotorer, har du löst startrelä? Lägg en skruvmejsel mellan polerna om du har en. Går den runt så är reläet slut, finns billiga på Amazon ect.

 

Kompisen startade så hela 2020, i år så tvingade jag honom att köpa ett nytt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nytt batteri är bra, men är det fulladdat? Ett batteri som stått i butik en längre tid behöver laddas innan man använder det.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Batteriet fulladdat, nytt startrelä, startade mellan polerna förra året, bytte i slutet av säsongen. Har alltid tyckt att det varit dåligt drag på starten, så bytte till ett optima...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
5 timmar sedan skrev Garpen61:

4,3 l 2005 Mercruiser

 

Startmotorn slår till, sen orkar den inte dra runt riktigt. Nu har jag plockat bort alla sladdar från startmotorn, sandpapprat och sprutat på kontaktspray. Nu får det stå så till imorgon, Orkar inte mer...

Jordfel är väl en misstanke, det får jag väl bekräftat imorgon när jag skruvar ihop den?

Kan startmotorn vara slut?

Du har ju tagit bort ev problem innan startmotorn som jag ser, utöver att kolla kablar hela vägen till batteri. Så det kanske är läge att öppna och titta i startmotorn efter oxid och slitna kol/byta startmotorn. Gällande jordfel så har jag varit med om att startmotorn helt enkelt sitter löst. I dessa fall har startmotorn varit jordad i motorn via jordfläta till chassi (var på lastbilar i dessa fall) och det kräver ju att den sitter ordentligt. Men jag har ingen aning om hur dessa är jordad. Går det så kan du ju köra kabel direkt till startmotorn.

Redigerad av Jonnor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag testat med allt även kopplat från batteriet direkt till startmotorn. Den är D-Ö-D...

Ny startmotor beställd. men fy f..n så jäkligt den sitter, 2 meters slangarmar hade varit bra. en liten fiffig lucka i botten på båten vore bra 😜

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag köpte detta spärrhandtag. https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/hylsverktyg/sparrhandtag/sparrhandtag-2000028489

 

Efter att ha monterat bort knä o limpa kunde jag komma åt från sidan med ena armen  och den andra armen med spärrhandtaget underifrån. Så med ansiktet tryckt mot flamskyddet så gick det att dra loss. Den var riktigt rostig...

Redigerad av Garpen61
Fel länk

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...