Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Skeppskatten1

Ankarspel funktion.

Rekommendera Poster

Hej alla. Någon som vet vad detta är för ankarspel. Det är ca 30 m kätting i lådan under. Finns en upp och ner knapp i båten. Något speciellt man ska tänka på , se upp med? 

Mvh Pelle 

20210511_171241.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte vad det är för fabrikat, men jag vet att du inte skall backa med ankaret fällt och kättingen i vattnet, det är väldigt lätt att då kättingen i propellern då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Jag vet inte vad det är för fabrikat, men jag vet att du inte skall backa med ankaret fällt och kättingen i vattnet, det är väldigt lätt att då kättingen i propellern då.

Okej tack för info.  Snart ska jag slutföra fjärren till spelet..  hade en fråga tidigare o nu dags att ta tag i det. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Skeppskatten1:

Okej tack för info.  Snart ska jag slutföra fjärren till spelet..  hade en fråga tidigare o nu dags att ta tag i det. 

Gissningsvis ett Engbo, men jag kan ha fel.

 

Gör funktionstest innan sjösättning, om det är den typen av ankarspel där linhjulet frikopplas från drivaxeln vid fällning, skall axeln fettas in med något bra fett, propelleraxelfett är bra, kullagerfett är också ett bra fett att ha ombord.

 

När du sedan fått båten i sjön får du öva med ankarspelet, ett ankarspel förenklar ju ankringen, men det är inta bara att ”trycka på knappen”. Och som jag skrev tidigare, lägg inte i backen när ankarkättingen eller ankarlinan ligger ute, ok små stoppbackningar kanske man kan göra, men ingen bakåtgång i ordets rätta betydelse, då har du linan/kättingen intrasslad i propellern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-05-12 vid 12:34 skrev Georg_Ohm:

Gissningsvis ett Engbo, men jag kan ha fel.

 

Gör funktionstest innan sjösättning, om det är den typen av ankarspel där linhjulet frikopplas från drivaxeln vid fällning, skall axeln fettas in med något bra fett, propelleraxelfett är bra, kullagerfett är också ett bra fett att ha ombord.

 

När du sedan fått båten i sjön får du öva med ankarspelet, ett ankarspel förenklar ju ankringen, men det är inta bara att ”trycka på knappen”. Och som jag skrev tidigare, lägg inte i backen när ankarkättingen eller ankarlinan ligger ute, ok små stoppbackningar kanske man kan göra, men ingen bakåtgång i ordets rätta betydelse, då har du linan/kättingen intrasslad i propellern.

Tack så mycket för information!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-05-12 vid 12:34 skrev Georg_Ohm:

Gissningsvis ett Engbo, men jag kan ha fel.

 

Gör funktionstest innan sjösättning, om det är den typen av ankarspel där linhjulet frikopplas från drivaxeln vid fällning, skall axeln fettas in med något bra fett, propelleraxelfett är bra, kullagerfett är också ett bra fett att ha ombord.

 

När du sedan fått båten i sjön får du öva med ankarspelet, ett ankarspel förenklar ju ankringen, men det är inta bara att ”trycka på knappen”. Och som jag skrev tidigare, lägg inte i backen när ankarkättingen eller ankarlinan ligger ute, ok små stoppbackningar kanske man kan göra, men ingen bakåtgång i ordets rätta betydelse, då har du linan/kättingen intrasslad i propellern.

2021-05-14 vid 19:01 skrev Skeppskatten1:

Tack så mycket för information!

Nu har jag gjort test av ankarspelet och det frikopplas vid ett tryck på nerknapp. Upp får man hålla knapp till det stannar och då är det uppe i sitt läge. Ska kolla  i morgon var och hur man ska smörja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Skeppskatten1:

 

Vad bra!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...