Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Sohlman

Solarmare och generator

Rekommendera Poster

Hej

Installerade just en solcell och Solarmare MPPT regulator i min segelblåt.

Allt frid och fröjd tills jag drog igång motorn och generator började generar ström.

Får då ett larm om överspänning på batteriet från min Solarmare - och det stämmer ju, generatorn generera typ 17V.

Är detta ett problem ?

Måste jag koppla bort regulatorn från batteriet när generatorn på motorn går ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till MG!

 

En generator som genererar ca 17V till batterierna är direkt skadlig för dem och är ditt egentliga problem. Jag vet inte vid vilken spänning just din regulator larmar men om du får ordning på generatorn tar du tag i det om det fortsätter.

Jag gissar (det finns de som är mycket bättre på sånt här på MG och jag hoppas de hoppar in och hjälper dig) att det är generatorns regulator som lagt av.

 

Ev kan det vara så att det finns en sense-kabel som sitter på generatorn (alt på dess regulator) som man kan koppla till pluspolen på batterierna istf till en plussida på generatorn men det brukar ofta vara i fall där man får för låg spänning fram till batterierna. Kanske hänger denna kabel löst? Isf kan det ge för hög spänning. Kabeln är oftast gul.

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar.

Lite konstigt att det kan bli så hög spänning, det är bara en 6 Amp generator och jag har två batterier i en pool. Måste titta mera på detta och om det lossat någon kabel vid generatorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev Sohlman:

Tackar.

Lite konstigt att det kan bli så hög spänning, det är bara en 6 Amp generator och jag har två batterier i en pool. Måste titta mera på detta och om det lossat någon kabel vid generatorn.

Ja det var en väldigt liten generator, har du inte glömt en nolla? Att den är på 60A?

 

Ström (som man mäter i ampere) och spänning (som man mäter i volt) är två skilda saker som visserligen är beroende av varandra, men även små strömmar kan ha hög spänning, och tvärt om.

 

Sensorkabeln brukar vara gul (iallafall på de generatorerna som Volvo-Penta använde sig av).

Den skall vara ansluten till batteriets pluspol och ”talar om” för generatorns regulator hur den skall reglera laddningsspänningen under hela laddningsförloppet. 

 

17 volt i laddspänning förstör snabbt batterierna, batterisyran kokar bort, det blir till ”knallgas” inte bra. Batterier börjar gasa redan vid en laddspänning på 14,4 volt, ibland litet tidigare.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade det omvända problemet, att motorn larmade för dålig laddning. Detta fenomen dök upp när batterierna var fulladdade och motorn gick på tomgång. Då laddade solcellen med högre spänning än vad generatorn gjorde och summern började larma. Jag satte in ett relä på kabeln från solcellen, så den är bortkopplad när generatorn laddar. Det kanske är något liknande problem du har.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för motor?

 

En utombordare kanske? 

Ev med växelspänning ut, avsedd för nån slags belysning? 

 

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det är en inbyggd utombordare - Honda Marine BF15.

Enligt spec skall generatorn max ge 6 Ampere, inte så mycket.

Redigerad av Sohlman
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
4 timmar sedan skrev Sohlman:

Det är en inbyggd utombordare - Honda Marine BF15.

Enligt spec skall generatorn max ge 6 Ampere, inte så mycket.

Ok, jag kapitulerar. Nej det är ju som ett spott i Mississippi.

Sannolikt kommer ju solcellspanelen att ge mer laddning över tid.

Utombordares ”generatorer” brukar ju ge en ganska så ”smutsig” laddningsspänning, alltså en likspänning med överlagrade växelspänningstoppar som kan störa annan elektronik ombord, som exempelvis en solcellsregulator.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske skall kolla bort solcellen då generatorn går de kanske stör varandra på något vis.

Borde vara ganska enkelt att kolla nästa gång vid båten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...