Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Vpac

Blanda 2-takts olja direkt i tanken?

Rekommendera Poster

Hej! 
 

Först och främst, sorry för nybörjar-nivå på frågan här, men hoppas att ni har lite överseende med en nybörjare :) 

 

Har precis köpt första båten som har en Mercury 35 hk 2-taktare från 1988. Nu när den snart skall i sjön så slog det mig att jag inte är helt hundra på om 2-takts olja skall blandas i själva bensintanken eller om det skall direkt i motorn på något sätt? 
 

Läst mig till att förhållandet skall vara 50:1 för bensin/olja så känns logiskt att blanda i tanken men blev lite osäker. 
 

Stort tack för hjälpen! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vissa tvåtaktsmotorer har en oljetank och sköter själv inblandningen beroende på varvtal och belastning. De kan heta saker som "Autolube". Men vanligast på mindre motorer är nog att det ska vara färdigblandat redan i tanken.

Jag brukar starta med en tom tank, hälla i rätt mängd tvåtaktsolja, sen hälla på nån liter bensin. Därefter sätta på locket och skaka om dunken en stund. Sen fylla dunken helt.

Kolla upp vad som gäller för motorn du har. :)

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ah, grymt. Tack! 
 

Inte sett någon sådan separat tank så lutar nog mot att det inte finns. Men kanske får ringa Mercury för säkerhets skull :) 

 

tack igen! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyfter du av motorkåpan så ser du ev oljetank. Borde ju rymma som minst 3-4 liter. Den tanken missar du inte. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minutes ago, M__G said:

Lyfter du av motorkåpan så ser du ev oljetank. Borde ju rymma som minst 3-4 liter. Den tanken missar du inte. 

Gott så, tack! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...