Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
skippeer

Starkt permanent "lim" för att fästa aluminium skylt på glasfiber?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Bakgrund

Har upptäckt att båtens alu skylt med skrovnummer på aktern är felaktig, saknas en bokstav i fabrikatsförkortningen.

Den dolda skylten inne i båten är korrekt. Storlek bredd 100 mm, höjd 12 mm, tjocklek 1 mm

 

Eftersom vi skall segla till Medelhavet i olika etapper vill vi ha korrekt synlig skylt med HIN / CIN / WIN på akterspegeln.
I en del länder söderut är man extra noggranna med skrovnummer skylt tex Italien och Kroatien och vi vill inte få problem med kustbevakning/tull etc.

 

(Har på TV sett en reseskildring av några glada/galna norrmän som åkte på tvären i sydamerika, de fick lämna sin inköpa bil vid en gränskontroll för chassi/motornummer stämde inte med handlingarna.....de fick gå över gränsen och sedan hyra en bil.)

 

Åtgärd

Beställa ny skylt i aluminium med korrekt skrovnummer och frågan är hur jag bäst monterar den nya på akterspegen i glasfiber?
Vilket blir starkast, mest permanent:  epoxi eller något CA lim (Cyanoacrylate)?
Lutar väl åt något epoxi lim i små förpackningar

Den felaktiga skylten var lätt att få bort, limmad med något som ser ut som fogmassa.....använde en bladkniv bakom skylten som redan släppt en del på mitten.


Bifogar foto, överst relingslist i teak, inom gul tejp platsen där skylten satt, under det gula baksidan av alu skylten, toppen på rf ventil

 

 

Skrovnummer.JPG

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev skippeer:

Bakgrund

Har upptäckt att båtens alu skylt med skrovnummer på aktern är felaktig, saknas en bokstav i fabrikatsförkortningen.

Den dolda skylten inne i båten är korrekt. Storlek bredd 100 mm, höjd 12 mm, tjocklek 1 mm

 

Eftersom vi skall segla till Medelhavet i olika etapper vill vi ha korrekt synlig skylt med HIN / CIN / WIN på akterspegeln.
I en del länder söderut är man extra noggranna med skrovnummer skylt tex Italien och Kroatien och vi vill inte få problem med kustbevakning/tull etc.

 

(Har på TV sett en reseskildring av några glada/galna norrmän som åkte på tvären i sydamerika, de fick lämna sin inköpa bil vid en gränskontroll för chassi/motornummer stämde inte med handlingarna.....de fick gå över gränsen och sedan hyra en bil.)

 

Åtgärd

Beställa ny skylt i aluminium med korrekt skrovnummer och frågan är hur jag bäst monterar den nya på akterspegen i glasfiber?
Vilket blir starkast, mest permanent:  epoxi eller något CA lim (Cyanoacrylate)?
Lutar väl åt något epoxi lim i små förpackningar

Den felaktiga skylten var lätt att få bort, limmad med något som ser ut som fogmassa.....använde en bladkniv bakom skylten som redan släppt en del på mitten.


Bifogar foto, överst relingslist i teak, inom gul tejp platsen där skylten satt, under det gula baksidan av alu skylten, toppen på rf ventil

 

 

Skrovnummer.JPG

Undra om inte jag hade satt fast den med sikaflex. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev M__G:

Undra om inte jag hade satt fast den med sikaflex. 

Håller med. Måste vara en flexibel massa eftersom aluminium och glasfiberarmerad polyester rör sig väldigt olika när temperaturen ändras. Det går även att skruva eller popnita men du vill kanske inte ha skruvål där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Bra input på en faktor jag inte tänkte på men.....

 

Jag kunde med en brytbladskniv ta bort den felaktiga skylten lätt som en plätt vilket var tur för mig men inte ur stöldskyddssynpunkt.

Nu finns det CE krav att märkningen skall vara permanent dvs icke enkelt borttagbar av en tjuv.

Nog måste väl det finnas många båtar med skrovnummerskylt som sitter hårt fast.

