Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
wahlis

Återanvända orginal nipplar för bränsleslang

Rekommendera Poster

Hej,

Tänkte kolla med er om det är någon som bytt bränsleslag på en Volvo Penta och återanvänt nipplarna? Jag funderar på om man kan skära bort den delen som är pressad på slangen och sätta dit slangklämma istället, på så sätt återanvänder man rätt anslutningar på olika ställen där man byter slang. På min förra båt så bytte jag bränsleslangar och dessa satt med slangklämmor.

/Wahlis

IMG_1175.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev wahlis:

Hej,

Tänkte kolla med er om det är någon som bytt bränsleslag på en Volvo Penta och återanvänt nipplarna? Jag funderar på om man kan skära bort den delen som är pressad på slangen och sätta dit slangklämma istället, på så sätt återanvänder man rätt anslutningar på olika ställen där man byter slang. På min förra båt så bytte jag bränsleslangar och dessa satt med slangklämmor.

/Wahlis

IMG_1175.jpg

Ta med dom gamla slangarna till en slangfirma så pressar dom på nya slangar på dina originalnipplar. Maskinpressade slangar är betydligt säkrare och tätare än slangklämmor.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instämmer helt med att ta med till slangfirma och få nya slangar pressade på orginalnipplarna. Kostade några hundralappar för nya slangar med pressning. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säger inte emot att det är bäst med pressning, men det funkar även att göra så som du skriver, dvs ta bort den pressade slangen och använda ny slang och slangklämmor. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft problem med dieselbakterier och smuts i tanken. Bytte bränsleslangen (som faktiskt inte hade varit ett problem - bara för att vara duktig...

Därefter läckte det in luft i den ena anslutningen efter den andra...

När väl mina nya egeninförda problem lagts till dieselslemmet så hade jag nu ganska ofta problem.

När väl allt är lufttätt, vilket enkelt testas med att suga med oljebytar-pumpen i slangen som går till matarpumpen på motorn - ser man luftblåsor i den transparenta sug-slangen kommer det inte funka vid full fart.

Dieselslemmet i tanken kom aldrig till Racor (för-) filtret, det satte igen mina 3 90graders böjar på vägen  dit...

Efter att rengjort tanken och ersatt alla 90graders böjar (som plattar till flödet till 1,2mm passage - värst var min banjokoppling på tanken!) så kommer nu smuts till förfiltret som jag rengör enkel och byter insats på.

 

Mitt råd: Bra slangklämmor fungerar bra till detta, det handlar och undertryck inte höga övertryck.

Se till att smuts upp till 3-4 mm storlek kan komma från tanken till förfiltret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig förstått vad som är så bra med pressade anslutningar i bränslesystemet. Ofta är det vid dem det börjar läcka. Vanliga slangklämmor går att dra åt. För övrigt har nyare Volvo Pentamotorer inga pressade anslutningar, utan vanliga slangklämmor.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men sitter själva pressningen ihop med nippeln eller är de fristående? Det är svårt att se hur detta är gjort utan att börja lossa, därav min fråga om någon annan gjort detta.

 

/Wahlis 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev wahlis:

Men sitter själva pressningen ihop med nippeln eller är de fristående? Det är svårt att se hur detta är gjort utan att börja lossa, därav min fråga om någon annan gjort detta.

 

/Wahlis 

På min MD5 satt de ihop med slangen, inte kopplingen. Jag sågade isär pressningen på längden med en bågfil, och bröt loss med en tång. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Pressningen" är en rund plåthylsa som träs på änden av slangen sen sätts nippeln i slangen. Det hela sätts därefter i ett pressverktyg som klämmer till alltihop från flera håll samtidigt. Resultatet blir en väldigt tät och stark fog.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ikväll har jag monterat av mina bränsleslangar och även tagit bort pressningen på en slang så att nipplarna blivit rena. Det verkar inte varit något fel på gummit i den del som satt innanför mantlingen däremot föll ytterhöljet mer eller mindre i bitar så slangen är nog att klassa som uttjänt eftersom jag misstänker att den yttre delen skall skydda mot värme från motorn. Om metallskärmningen nås av värmen bör ju tempen öka i slangen när motorn blivit varm. 
 

/Wahlis 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...