Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Fantasia

Billiga batterimonitorer

Rekommendera Poster

Någon som har erfarenhet av billiga kina-batteri monitorer? 
 

Oftast rekommenderas väldigt dyra batterimonitors, typ smartshunt. Dessa går lös på 1600 och uppåt. Säkert värt pengarna om man vill ha järnkoll och massor med funktioner. Annars finns billiga varianter typ:

 

https://www.amazon.se/DollaTek-LCD-skärm-batterimätare-voltmeter-amperemätare/dp/B082QX27WN/ref=mp_s_a_1_13?dchild=1&keywords=batterimonitor&qid=1620745758&sprefix=batterimonitor&sr=8-13

 

Är detta bara skräp eller är de användbara? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev Fantasia:

Någon som har erfarenhet av billiga kina-batteri monitorer? 
 

Oftast rekommenderas väldigt dyra batterimonitors, typ smartshunt. Dessa går lös på 1600 och uppåt. Säkert värt pengarna om man vill ha järnkoll och massor med funktioner. Annars finns billiga varianter typ:

 

https://www.amazon.se/DollaTek-LCD-skärm-batterimätare-voltmeter-amperemätare/dp/B082QX27WN/ref=mp_s_a_1_13?dchild=1&keywords=batterimonitor&qid=1620745758&sprefix=batterimonitor&sr=8-13

 

Är detta bara skräp eller är de användbara? 

Tja... klart att man kan ha nytta av en sådan. 
Säkerligen fungerar den bra, men hur länge? Å andra sidan är ju ”batteritankmätarna” från båttillbehörsbutiken säkerligen prissatta i överkant.


Men man blir ju alltid litet betänksam när man läster produktinformationer från elektroniska grunkor från fjärran östern:

 

”Bred tillämpning - vilt använt i bilen, solsystemet, industriell monteringslinje etc”

 

Ja väldigt bred tillämpning då den tydligen kan användas vilt i hela solsystemet.

Jag brukar tappa lusten att köpa någonting med sådana maskinöversatta informationer, även om dom är på engelska.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"impedans ( 0-1000 örngott, inre resistans (0-999mflanell)"

 

:D:D:D

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev raol:

"impedans ( 0-1000 örngott, inre resistans (0-999mflanell)"

 

:D:D:D

 

Ja och med belysning kan man ju se den varsomhelst, i 360° Utan döda vinklar. Sedan behöver man ju inte installera några skruvar heller.... 

”Fågelgodis”? Ja jag borde väl känna till den sortens inre resistans, men inte då.🐦

 

@Fantasia du kan väl köpa en och berätta hur den är och fungerar, tvåhundratjugo kronor, plus frakt och PostNords avgifter? En Nasa BM1 kostar väl minst ett och ett halvt lakan? (Apropå ”örngott”)
Många billiga mer eller mindre välfungerande elektroniska elektroniska prylar har jag köpt från Asien, de allra flesta fungerar fortfarande. Billigast var de elektroniska termometrarna jag skulle haft till akvarierna och båtkylskåpet, men jag fick istället hygrometrar, och när jag skulle reklamera hade kundtjänsten glömt bort all  kunskap om det engelska språket de hade några veckor tidigare.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, Fantasia said:

Någon som har erfarenhet av billiga kina-batteri monitorer? 
 

Oftast rekommenderas väldigt dyra batterimonitors, typ smartshunt. Dessa går lös på 1600 och uppåt. Säkert värt pengarna om man vill ha järnkoll och massor med funktioner. Annars finns billiga varianter typ:

 

https://www.amazon.se/DollaTek-LCD-skärm-batterimätare-voltmeter-amperemätare/dp/B082QX27WN/ref=mp_s_a_1_13?dchild=1&keywords=batterimonitor&qid=1620745758&sprefix=batterimonitor&sr=8-13

 

Är detta bara skräp eller är de användbara? 

Har en sådan liggande som jag råkade köpa i förbifarten för en hundring på ngn sajt. Jag kör normalt med vanliga små voltmeters kopplade till bankarna för enkel kontroll. Men tänkte använda denna och koppla tillfälligt på förbrukningen, koppla ur solpanel och se vad jag har för snitt förbrukning vid en normal seglingsdag med en del autopilot etc.