 

Förstår att utvidgningskoefficienten är olika för alu och glasfiber.
En rostfri märkplatta rör sig mindre än alu platta.

image.png.98657174fecbf3d5bcea75062f137af9.png

image.png.b16979a5811569c5114c104b03f5179e.png

 

Verkar som att skillnaden är minst med alu märkplatta relativt GRP.

 

Hade jag haft en snygg "handstil" kunde jag graverat direkt i plasten vilket en del båtar har.

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En platta limmad med Sikaflex (eller motsvarande) tar man inte bort lätt. Inte ens en tjuv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag gjorde ju det själv med en bladkniv, tog 5 minuter inkl skyddstejpning då jag tog bort skylten som varvet monterat med någon typ av fogmassa.

Hade jag använt lite mer aceton och gnuggat där skylten suttit så uppfyllde inte min båt kraven från tex US Coast guard....dito krav lär finnas för CE kraven.
Each hull identification number must be carved, burned, stamped, embossed, molded, bonded or otherwise permanently affixed to the boat so that alteration, removal, or replacement would be obvious.
image.png.1760724e55759b576227edd90f27406f.png

 

VSB☹️

 

Funderat ett extra varv...

Beställer nog dubbla märkplattor, monterar den första med epoxi och ser hur det sitter. Skulle den lossa får jag testa med den extra märkplattan ditkletad med fogmassa.

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev skippeer:

Jag gjorde ju det själv med en bladkniv, tog 5 minuter inkl skyddstejpning då jag tog bort skylten som varvet monterat med någon typ av fogmassa.

Det är skillnad på fogmassa och fogmassa, samt hur det satts dit. Bara för att den nuvarande var enkel att ta bort diskvalificerar ju knappast principen som sådan - du vet väl inte vad den var fastsatt med ?

 

Ordentligt rengjort och sedan ordentligt (över hela ytan men inte så tjockt) med Sika 291 eller motsvarande får man svårligen bort med brytkniv på 5 min.

 

Hade f.ö. nöjet att lossa en fläns (kabelgenomföring, c:a 5cm i diameter) på min nya båt, tätad med 291 och skruvad med flänsens tre skruvar. Efter borttagning av skruvarna krävdes hammare och mejsel (som gick sönder), och när jag väl fick loss flänsen från plasten följde en del av gelcoaten med. Man kan få det att sitta, m.a.o....

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-05-13 vid 22:31 skrev skippeer:

Beställer nog dubbla märkplattor, monterar den första med epoxi och ser hur det sitter.

Det finns flexibel epoxy - bla West Systems G/flex. Hur flexibel den är har jag ingen aning om. Kanske kan vara en väg att gå om du vill testa med epoxy i stället för någon Sika-variant. Lite dyr dock...

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Epoxy - JB weld kanske, det sätter sig ”gött”

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har den senaste tiden testat ett lim som heter ”No More Nail” det finns i några olika varianter och förpackningsstorlekar, jag har använt den vattenfasta varianten.

Det limmet lämpar sig inte att limma aluminiumplåtar på plastskrov, iallafall inte enligt specen. Men det är annars ett väldigt bra lim med fantastisk häftförmåga.

Jag limmade fast en U-list av teak under takkanten på min båt, sitter nu som berget. Sedan har jag limmat trä mot glasblock i ett av badrummen, och limmat utomhus på husets panel. Jag byggde även en fågelholk för skoj skull, och då helt utan spik, bara lim, känns nu väldigt stabil, hoppas småfåglarna trivs nästa vår.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag limmar allt med limtäta karosslim lagar även skorna med det vulcar sitter som berg däremot gillar det inte rödsprit innan det härdat.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du både skruvar och limmar plattan kommer den sitta som f-n 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag fick jag tummen ur och beställde ny personlig designad skylt 

https://www.jcgt.se/designa-din-skylt/

Smidig web sida jämfört med en del andra jag testat.

