Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Salten

Första båt köpet! Behöver lite tips!

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej på er alla seglare och kanske motorisar? 

Nu var det dags för första båten! Har seglat mycket med familjen men nu har jag inte varit på havet på ca sex år efter jag flyttat från lyan.

 

Har fått ett rejält sug att börja segla igen men nu måste man handskas med allt det tråkiga (båtplats/skötsel m.m) och inte bara götta i sittbrunnen ;)

 

Skulle behöva lite tips på äldre båtar som man skulle kunna leta efter. Budgeten är ca 70000-160000 lite beroende på. 

 

Har alltid varit väldigt förtjust i smalare modeller av segelbåtar som många båtar från 70 talet har (2.6-2.9m) bredd. Vill ha något snabbt och hyfsat rymlig. 

 

Ni får även ge tips på saker man ska tänka på/fråga när man köper båt av privatägare.

 

Några modeller jag redan kollat på är:

Albin Ballad

Albin Nova ( för dyr)

Albin Scampi

HK-35 (mycket bra design, det är detta jag är ute efter)

Rival 22

C-40

Compis

 

Tack på förhand!

Redigerad av Salten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bytt inombordare är ett plus, oavsett modell. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur ny behöver en inombordare vara för att jag ska känna mig trygg vid köp av gammal båt? att byta motor kan väl kosta ca 90,000 om man har otur?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Salten, välkommen till MG. Det känns lite svårt att ge tips då du nämner ganska olika båtar. Först angående storlek, för hur många är båten tänkt att fungera? Ska du segla själv eller med besättning? Finns det begränsning i båtens djupgående? Är det okej med backstag? Minimikrav på takhöjd?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Scampin är ju inte smal för sin längd. Om du tycker den är OK kan du även lägga till Beason 31 i din lista.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan normalt kommer vi vara 2-3 som seglar men det kan enkelt bli 5-6.
Storlek så hade jag känt mig mest bekväm runt 35 fot men då kan årskostnaden för båten lätt glida iväg har jag hört. Någon som vet ungefär vad en båt på 10m kostar årligen med båtplats/vinter förvaring/motor service osv?

Helst något med ett tak på 1.8-1.9m höjd ungefär.

Har kollat lite på Mani 34 som jag förstår det har varit ett skrov av en kappseglare som folk har fått inreda själv?

Om en båt använder bly i konstruktionen ska man vara rädd för gifter eller är det ofarligt?

Är inte backstag lite krångligt att segla med? har aldrig seglat en båt med det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 hours ago, Salten said:

Hejsan normalt kommer vi vara 2-3 som seglar men det kan enkelt bli 5-6.
Storlek så hade jag känt mig mest bekväm runt 35 fot men då kan årskostnaden för båten lätt glida iväg har jag hört. Någon som vet ungefär vad en båt på 10m kostar årligen med båtplats/vinter förvaring/motor service osv?

Helst något med ett tak på 1.8-1.9m höjd ungefär.

Har kollat lite på Mani 34 som jag förstår det har varit ett skrov av en kappseglare som folk har fått inreda själv?

Om en båt använder bly i konstruktionen ska man vara rädd för gifter eller är det ofarligt?

Är inte backstag lite krångligt att segla med? har aldrig seglat en båt med det.

En 35 fotare i bra skick som seglar bra i dessa tider för under 160'?

Årliga kostnader brukar man säga ett minst 10% av inköpspriset och det är nog rimligt. Men om du sedan skall vinterförvara en båt så beror det mkt på var det är. I delar av Stockholms regionen kan en 35 fotare säkert kosta 20-30' att vinterförvara. Där jag bor har jag haft min 30 fotare inomhus i hangar för 4'

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Guggen:

En 35 fotare i bra skick som seglar bra i dessa tider för under 160'?

Årliga kostnader brukar man säga ett minst 10% av inköpspriset och det är nog rimligt. Men om du sedan skall vinterförvara en båt så beror det mkt på var det är. I delar av Stockholms regionen kan en 35 fotare säkert kosta 20-30' att vinterförvara. Där jag bor har jag haft min 30 fotare inomhus i hangar för 4'


I vinterförvaringen ingår något mer då än bara platsen?

ja 160 tusen är inte mycket i den storleken, har sett några som har bra utrustning utombords men helt förstörda inuti (renoveringsobjekt). Hur är Diva som båtar? Dom ser rätt snabba ut och har hyfsat bra priser?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns många Monsun 31 ute nu på Blocket.

Snabb vet jag inte men känns väldigt skottsäker.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt första förslag är Two Star 36, det finns en på blocket just nu för 200 tusen. Förhoppningsvis kan du pruta på priset så den kan rymmas inom budget.

 

Mycket snabb båt som ritades av Håkan Södergren. Vill man så kan man segla den med enbart fock och stor. 11m lång 3m bred och djupgående 1,9m.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan även kolla efter Omega 34

seglar fint och är smal , finns för ok priser

men i den prisklass du letar, landar du nog runt 30 fot

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Twostar 36 va fin, omega med

Finns många båtar med fint skrov och "modern" utrustning men som ser ut som kriget inuti och därav ligger priset ganska bra. jag funderar på om det är värt att skaffa en bra båt utvändigt bara för att komma åt seglandet och strunta i insidan.

Men om man vill segla längre i framtiden finns det alternativ för att inreda båtar på varv eller är det hemma snickeri som gäller? Antar att priserna för att renovera insidan av en båt är säkerligen högre än priset för båten själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Salten:

jag funderar på om det är värt att skaffa en bra båt utvändigt bara för att komma åt seglandet och strunta i insidan.

Men om man vill segla längre i framtiden finns det alternativ för att inreda båtar på varv eller är det hemma snickeri som gäller? 

