Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Hagman1000

Båten luktar illa

Rekommendera Poster

Hej

hur får man båten att luka gott. Har testat att använda en manick som sprutar ut ozon så att det ska lukta fräsht men det fungerar inte. Jag vill ha den där goda doften av båten som båtar generellt brukar lukta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 minuter sedan skrev Hagman1000:

Jag vill ha den där goda doften av båten som båtar generellt brukar lukta.

Den härliga styrendoften?

Redigerad av Eld-
  • Haha 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för icke önskvärd lukt du har ombord?

Beroende på vad det är som luktar kan det skilja sig i förfarande hur man gör för att få bort doften.

 

Vanliga icke önskvärda dofter ombord är följande:

Diesel, gammal olja, mögel, latrin, etc...

Vissa nya båtar kan lukta ”plast” alltså nybåtslukt som alla inte gillar.

 

Många gånger kan man få bort en del dålig lukt genom att tvätta rent under durkarna och under motorn, inte sällan kan det stå en mix av oljespill och kanske litet diesel i gammalt havsvatten, som då blir en grogrund för diverse bakteriologiska processer som luktar illa.

 

Om det finns toalett ombord kan det lukta om toainstallationen, ofta är det de ”lukttäta” slangarna mellan toaletten och tanken som passerat ”bäst före” och nu släpper igenom latrinlukten.

Spolvattnet i toaletten tas ju oftast in utifrån, havsvatten med alger, plankton och annat organiskt, om det får stå länge blir det en förruttnelse, som inte direkt luktar viol.

Om det läckt in vatten ovanifrån och hamnat i inredningen kan det börja mögla och det luktar ju inget vidare.

 

Så för att kunna svara mer precist får du nog beskriva lukten mer ingående, så kanske vi kan hjälpa dig.

 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Hagman1000:

Hej

hur får man båten att luka gott. Har testat att använda en manick som sprutar ut ozon så att det ska lukta fräsht men det fungerar inte. Jag vill ha den där goda doften av båten som båtar generellt brukar lukta.

”En manick” kan ju vara lite vad som helst.
Har sedan ganska länge en var av de två modeller som Kjelle säljer (sålde?). Den lilla ger egentligen ingen förbättring men kanske håller undan viss lukt. Den större ger viss förbättring men den är ganska kortvarig. Ska påpeka att jag använder dem i en gammal kåk på landet, inte i båten. 
Förra året lånade jag en maskin som med kraftigaste lampan gör en väldig skillnad. Stället som luktat gammal sommarstuga i 60 år blev nästan luktfri på några dygns behandling i olika rum och i källaren. Men i år har lukten kommit tillbaka fast inte lika stark.

I år har jag köpt en sån maskin själv (ville inte snylta på min kompis godhet) och har kört den ett par dygn i olika rum och märker väsentlig skillnad. Fast orsaken till lukten finns kvar och är identifierad och ska åtgärdas i sommar. 
Vad som sagts mig är att efter en behandling så tar rummen till sig den första naturliga lukt som kommer in. Kanske kan det vara ett tips tillsammans med att hitta och åtgärda ursprunget till lukten. 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova ställ in ättiksprit i ett glassöver natten.

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev FIATX19:

Prova ställ in ättiksprit i ett glassöver natten.

Gammalt känt ”husmorstips” .

I båten får man nog skala upp detta, till någon, eller några deciliter i en skål, eller annat kärl.

 

Ozongeneratorer är väl bra, men som @ChristerNskriver, är sådan behandling i mångt och mycket symptomatisk, du dämpar lukten men tar inte bort källan till den.

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Gammalt känt ”husmorstips” .

I båten får man nog skala upp detta, till någon, eller några deciliter i en skål, eller annat kärl.

 

Ozongeneratorer är väl bra, men som @ChristerNskriver, är sådan behandling i mångt och mycket symptomatisk, du dämpar lukten men tar inte bort källan till den.

 

Ja, detsamma gäller ättiksspriten. Tar bara bort symptomen. 
Hitta källan!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
16 timmar sedan skrev Hagman1000:

Hej

hur får man båten att luka gott. Har testat att använda en manick som sprutar ut ozon så att det ska lukta fräsht men det fungerar inte. Jag vill ha den där goda doften av båten som båtar generellt brukar lukta.

Du har inte fått fel på luktsinnet pga. covid-19 hoppas jag. ;)

 

Råden blir ju väldigt generella eftersom dålig lukt kan vara väldigt mycket och är svårt att beskriva.

 

Toan och toasystemet är alltid starkt misstänkt vid dålig lukt och det behöver inte läcka.

  • Själva toautrymmet kan man städa, men kan det ha läckt ner avloppsvatten under utrymmet?
  • Slangarna läcker lukt med tiden. Gnid slangarna med en torr trasa och lukta sedan på trasan Luktar den blä så byt slangarna.
  • Små omärkliga läckage vid skarvar och slanganslutningar kan räcka för att förpesta båten.
  • Är toatanken helt tät? Svårt att kolla, men hur luktar det där tanken är placerad.
  • Vi har använt ett medel som heter Odörgo med gott resultat för att städa ur utrymmen med dålig lukt. Nackdelen är att sedan luktar det Odörgo en tid istället.

Det var några "skittips" från mig.

Hoppas det löser sig (sa han som sket i vasken).

Redigerad av Mackey
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En annan luktkälla kan vara dynorna.

Gammalt smutsigt tyg, äldre skumgummi och sådant som runnit ner i dynorna under åren kan ge mera lukt än man tror.