Men att ha en sådan fast monterad vid ibland gård sjögång har jag svårt att tänka mig att de håller mer än en säsong. Kan återkomma med rapport efter genomförd trial!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har en sådan här Elite DCM120100C i husbilen för att hålla koll på bodelsbatterierna och solpanelerna.

Jag köpte den på ebay.de för några år sedan och den är OK för det behovet.

https://www.google.com/search?q=Elite+DCM120100C&oq=Elite+DCM120100C&aqs=chrome..69i57.1713j0j15&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Redigerad av Gundj

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
49 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Ja och med belysning kan man ju se den varsomhelst, i 360° Utan döda vinklar

"Bättre visuell upplevelse - LCD HD-display, 360° visning utan död vinkel, med bakgrundsbelysningsfunktion, den är tydligt synlig varsomhelst dag eller natt"
"mäter energiförbrukning (0-9 999 999 999 999kWh"

 

Den mäter upp till 10 biljoner kWh och klarar upp till 2000W anslutet. Då kan man mäta kontinuerligt i  570 miljoner år. Det är bra!

 

360° visning av displayen utan död vinkel, wow, det är också världsledande. Det är HD-funktionen som gör det förstås. Fast med bakgrundsbelysningsfunktion, det kanske är den som syns bakifrån? Vilket lurendrejeri i så fall...

 

Att den är tydligt synlig varsomhelst verkar underligt. Men det är den kanske om man bär den med sig hela tiden. Det är kanske därför den inte ska ha några skruvar? Och där kommer dom 0-1000 örngotten in kanske?

 

Man kanske måste köpa en för att få uppleva underverket!

  • Haha 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken makalös manick! 

Och vad fantastiskt tokigt det blir med maskinöversättningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har testköpt några liknande, av ren nyfikenhet. De såg lite annorlunda ut. Alla hade samma funktionsbrister:
- De drar för mycket viloström, så man måste ha solcellsladdning 

- De mäter bara energiflöden åt ena hållet, dvs de räknar bra upp hur mycket man förbrukat, men drar inte av det som laddas.

- De har inga funktioner för att ta hand om att blybatterier inte ger ut lika mycket laddning som de tar emot.
Kineserna skulle kunna sälja flera gånger mer om de insåg att de måste ha begripliga användarmanualer på nätet, som man kan läsa innan man bestämmer sig.

Redigerad av Seawolf
  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev ottow:

Jag har goda erfarenheter av modellen som brukar kallas TR16: https://www.amazon.se/Hainice-Motorcykel-Batteriets-Amperemeter-motorcykel/dp/B093PD1LJY

Manual för denna finns här om man vill läsa på:

https://www.bto.pl/pdf/09006/TR16 battery tester instruction.pdf

Den har jag sett i verkligheten, i en båt, ägaren var nöjd med den.

Men man måste kanske ”ansöka” om användning, eller det kanske bara gäller i ”balans bilar”.🥵

 

När man handlar från sådana sajter gäller det ju att veta vad man skall ha, översättningarna är ju ”goddag yxskaft”.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ottow:

Jag har goda erfarenheter av modellen som brukar kallas TR16: https://www.amazon.se/Hainice-Motorcykel-Batteriets-Amperemeter-motorcykel/dp/B093PD1LJY

Manual för denna finns här om man vill läsa på:

https://www.bto.pl/pdf/09006/TR16 battery tester instruction.pdf

@ottow

Nu vill jag absolut inte hoppa på dig men jag blir lite fundersam och nyfiken?
Vad menar du med goda erfarenheter, att den visar spänning och ström i någon form eller har du gjort någon referensmätning så att du vet att den visar skapligt rätt?
Om den inte visar hyfsat exakt kan man ju lika gärna ha en riktigt bra voltmätare och genom den avgöra ungefärlig laddningsgrad på batterierna.

Nu har jag inte kontrollmätt min Nasa BM-1 heller men eftersom den kommer från en känd tillverkare och sålts i gissningsvis stort antal så vågar jag genom det lita på att det är en bra produkt samt att de noterade värdena verkar rimliga efter en tids användning.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-05-12 vid 06:42 skrev Seawolf:

Jag har testköpt några liknande, av ren nyfikenhet. De såg lite annorlunda ut. Alla hade samma funktionsbrister:
- De drar för mycket viloström, så man måste ha solcellsladdning 

- De mäter bara energiflöden åt ena hållet, dvs de räknar bra upp hur mycket man förbrukat, men drar inte av det som laddas.

