Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Los_capitanos

Spridarvinkel

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej,

 

Har rullmast, med svepta dubbla spridare, som jag inte får rak. Hat ett lätt ”L” som börjar vid toppspridaren mot styrbord. Efter en hel del letande samt läsande inser jag att toppspridaren skall dras fast vid en vinkel av 6°.

Om man inte gjort det, vilket jag inte gjort utan vanten löper fritt, hur bär man sig åt för att just få 6°. Verkar ju trigonometriskt omöjligt. 
 

Tips och trix välkomnas.

 

 

Redigerad av Los_capitanos

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Los_capitanos:

Hej,

 

Har rullmast, med svepta dubbla spridare, som jag inte får rak. Hat ett lätt ”L” som börjar vid toppspridaren mot styrbord. Efter en hel del letande samt läsande inser jag att toppspridaren skall dras fast vid en vinkel av 6°.

Om man inte gjort det, vilket jag inte gjort utan vanten löper fritt, hur bär man sig åt för att just få 6°. Verkar ju trigonometriskt omöjligt. 
 

Tips och trix välkomnas.

När du fäst toppvantet till masten så drar du ner det till spridarfästet. Sätt en märkning på vantet. Håll ut vantet till nocken på spridaren och spänn fast vantet i spridarnocken vid den märkning du gjort. Då blir avståndet från vantinfästningen till spridaren exakt lika långt som det är till spridarfästet och vinklarna blir exakt lika stora.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lintott. Innebär det att jag behöver släppa båda yttervantarna så de hänger lösa från masten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja detta var ju enkelt. 

 

Blir det likadant med enkelt spridarpar? 

 

En regel säger ju att det ska vara lika stor vinkel mellan spridare och övre del av toppvantet, som mellan spridare och underdel av toppvantet. 

 

(Jag har dessutom s k diamantstag, förutom undervanten.) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
9 minuter sedan skrev Los_capitanos:

Lintott. Innebär det att jag behöver släppa båda yttervantarna så de hänger lösa från masten?

Gissar att du menar övervanten? 

 

Då måste du väl i så fall ha undervanten hyfsat spända först. Annars åker masten i sjön. 

Såvida du inte fixar detta innan påmastning, så klart. 

 

Har dock bara enkelt spridarpar på min båt. Kanske gäller annat på din båt? 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev Los_capitanos:

Lintott. Innebär det att jag behöver släppa båda yttervantarna så de hänger lösa från masten?

Du kan mäta ett toppvant i taget. Även om masten är lite krum så har det så liten påverkan på längden mellan toppvantsfäste och spridarfästet på masten att du kan bortse från det mätfelet.

 

Sen underlättar det så klart att göra denna mätning innan masten reses. Det är möjligt att det går att åka båtsmansstol om undervanten är uppspända men det kan bli lite besvärligt att jobba med spridarnocken om du hänger i båtsmansstol i ett fall (å så klart en extra lina för säkerhetens skull).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev Hybro:

- - -

Då måste du väl i så fall ha undervanten hyfsat spända först. Annars åker masten i sjön. 

- - -

Det beror på om masten står på däck eller är genomgående.

 

De senaste 25 åren har jag bara stoppat ner masten genom däck och lämnat mastkran utan att fästa ett endaste vant eller stag.

 

Att åka båtsmansstol utan spända undervant kan däremot bli lite svajigt. Det skulle jag aldrig försöka mig på i min mast (tveksamt om jag vill åka båtsmansstol överhuvudtaget om inte alla vant o stag är uppspända).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...