Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Tuna_II

Vinande ljud i oljetryckslarmet

Rekommendera Poster

Hej

Jag har en Volvo Penta MD21B och vid varv från ca 1200 -2000 rpm så är det ett svagt vinande i oljetryckslarmet.
Det tjuter som det ska när det inte finns tryck dvs inga problem där.

Det låter som generatorljud i en högtalare.

Kan man på något sätt filtrera bort det med en kondensator (storlek, placering) eller finns det någon annan lösning?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
9 timmar sedan skrev Tuna_II:

Hej

Jag har en Volvo Penta MD21B och vid varv från ca 1200 -2000 rpm så är det ett svagt vinande i oljetryckslarmet.
Det tjuter som det ska när det inte finns tryck dvs inga problem där.

Det låter som generatorljud i en högtalare.

Kan man på något sätt filtrera bort det med en kondensator (storlek, placering) eller finns det någon annan lösning?

Jag spekulerar en del här, ”tänker högt”...
 

Så tror alltså att det är en högfrekvent störning i elsystemet som får den ”akustiska signalgivaren” att tjuta litet granna, och du är helt säker på att oljetrycket är korrekt?

 

Att filtrera bort denna störning, om det nu är en störning, är att lösa problemet symptomatiskt. 
Dom där summrarna är ju pizeoelekteiska ”oväsenalstrare”, jag vet inte om dom är känsliga för störningar som radion är.

 

För många år sedan bytte jag en sådan summer i farsans båt, felet med den var ett den var helt tyst, köpte en exakt likadan i en elektronikbutik, kostade då kanske ”typ” 15 kr, en bråkdel av var Penta ville ha, men den var vit, Pentas är svart.
 

Jag skulle nog i första hand kolla anslutningarna vid oljetrycksgivaren så det inte glappar eller är oxid där. Kanske oljigt, olja eller fett kan leda en liten ström mellan anslutningen och minus i motorblocket, tillräckligt för att den skall tjuta litet grann, dom givarna funkar nämligen så att dom jordar i motorblocket om trycket uteblir, eller är för lågt.

 

Sedan skulle jag vinlägga mig om att oljetrycket verkligen är okej. Och att oljetrycksgivaren är hel.

 

Sedan kan det ju vara fel på ”tutan” också. Men det är det nog inte, då skulle den inte låta någonting. Jag tror att din oljetryckskontakt kanske ger ett felvärde.

 

Jag tror att detta är en likadan som du har i din panel kostar 37,60 kr +frakt hos Conrads, var tar Volvo-Penta, 500 kr??

Det finns två typer, de som tjuter konstant och de som tjuter intervallvis. Ja och en kombinerad modell mer tre anslutningar, minus och en plus för konstant tutande och en för intervalltutande.
Denna jag länkar till har konstant tjutande, likadan som den du redan har.

 

Men som sagt kolla först oljetrycksgivaren med sina anslutningar.

 

Hur är det i panelen, skall denna summer också larma vid hög temp och utebliven laddning? Isåfall kan det ju vara ett elektroniskt fel eller fel i tempgivaren eller otillräcklig generatorspänning...???

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur är det på MD21, har den motorn del svarta boxen uppepå sig som senare pentamotorer har?

I såfall finns där en rund multikontakt som delvis kan glappa och orsaka en massa mystiska fel i kabelstammen mellan motorn och motorns instrumenttavla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-05-12 vid 21:43 skrev Georg_Ohm:

Hur är det på MD21, har den motorn del svarta boxen uppepå sig som senare pentamotorer har?

Tack för svar

 

Jag har ingen svart box men en multikontakt som jag hittade när jag felsökte annat. Den är isärtagen och kollad, ingen ärg eller annat slitage där, jag kommer att följa den hela vägen nu när jag hittat den. Har varit ute med båten i helgen men vinandet finns kvar. Jag ska lossa oljetrycksgivaren och kika om den är okej. Sitter den så att man kan lossa den utan att olja rinner ut om motorn är av?. Det läcker inte ut olja som när tryckgivaren på min gamla SAAB 96:a gick sönder, det fullkomligen sprutade ut. 

 

 

2021-05-12 vid 19:13 skrev Georg_Ohm:

Jag tror att detta är en likadan som du har i din panel kostar 37,60 kr +frakt hos Conrads, var tar Volvo-Penta, 500 kr??

Man kan ju testa att byta det är ju ingen stor summa för en summer. 😂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Tuna_II:

Tack för svar

 

Jag har ingen svart box men en multikontakt som jag hittade när jag felsökte annat. Den är isärtagen och kollad, ingen ärg eller annat slitage där, jag kommer att följa den hela vägen nu när jag hittat den. Har varit ute med båten i helgen men vinandet finns kvar. Jag ska lossa oljetrycksgivaren och kika om den är okej. Sitter den så att man kan lossa den utan att olja rinner ut om motorn är av?. Det läcker inte ut olja som när tryckgivaren på min gamla SAAB 96:a gick sönder, det fullkomligen sprutade ut. 

 

 

Man kan ju testa att byta det är ju ingen stor summa för en summer. 😂

Nu minns jag inte riktigt hur det var på MD21 var oljetrycksgivaren sitter, men på pentamotorerna (även om detta är en Peugeot) så sitter dom rätt högt upp, det finns en för vattentempen och en för olyetrycket. Du kanske kan dinne en manual på nätet?

 

 Denna kanske duger?

https://www.manualslib.com/manual/1038099/Volvo-Penta-Md21a.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Nu minns jag inte riktigt hur det var på MD21 var oljetrycksgivaren sitter, men på pentamotorerna (även om detta är en Peugeot) så sitter dom rätt högt upp, det finns en för vattentempen och en för olyetrycket. Du kanske kan dinne en manual på nätet?

 

 Denna kanske duger?

https://www.manualslib.com/manual/1038099/Volvo-Penta-Md21a.html

Tack.

 

Den ser ut att på oljekylaren så den sitter ganska högt upp. Jag får kika nästa gång jag är till båten.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...