- De har inga funktioner för att ta hand om att blybatterier inte ger ut lika mycket laddning som de tar emot.
Kineserna skulle kunna sälja flera gånger mer om de insåg att de måste ha begripliga användarmanualer på nätet, som man kan läsa innan man bestämmer sig.

Tack. Bra input. Det där med viloströmmen är inte så kul. Kanske värt att köpa en dyrare. Det är för att slippa oroa mig över strömmen jag vill ha en   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-05-12 vid 12:50 skrev ottow:

Jag har goda erfarenheter av modellen som brukar kallas TR16: https://www.amazon.se/Hainice-Motorcykel-Batteriets-Amperemeter-motorcykel/dp/B093PD1LJY

Manual för denna finns här om man vill läsa på:

https://www.bto.pl/pdf/09006/TR16 battery tester instruction.pdf

Tack för svaret. Men detta är en voltmätare? Som jag förstår det medföljer ingen shunt för att mäta förbrukade ampere? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-05-13 vid 21:32 skrev Fantasia:

Tack för svaret. Men detta är en voltmätare? Som jag förstår det medföljer ingen shunt för att mäta förbrukade ampere? 

Den har ju en shunt och finns i både 100A och 350A utförande fast beskrivningen är ju väldigt otydlig men jag tolkar beskrivningen av innehållet i förpackningen som att ”Aktuell provtagaren” borde vara shunten.

Kör du ”aktuell provtagaren” i Google translator så får du ”current sampler”.

 

”paket med 

1 * Batteriindikator 
N1 * Aktuell provtagaren 
N1 * 1 meter lång kabel 
N1 * Fäste”

 

Sen är det snålt att det bara ingår 1m kabel så där åker man ju på några extra kronor direkt om  mätare och shunt sitter längre ifrån varandra än så.

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
8 timmar sedan skrev Makro:

Den har ju en shunt. 

Redigerad av Fantasia

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack. Det krävde kunskaper i Google translate jag inte hade. Blir till att beställa en! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har köpt två sådana där system på Alibaba Express, för några år sedan. De fungerade utmärkt  men en av dem klarade inte av att mäta ström i bägge riktningarna. Då kunde den inte inte hantera laddning och utladdning. De är inte heller särskillt vädertåliga. Funkar bäst i en skyddad installation.

I min senaste båt kör jag en BM Nasa Kompakt.

Jag tyckar att när båten blir dyrare måste det du installarer se snyggare ut och hålla längre.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gråt en tår när du öppnar plånboken eller blippar kortet när du köper en kvalitetsprodukt, istället för den dagen när den billigare prylen slutar att fungera!

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 5/12/2021 at 2:15 PM, Makro said:

@ottow

Nu vill jag absolut inte hoppa på dig men jag blir lite fundersam och nyfiken?
Vad menar du med goda erfarenheter, att den visar spänning och ström i någon form eller har du gjort någon referensmätning så att du vet att den visar skapligt rätt?
Om den inte visar hyfsat exakt kan man ju lika gärna ha en riktigt bra voltmätare och genom den avgöra ungefärlig laddningsgrad på batterierna.

Nu har jag inte kontrollmätt min Nasa BM-1 heller men eftersom den kommer från en känd tillverkare och sålts i gissningsvis stort antal så vågar jag genom det lita på att det är en bra produkt samt att de noterade värdena verkar rimliga efter en tids användning.

De jag installerat funkar, visar ström in och ut ur batteribanken och spänning över banken som stämmer med vad andra mätare i samma installation visar, på tiondelen när. Den har även en "tankmätare" som tycks visa hyfsat rätt, men jag misstänker att den kommer att räkna fel om banken inte laddas fullt med jämna mellanrum.

Jag har inte gjort någon referensmätning mot kalibrerade instrument.

Man får som sagt vad man betalar för, och jag tycker den duger väl som ett alternativ till en Victron eller liknande för den som inte vill betala vad en Victron kostar.