 

En våttvättmaskin, sol och värme kan vara lösningen. Dynorna torkar ju inte så snabbt.

 

Vi tvättade våra dynor med våttvättmaskin som vi hyrde.

Både smuts och viss lukt försvann med det medel vi fick till.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det klart effektivaste borde vara en solcellsventilator. Få saker luktar ens ”lite” om de är i ett tätt utrymme. Får man lite utbyte av luften så försvinner mycket.

 

Satte in en fläkt i förpiken, enorm förbättring av luftkvaliteten . Den svettiga tältkänslan på natten eller morgonen försvann också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har tvättat av inredning och polyeterskum-madrasser. Tvättat avtagbar klädsel i maskin och tvättat under durkarna.

Jag har kört ozonmaskin 3-4 dagar, hjälpte inte.

Problemet hos mig är att polyetermadrasserna ligger direkt mot glasfiber. Fukten från kroppen kondenserar mot glasfiberytan - undersidan av madrasserna möglar. Överdraget går att ta av och tvätta, men en svart yta är kvar på madrassens undersida som bara knappt låter sig tvättas av.

Jag satte in en solcellsventilator och det blev klart bättre.

Nästa steg är att byta madrasser och försöka få luftcirkulation under dem (vilket är svårt för mig utan att bygga om glasfiberkonstruktionen, eftersom jag har lågt i tak i slafutrymmet).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev ThomasVikhog:

Jag har tvättat av inredning och polyeterskum-madrasser. Tvättat avtagbar klädsel i maskin och tvättat under durkarna.

Jag har kört ozonmaskin 3-4 dagar, hjälpte inte.

Problemet hos mig är att polyetermadrasserna ligger direkt mot glasfiber. Fukten från kroppen kondenserar mot glasfiberytan - undersidan av madrasserna möglar. Överdraget går att ta av och tvätta, men en svart yta är kvar på madrassens undersida som bara knappt låter sig tvättas av.

Jag satte in en solcellsventilator och det blev klart bättre.

Nästa steg är att byta madrasser och försöka få luftcirkulation under dem (vilket är svårt för mig utan att bygga om glasfiberkonstruktionen, eftersom jag har lågt i tak i slafutrymmet).

Jag brukar lyfta upp dynorna när jag inte är i båten för att luften ska cirkulera. Det förbättrar också situationen att helt enkelt köra in båtshake och annat avlångt man har under dynorna så att luften kan cirkulera lite bättre.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båt skall lukta dieselmotor, styren och glasfiber 🙂. Tänd en fotogenlampa ovanpå det och båtdoften är komplett!

 

Skämt åsido. Ozonmaskin funkar säkert och tar faktiskt bort mögel. Men risken finns ju att det kommer tillbaka om du inte hittat källan.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För många år sedan, så kom vi ned till båten en varm och solig dag, öppnade kapellet och slogs nästan överbord av en fantastiskt hemsk luktchock, det luktade så himla otrevligt att det inte går att beskriva i ord, inte skit, inte pyton, inte gammal olja, mer förruttnelse.

Efter ordentlig utvädring letade vi runt i båten, ganska snabbt fann vi en liten hink som barnen brukade använda, i denna hade dom sparat kanske ett halvdussin blåmusslor, och dessa blåmusslor  var nog inte direkt färska den dagen de lades i hinken heller... Jo dom var avsedda som agn vid krabbfiske...

Tack ock lov var det ju bara denna hink som luktade illa, efter det att musslorna hällts överbord sanerades hinken med någon blandning av Yes och Klorin. Hinken, en liten röd sak med bilder på Musse Pigg och Pluto finns fortfarande kvar och väcker en del minnen och luktförnimmelse.

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
49 minuter sedan skrev Eld-:

Urrk!

Hellre dieselolja, fotogen och styren.

image.png.4f3a0a4d976be68ef69a4170087d3c34.png

 

41 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

i denna hade dom sparat kanske ett halvdussin blåmusslor, och dessa blåmusslor  var nog inte direkt färska den dagen de lades i hinken heller

Den doften verkar inte finnas som Wunder-baum!??

 

Det genomgående rådet verkar vara att leta, leta, städa, städa och leta vidare igen till man hittat källan.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev segelbagaren:

Byta lukten av båt mot lukten av raggarbil...

Japp. Och med några tärningar hängandes i ruffluckan så är upplevelsen total!

 

image.png.d9177c88fcb8043eedaf0cedc16aca35.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev ABC:
11 timmar sedan skrev segelbagaren:

Byta lukten av båt mot lukten av raggarbil...

Japp. Och med några tärningar hängandes i ruffluckan så är upplevelsen total!

Fast TS har ju inte båtlukt så då kanske det blir bättre med Tropical-Wunder-baum-lukt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ättika och vatten i en blomspruta är ett tips. Kan man spraya på gamla dynmadrasser och lite varstans.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Som flera redan tipsat om rengöring är nyckeln till godare doft, kan ta tid om odören sitter i plasten men det blir helt klart bättre år för år med de begagnade båtar vi köpt.

 

Förbättra ventilation under täta madrasser har vi fixat på olika sätt:

  • IKEA ribbotten (Sultan Långåker) som sågades till att passa i förpiken, bygger några cm
  • luftspaltmatta som bygger 10 mm, finns tom så tunn som 3,5 mm

I vår köpte jag åter 10 mm matta och den här gången från tyska SVB, priserna varierar kraftigt mellan internet och fina gatan.

image.png.501013a9ff88c60220530dea701fd2db.png

Redigerad av skippeer
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...