Först så bör du förstå att den typ av båt som du frågade efter, oftast är mindre lämplig för långfärdssegling. Så om jag vore dig skulle jag först göra ett val. Antingen skaffar du dig en "leksak"(snabbseglare) nu, och om det blir aktuellt med långfärdssegling så byter du till något som är mera lämplig. Eller så köper du en långfärdsbåt redan nu, som du sen har gott om tid att göra i ordning. Vilken väg du väljer borde påverka hur mycket tid och pengar du vill lägga ned på båten. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-05-15 vid 14:28 skrev Peka67:

Först så bör du förstå att den typ av båt som du frågade efter, oftast är mindre lämplig för långfärdssegling. Så om jag vore dig skulle jag först göra ett val. Antingen skaffar du dig en "leksak"(snabbseglare) nu, och om det blir aktuellt med långfärdssegling så byter du till något som är mera lämplig. Eller så köper du en långfärdsbåt redan nu, som du sen har gott om tid att göra i ordning. Vilken väg du väljer borde påverka hur mycket tid och pengar du vill lägga ned på båten. 

Jo jag är mer inne på det sista du nämnde kanske, min budget växer ju med åren. Så man kan ju lägga några tusen extra på båten för att fixa inredningen allt eftersom. Men det beror ju på hur mycket inredning till mindre båtar kostar på ett ungefär? Kan tänka mig att det är väldogt svårt att sätta pris på beroende på material, snickare, båtform m.m

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glöm inte att kostnaden för segel stiger snabbt med storlek på båt! Om det ska vara kul att segla behöver man bra segel så det är en stor kostnad i sammanhanget. Som aktiv seglare (men inte tävlingsselgare) är det rimligt, tycker jag, att köpa ett nytt var 3e år (garderoben består då av 1 stor, 2 försegel och ett undanvindssegel). Då lever ett segel i snitt 10 år men undanvindssegel byts mer sällan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev Salten:

Så man kan ju lägga några tusen extra på båten för att fixa inredningen allt eftersom. Men det beror ju på hur mycket inredning till mindre båtar kostar på ett ungefär?

Ett par tusen räcker inte långt om du vill leja bort jobbet. 
Tänk så här, vad kostar det att renovera kök, badrum, vardagsrum etc hemma. Lägg till ev nya maskiner/kyl/värmare/hyllor/lådor etc. Det är nog ungefär vad det kostar att renovera inombords i en +30-fotare. 
Eller så tänker du dig att du gör allt själv och så sätter du upp en lista på alla grejer som du ser behöver fixas och gissar på tidsåtgången. Sen lägger du till 40% för oförutsedda saker. Till sist multiplicerar du allt med pi (3,14).

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-05-12 vid 17:25 skrev Salten:

Hejsan normalt kommer vi vara 2-3 som seglar men det kan enkelt bli 5-6.
Storlek så hade jag känt mig mest bekväm runt 35 fot men då kan årskostnaden för båten lätt glida iväg har jag hört. Någon som vet ungefär vad en båt på 10m kostar årligen med båtplats/vinter förvaring/motor service osv?

Helst något med ett tak på 1.8-1.9m höjd ungefär.

Har kollat lite på Mani 34 som jag förstår det har varit ett skrov av en kappseglare som folk har fått inreda själv?

Om en båt använder bly i konstruktionen ska man vara rädd för gifter eller är det ofarligt?

Är inte backstag lite krångligt att segla med? har aldrig seglat en båt med det.

Hej

Mani 32 fungerar bra att segla utan backstag, den är designad för det. Backstagen är till för att kunna trimma lite extra vid kappsegling. Inredningen är ofta självbyggd, men man fick med utförliga ritningar på inredningen vid köp.

 

Mani 32 SWE215

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2021-05-12 vid 17:25 skrev Salten:

Hejsan normalt kommer vi vara 2-3 som seglar men det kan enkelt bli 5-6.
Storlek så hade jag känt mig mest bekväm runt 35 fot men då kan årskostnaden för båten lätt glida iväg har jag hört. Någon som vet ungefär vad en båt på 10m kostar årligen med båtplats/vinter förvaring/motor service osv?

Helst något med ett tak på 1.8-1.9m höjd ungefär.

Har kollat lite på Mani 34 som jag förstår det har varit ett skrov av en kappseglare som folk har fått inreda själv?

Om en båt använder bly i konstruktionen ska man vara rädd för gifter eller är det ofarligt?

Är inte backstag lite krångligt att segla med? har aldrig seglat en båt med det.

Det varierar en del vad kostnader för båtplats och vinterförvaring är baserade på, det är inte alltid längden. Jag har en S30, 12,5 m lång (41 fot) men bara 2,5 m bred. I sommarhamnen tar klubben betalt per meter brygga båten kräver, så det är bredden som räknas, och på vinterförvaringen är det total area som krävs för båt plus täckställning som räknas, så det blir ganska billigt totalt. Ibland hamnar vi dock i gästhamnar som tar betalt baserat på längd över allt och då kan det bli dyrt. Du får kolla upp möjliga marinor och klubbar i närheten för att lista ut vad som är dyrt.

 

Alla rekommenderar väl sin egen båt, men S30 kanske inte är helt rätt för dig. Den är väldigt snabb, extremt långsmal, väldigt lättmanövrerad i trånga utrymmen trots längden, näst intill oslagbar på att förtöja mot land i naturhamn (sticker 1,5m och har över fyra meter från köl till förens spets), man kan sova sex vuxna i den, och du kan lätt få ett fint exemplar inom din budget, men takhöjden räcker nog inte för dina önskemål, den har backstag och den är klart bättre i skärgård än i öppet hav.

Redigerad av kblomster

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...