Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
AndW

Tryckvattenpump i stuvfack med bensindunk

Rekommendera Poster

Hej,

 

Funderade på att sätta min tryckvattenpump från Biltema i alterstuven där bensintanken till min utombordare ligger. Men sen kom jag på att det är väl dumt? En gnista i en olycklig blandning av ångor kan ge dålig stämning. Antagligen är det en borstmotor också. Ett relä sitter där i alla fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, man ska vara försiktig, annars kan man bli av med häcken. 

 

Du får väl leta rätt på annat ställe att dra slangar till. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev AndW:

Hej,

 

Funderade på att sätta min tryckvattenpump från Biltema i alterstuven där bensintanken till min utombordare ligger. Men sen kom jag på att det är väl dumt? En gnista i en olycklig blandning av ångor kan ge dålig stämning. Antagligen är det en borstmotor också. Ett relä sitter där i alla fall.

Du kan ju placera pentrypumpen varsomhelst mellan tanken och första tappstället. 
Det brukar vara lättast att lufta systemet om pumpen finns nära tanken, och om den ligger under tankens lägsta nivå behöver du knappast lufta den. Visserligen skall pentrypumpar vara självsugande, men det kan vara litet si och så med den saken.

 

Flytta det där relät också, man kan inte vara allt för försiktig. Vanliga standardrelän är inte speciellt gnistskyddade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack. Relät är det i tryckvakten så det åker liksom med. 
 

Någon tank kommer jag inte ha. Det blir en spolpump. Jag sätter en lös slang på inloppet (via filter), så jag kan slänga i den överbord och tvätta båten med, eller i nåt stuvfack när jag klantat till nåt och fått vatten där. Eller kanske en hink varmt vatten jag snyltat i land. Eller kanske i barnens pool i sittbrunnen så kan man cirkulera badvattnet för extra skoj.

 
En kombinerad länspump (för bekvämlighet, ej nödfall), spolpump, dusch, och vattenlekredskap.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha, jag missuppfattade dig, trodde du menade ett separat relä till någon annan funktion ombord.

Njae, tryckvakten är inget relä i ordets rätta bemärkelse, det et en tryckkänslig strömbrytare som påverkas av vattentrycket via ett membran.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...