Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Micke9000

VHF antenn rasslar

Rekommendera Poster

Hej. 
 

Någon som har en idé hur jag ska få min vhf antenn att sluta rassla när det blåser. 
 

Inre kärnan som är lös inuti antennen i glasfiber. 
 

Med vänliga hälsningar 

Micke

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske bara skaffa en ny antenn? De är rätt billiga i det stora hela. Kanske då läge att välja en enkel, naken stålpinne. Inget som kan lossna och rassla.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Du kan väl inte typ bara skriva

"De e fel på min bil"!

 

Lär ju finnas många hundratal olika VHF-antenner i drift, bara i Sverige. 

 

En bild på bara din kanske hjälper dig att få svar. 

 

Typ, fabrikat mm är till god hjälp. 

 

- Allra vänligast. 

 

Redigerad av Hybro
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. 
 

Kan ta en bild imorgon. 
 

Det är en amerikansk antenn monterad i sidan på båten med ett tiltbart fäste. 
 

Antennen är uppskattningsvis 1,8-2 meter hög. 
 

Med vänliga hälsningar 

Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Micke9000:

Hej. 
 

Någon som har en idé hur jag ska få min vhf antenn att sluta rassla när det blåser. 
 

Inre kärnan som är lös inuti antennen i glasfiber. 
 

Med vänliga hälsningar 

Micke

 

 

Likadant med min antenn. Jag upplever det dock inte som något problem, då hytten på min båt är rätt bra ljudisolerad, men visst kan man höra detta slammer ibland när vinden får antennen i svängning.

Jag hade en snarlik tidigare som gick sönder, och det är som du skriver en kärna av rätt så styv koppartråd eller kanske mer ett band av koppar inne i antennen. Sedan finns det en jordplansspole längst ned.

 

Du kan ju fälla antennen när det blåser och du skall sova om kvällen.

Möjligen kanske man kan göra ett hål någonstans i botten, eller i toppen eller på båda ställena och spruta in fogskum? eller kanske hål i båda ändarna och trycka in någon marintätningsmassa eller billigare fogmassa...? Men då blir antennen tyngre och frestar mer på antennfästet.

Jag tycker inte att VHF-antenner är speciellt billiga, inte ens i det hela taget, så det är liksom inte att bara byta antenn så där.... 

 

Det billigaste och enklaste är ju att fälla den, och då se till ett inte glömma resa antennen igen innan avfärd.

 

Jag tycker dock att dom bästa VHF-antnennerna är dem litet tjockare ”blindkäpparna” som man skruvar fast i ett oftast inte ledbart fäste, en så kallad ”stubbe”.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä antenner är inte billiga i sverige, därför har jag nästan alltid importerat mina antenner både på den tiden på 80 talet när man höll på med privatradio köpte från USA och nu köper jag till VHF från Banten i Italien.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev raol:

Det där är nog inte rätt för ts. En ca 2 meters verkar kosta närmare tusenlappen utan fäste, behöver det köpas så ytterligare några hundringar. 

 

Men idén och försöka få in någon som dämpar ljudet är juningen dum ide. Testa kan man ju alltid. Kanske kan lyssna och se ungefär var på antennen ljudet kommer och försöka få lite fogskum där. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev raol:

Den antennen är en mastoppsantenn för segelbåtar. Den fungerar dock väldigt dåligt om det blåser då den svajar för mycket, dålig räckvidd som resultat. 

Men visst billig är den.

/B

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inuti glasfiberpinnen/röret är det i allmänhet en elektrisk motsvarighet till en dipolantenn, gjord av kabel eller valda delar av en koax. Denna är oftast bara fixerad mekaniskt i änden/toppen (i bästa fall). Det är sannolikt det som rasslar/skramlar.

 

Då antennen är försluten permanent i änden (och bör så vara för fukt o.s.v.) är det svårt att göra något åt det. Olika fabrikat har fixerat innerdelarna olika bra, men köper man på postorder är det ju lite svårt att veta då man inte kan skaka antennen innan köpet....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...