Jump to content
Tuesday 18 February 2025
Puckohue

2-taktsmotor går bara bakåt

Recommended Posts

Jag har en gammal Mercury 20hk 2-taktare som jag hade vissa problem att få igång efter vintern. Efter att ha rengjort bensinslangen gick det bättre.

 

Men idag: när jag lade i "framåt" stannade motorn omedelbart. Att backa gick däremot bra. Jag provade flera gånger, men samma sak hände hela tiden. Det slutade med att jag fick backa hem...

 

Vad kan detta bero på och hur kan jag åtgärda det?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Kraftig hemlängtan, enda sättet att lösa det är att byta båtplats så den inte vet var den hör hemma.

 

Nä skämt åsido jag har inte en aning men du får nog svar snart av kompetenta personer som finns här.

 

Ha en trevlig dag. 😃

 

Edited by touchwood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är nog ingen brytpine på den motorn så detta blir en ankedot.

Vi hade en 8 hästare på ekan när vi var små.

Vi fiskade och körde på en sten med propellern.

Motorn gick fint men det hände inget med framåt växeln i.

Backen funkade däremot. Så vi backade hem kanske 2 distans.

Farsan vart inte glad.

Brytpinen hade gått av men när vi backade kilade den sig fast så att drivningen fungerade.

Minns jag rätt så svarvade brytpinnen bort en del metall under färden hemmåt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev FIATX19:

Motorn gick fint men det hände inget med framåt växeln i.

I mitt fall händer det något med framåt-växeln i: motorn stannar.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2021-05-14 vid 11:04 skrev Puckohue:

I mitt fall händer det något med framåt-växeln i: motorn stannar.

Jag svarar med en motfråga, ungefär detsamma som i en annan tråd med liknande frågeställning idag.

Finns det någon typ av neutrallägesbrytare som hindrar att man startar med växeln i, har hört, har läst här på forumet att sådan brytare kan ställa till det om dom hamnar fel, är feljusterade, eller är trasiga.

Edited by Georg_Ohm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag hade börjat med att med motorn avstängd, tändstift urplockade, lägga i framväxel och vrida på svänghjulet så du vet om det är mekaniskt eller ej.

Är det stumt hade jag sen sett över växelstaget som för över rörelsen från växelväljaren till växelhuset. På många modeller är det delat strax över veäxelhuset och fästs ihop med en klämma. Kanske har det blivit feljusterat så framåtväxeln hamnar i ett läge där propelleraxeln låser sig.

 

Nästa steg hade nog varit att riva växeln och se om clutch dog:en (har inget bra namn på svenska, växelföraren?) är sliten eller deformerad.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...