Det här med skrovnummer och benämning/förkortning förändras över tid
https://www.securmark.se/om-securmark/aktuellt/det-har-ar-bra-att-veta-om-batens-id-nummer/

HIN Hull
CIN Craft
WIN Watercraft

 

 



 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har monterat min lossnade bokstäver med Bostik Maxi Bond. Det är ett "Sikaflex" som är MS-polymerbaserat. Inte polyuretanbaserat som Sika-291i. Den senare har inte lika bra hållfasthet under lång tid. Framförallt om den utsätts för UV-ljus. Den är bra att använda om du har tänkt att ta bort det senare.
Däremot är SIka-591 är moderna mer MS-polymerlik med bättre limegenskaper. Den kommer också att fungera bra.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-05-13 vid 15:08 skrev M__G:

Undra om inte jag hade satt fast den med sikaflex. 

Sikaflex är ju en tillverkare av lim så det blir svårt att urskilja vad Sikalflex är. Kanske ska limma med Casco… 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Carrera86:

Sikaflex är ju en tillverkare av lim så det blir svårt att urskilja vad Sikalflex är. Kanske ska limma med Casco… 

Du tänker på Sika..?

Sikaflex är en produktserie 🙂 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sikaflex 292i vit är väl både stark som lim och UV tålig, finns i 70 ml tub.

Med på short-listen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev skippeer:

Sikaflex 292i vit är väl både stark som lim och UV tålig, finns i 70 ml tub.

Med på short-listen

Som jag sade är inte polyuretanbaserad fog lika UV-ljus tålig som MS-polymerbaserad. Sikas heter Silan Terminerade Polymer. Om ni kollar på gamla Sika 291/292 som har blivit utsatta för sol så ni att den gulnar och börjar mjukna.
Det är bättre att gå på nya fog/limmaterial som Sika 591. Den är också vanligast i butiken.

 

Lite siffror. 292 är bättre där det krävs mer rörelse men 591 har bättre rivhålfasthet.

 

Sika 292i

BESKRIVNING Sikaflex®-292i är ett stabilt 1-komponent polyuretanlim med tixotrop, pastös konsistens vilken härdar vid exponering till luftens fuktighet. Den har utmärkta vidhäftningsegenskaper och bra mekanisk styrka. Sikaflex®-292i möter kraven på låg flamspridning uppsatta av the International Maritime Organisation (IMO)

Brottöjning (CQP036-1 / ISO 527) 600 %

Rivhållfasthet (CQP045-1 / ISO 34) 8 N/mm

 

 

 

Sika 591

BESKRIVNING Sikaflex®-591 är en fogmassa baserad på Sika’s Silan Terminerade Polymer (STP) teknologi. Med dess utmärkta motstånd mot hårda maritima väderförhållanden kan den användas till en stor mängd av applikationer. Sikaflex®-591 överträffar vanliga miljö- och säkerhetsstandarder och sätter ett nytt riktmärke ur ekologisk synvinkel.

Brottöjning (CQP036-1 / ISO 527) 500 %

Rivhållfasthet (CQP045-1 / ISO 34) 15 N/mm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har ett antal tuber med Simson fogmassor ombord, MSR CA (vit och brun) samt MSR DC (svart).

Vit Simson MSR CA är baserad på SMP (alla dessa betäckningar) går det att jämföra den med Sika 591?

 

En båtgranne med bakgrund från båtbranchen påstod att Orustvarven använde Simson MSR CA fogmassa främst pga att de var fria från Isocyanat och då blev jag misstänksam mot produkten MSR CA för miljövänliga prylar funkar ofta sämre...

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Skrev ut HIN på papper, tejpade med genomskinlig tejp, graverade med stöldmärkningsgravyrpenna för att få en skrovlig yta och ifall skylten lossar då kan inte Italienska eller Kroatiska myndigheter klaga.

Körde med 40 papper på alu skyltens baksida.

Aceton på akterspegeln och skyltens baksida.
 

Nu sitter skrovnummer skylten på plats med Simson MSR CA.

Nästa gång…då skulle jag torrpassat skylten innan. Akterspegeln är inte rak vilket jag glömde bort, skulle förböjt skylten lite granna.

Den felaktiga skylten var tunn, ca 0,75 mm, den nya 1,5 mm vilket inte var en fördel på en konvex yta.

Learning by doing 🙂

Redigerad av skippeer
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...