Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
anuba

Falsklarmande vattensensor på VP D4

Rekommendera Poster

Jag har ett konstigt problem med min VP D4-260 2006. När jag kör motorn får jag varningslmampan för vatten i bränslet. Vad känner till så skall då vattensensorn som sitter på det andra bränslefilteret detekterat vatten. Jag har ingen sensor på förfiltret. 
Jag har tömt filtret och kollat på dieseln och kan inte se något vatten. Jag har också köpt en ny sensor och bytt den. Felet är kvar.

Jag har sprutat kontaktolja i kontakten. Den såg lite grön på kontaktblecken. Inget hjälper. 

Motorn går fint och jag har kört med den på sjön. Jag tror det är ett falsklarm. Nästa steg är att mäta upp att trådarna har kontakt med PCUn.

 

Som bakgrund så har jag bytt olja och filter själv för första gången. Vid vinterkonservringen såg jag inte någon larm. Sedan har motorn stått på land under vinter med full tank. Först starten av motorn i år var i sjön. 

 

Är det någon som har några ideer vad det kan vara fel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, byt bränslefilter en gång till så ska det fungera. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev BerraS:

Japp, byt bränslefilter en gång till så ska det fungera. 

Hur påverkar det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svårt att få ur all förorening, så den fortsätter att larma. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev BerraS:

Svårt att få ur all förorening, så den fortsätter att larma. 

 

Förrvisso bytte jag filter i höstas men det är värt ett försök. Det är trots allt en enklare åtgärd än att fixa ett kabelfel. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@BerraSDet ser ut som fler har löst problemet enligt din rekommendation. :)
http://138.68.58.194/index.php?threads/volvo-alarm-water-in-fuel.10114/#post-69693

 

Jag har skaffat ett nytt finfilter men har inte hunnit byta än. Jag hade redan en plan att byta till ett förfilter med en glaskopp.  Den ligger också och vänter på installation. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@BerraS Nu är bägge filterna bytta och lampan har slocknat. Det känns rätt skönt men det är rätt obegripligt att man inte kan få ut vatten som kommit in i filtret ,när jag tömde. 
Jag också en teori att hällde dålig diesel från min dunk. Jag förfyllde  filterna för att slippa pumpa så mycket. Den dunken jag använde var en gammal bensindunk. 
Det var kanske något skräp kvar. 
Tack i alla fall tipset. 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...