 

Voltmätare som indikation av batteristatus funkar bra i de fall man kan koppla bort allt från banken under några timmar och sedan läsa av spänningen. Ingen av de båtar jag har installerat dessa i har haft den möjligheten pga solceller mm.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 hours ago, Makro said:

Den har ju en shunt och finns i både 100A och 350A utförande fast beskrivningen är ju väldigt otydlig men jag tolkar beskrivningen av innehållet i förpackningen som att ”Aktuell provtagaren” borde vara shunten.

Kör du ”aktuell provtagaren” i Google translator så får du ”current sampler”.

 

”paket med 

1 * Batteriindikator 
N1 * Aktuell provtagaren 
N1 * 1 meter lång kabel 
N1 * Fäste”

 

Sen är det snålt att det bara ingår 1m kabel så där åker man ju på några extra kronor direkt om  mätare och shunt sitter längre ifrån varandra än så.

 

 

 

Kabeln går att förlänga om man behöver. Jag har skarvat i 4m utan problem. Använde skärmad nätverkskabel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev ottow:

Kabeln går att förlänga om man behöver. Jag har skarvat i 4m utan problem. Använde skärmad nätverkskabel

Självklart gör den det :)

Men för den som inte har något liggande i skrotlådan blir det en extra kostnad och extra jobb oavsett och jag tycker att det känns bra att slippa skarva kabel i båten :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev ottow:

De jag installerat funkar, visar ström in och ut ur batteribanken och spänning över banken som stämmer med vad andra mätare i samma installation visar, på tiondelen när. Den har även en "tankmätare" som tycks visa hyfsat rätt, men jag misstänker att den kommer att räkna fel om banken inte laddas fullt med jämna mellanrum.

Jag har inte gjort någon referensmätning mot kalibrerade instrument.

Man får som sagt vad man betalar för, och jag tycker den duger väl som ett alternativ till en Victron eller liknande för den som inte vill betala vad en Victron kostar.

Ja då kanske den är värd sitt pris i förhållande till funktion?

Och som du säger det är upp till var och en om man vill betala för att få något som är bra eller bara nästan och avgöra värdet av det  :)

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förr kunde man nog med fog säga att man får vad man betalar för. Eller det är vad jag vill komma ihåg i alla fall.

 

Numera är det väldigt ofta man inte får vad man betalar för, men också att man ibland - i dessa onlinetider - får mycket mer än man tycker sig betalat för. Och det beror inte på att saker är fel prissatta, bara att det verkliga priset (som det är utan groteska påslag) har råkat bli synligt och tillgängligt för mig som slutkonsument.

 

Lättare att göra fynd, men också mycket svårare att veta att det man köper är bra och värt pengen. Oavsett vilken prisnivå man siktat in sig på, och alldeles oavsett märke och eller om det är en "finbutik".

 

Allt var lättare förr.....🤔

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På amazon.se är de maskinöversatta beskrivningarna av produkter ett skämt.

Går man in på amazon.de/uk och letar upp motsvarande produkt brukar beskrivningen vara mer förståbar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev McLasse:

På amazon.se är de maskinöversatta beskrivningarna av produkter ett skämt.

Fördelen är att man kan hitta bra grejor till låga priser eftersom de i princip inte är sökbara så ingen har köpt slut de billiga produkterna.

 

Det krävs en gnutta tur för att hitta en gängverktyg när de beskrivs som "gängkran och stenciler".

 

Här ett underbart exempel på beskrivning av set med hållare, gängtappar och gängsnitt.

 

110 st metrisk skruvmutter gänga metall skruv hål kran borrset, gängkran och formuppsättning med skifthandtag slitstarkt av HRRH

 

?? Denna uppsättning kranar och kranar är tillverkade av hög stål för hållbarhet och lång livslängd

?? Nycklarna är mycket bekväma och praktiska och de är 5 skiftnycklar i denna uppsättning

?Justerbar skiftnyckel kan enkelt och fast klämma på kranar eller stenciler. Används huvudsakligen för handtappning och gängning

?? Detta set innehåller många kranar och rör i olika storlekar för olika kranar och gängning

Det är ett bra verktygsset som används för att klippa eller bilda den kvinnliga och manliga delen av muttrar eller bultar

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...