Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
beemwepaouer

Härdning/torktid 2 veckor på 2-komp produkter, under vattenlinjen

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej, har tänkt bygga in bogpropeller på min båt.

 

Men nu läste jag på burken, biltemas epoxiprimer, att man måste vänta 2 veckor på att primern ska härda, innan man sjösätter.

 

Mer detaljerat 14 dygn vid 10°C o 7 dygn vid 20°C.

 

Ede så på alla epoxibaserade produkter?

 

Ede även så på gelcoat?

 

 

Redigerad av beemwepaouer
Text

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jämförelse, Hempel har 2 varianter av epoxi som jag använt till kölen, en som heter Light Primer med lösningsmedel och en som heter High Protect utan lösningsmedel.

 

Den med lösningsmedel behöver andas färdigt innan jag lägger på tex bottenfärg med koppar, utan lösningsmedel går att måla näsa dag.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är olika för olika produkter. Tex West systems epoxi beror det på vilken härdare du använder, en snabb 205 härdar ut på ngn dag medans 206 kanske tar dubbel tid. Härdningen är mycket beroende på temperatur för alla epoxy produkter.

Testade ett Biltema epoxyspackel för ngn vecka sedan, tog nästan en vecka att härda i 10-15c, i samband med det blandade jag även eget spackel baserat på West 105/205 med utfyllnad, härdade på under ett dygn.

Kolla på andra produkter helt enkelt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

West System® Epoxy är ren epoxy fri från lösningsmedel dvs det går att lägga på bottenfärg när ytan är lagom klibbig för då fäster bottenfärgen bra.

Beroende på temperatur och önskad härdtid köper man rätt WS härdare.

 

WS och Hempel  High Protect utan lösningsmedel kan övermålas tätt inpå och sedan sjösättning. Lösningsmedelsfri epoxi härdar färdigt när temperaturen stiger över typ 10 grader Celsius.

 

Så valet är med eller utan lösningsmedel beroende på temperatur och tid.  BT kanske bara har en typ....

Redigerad av skippeer
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...