Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
brunsson

Olja i motorrummet, VP D3 190

Rekommendera Poster

Hej! 
önskar lite vuxen inrådan, precis som rubriken lyder: 

Fick vår första båt levererad i fredags, en Delta 25 sc med VP D3.

Allt såg bra ut och båten är i fint skick, tittade dock inte jättenoga i motorrummet när båten levererades och upptäckte idag lite oljerester i botten (se bild) 

Så till min fråga: hur orolig bör jag vara? 
 

noterade även att den enligt spec skall toppa 40 knop med marsch på 29-30 med förbrukning ca 0,8. Jag får upp den i 35 knop och marschfart på 28 med 0,9-1L dist, den driver dock på med så god ork att jag misstänker att propellern är bytt för att klara med vikt, någon som kan svara på om det satt stålprop (då drev) från start på dessa? 
 

Tack för att fantastiskt lärorikt forum! 

BB71BE3C-2FF8-4EB2-B828-09D24F798712.jpeg

42BDBB0F-E906-4774-8DEF-B9FC640B7E5B.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ja, vad ska man svara på detta om olja i kölsvinet? 

 

I bästa fall så har olja hamnat där när man utfört olje- och motorfilterbyte

t ex inför försäljning. Typ skvimpat över ett kärl. 

Möjligen har då båten lutat, så att ingen olja syntes vid en första ytlig koll. 

 

Bäst är väl om du suger och torkar upp all olja. Tvättar o blaskar runt med typ lacknafta. 

 

- Så gör du väl som du kanske gör med din bil, ifall det råkar hamna nån droppe olja på marken, där du parkerar. 

Torkar motorn hel ren, från topp till botten av oljetråget. 

 

Förmodligen trångt att se på undersidan, med då får du väl använda spegel eller lägg inunder nån pappskiva, för att, se var det ev kommer ifrån. Använd mobilens kamera. 

 

Är kanske t o m förre ägaren, som helt sonika tappade motorolja rakt ned i kölsvinet. För att det inte gått att få nåt avtappningskärl inunder. 

Och sedan sög upp det mesta därifrån med nån slags oljesug. Eller körde länspumpen, som ett miljösvin kanske skulle ha gjort. 

 

 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

OT

 

Är multiribbremmen felvänd? 

Typ ribborna utåt? 

 

BT

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känn på oljefiltret med så att det är åtdraget,

Annars som Hybro skriver, kan vara lite söl från senaste oljebytet och säkert inget att oroa dig för

Lycka till

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minute ago, Hybro said:

Är multiribbremmen felvänd? 

Typ ribbarna utåt? 

 

ser ut som att det är spår på bägge sidor om remmen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
53 minuter sedan skrev Nim26:

ser ut som att det är spår på bägge sidor om remmen!

Stämmer att den är spårad på båda sidor! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Hybro:

Ja, vad ska man svara på detta om olja i kölsvinet? 

 

I bästa fall så har olja hamnat där när man utfört olje- och motorfilterbyte

t ex inför försäljning. Typ skvimpat över ett kärl. 

Möjligen har då båten lutat, så att ingen olja syntes vid en första ytlig koll. 

 

Bäst är väl om du suger och torkar upp all olja. Tvättar o blaskar runt med typ lacknafta. 

 

- Så gör du väl som du kanske gör med din bil, ifall det råkar hamna nån droppe olja på marken, där du parkerar. 

Torkar motorn hel ren, från topp till botten av oljetråget. 

 

Förmodligen trångt att se på undersidan, med då får du väl använda spegel eller lägg inunder nån pappskiva, för att, se var det ev kommer ifrån. Använd mobilens kamera. 

 

Är kanske t o m förre ägaren, som helt sonika tappade motorolja rakt ned i kölsvinet. För att det inte gått att få nåt avtappningskärl inunder. 

Och sedan sög upp det mesta därifrån med nån slags oljesug. Eller körde länspumpen, som ett miljösvin kanske skulle ha gjort. 

 

 

Då börjar jag helt sonika med att göra rent för att sen gå på steg två och undersöka. Logiskt såklart men inte alltid för mig. Tack för tydlighet! 👍🏻

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte exakt i ditt fall men sådär såg det i vart fall ut i vårt motorrum efter oljebyte av dåvarande varv/mekaniker. Slarv/stress/söl antar jag. Det värsta är att det är svårt att komma åt att städa rent så det har sett lite tråkigt ut sedan dess.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oljan måste vara för ren för att komma i från ett motorläckage.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

D3orna har ett litet hål i laddluftkylaren för att olja skall kunna rinna ut istället för att kladda igen systemet. Det är inte någon kanonlösning, men kan vara svaret på varför du har olja i kölsvinet.

 

Vad varvar motorn på topp? Den skall ligga på 4000 varv enligt spec om jag minns rätt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Mange249:

D3orna har ett litet hål i laddluftkylaren för att olja skall kunna rinna ut istället för att kladda igen systemet. Det är inte någon kanonlösning, men kan vara svaret på varför du har olja i kölsvinet.

 

Vad varvar motorn på topp? Den skall ligga på 4000 varv enligt spec om jag minns rätt. 

Ska ta ut henne ikväll efter rengöring av motorrum och testa, men är rätt säker på att jag nådde max 3500 varv. Misstänker av detta att propellrarna är bytta till annan stigning för att orka mer men tappar i både konsumtion och hastighet. Kunde dock inte se någon märkning på propellrarna. 

Återkommer med bättre info!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för D3- motor du har?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Rollen:

Vad är det för D3- motor du har?

2008 års d3190,  eller vad för ytterligare beskrivning önskas? 

Mvh novis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-05-10 vid 19:23 skrev Rollen:

Vad är det för D3- motor du har?

Någon ytterligare info? kört ca 8h nu, får fortfarande för hög förbrukning men propellrarna är omärkta vad jag hittar, så kanske det som skaver. drar ca 1L/dist i 29 kn. motsvarande får andra ägare är 0,7 i 30-35kn. Varvar fullt 3750rpm. mest ekonomisk förbrukning vid 26 knop på ca 0,8-0,9. dvs betydligt högre om man som vi ska pendla med båten 40 dist enkel resa till landet 20ggr per sommar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har samma spill i min, troligtvis lite kladd efter oljebyte/filterbyte! Om allt annat ser bra ut så är det inget att oroa sig för.

 

Min Ryds 23 wa levererades med rostfria proppar på mitt dp-s drev så det stämmer! Toppfart för min del ~36-37kn.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev Ryds_23_wa:

Har samma spill i min, troligtvis lite kladd efter oljebyte/filterbyte! Om allt annat ser bra ut så är det inget att oroa sig för.

 

Min Ryds 23 wa levererades med rostfria proppar på mitt dp-s drev så det stämmer! Toppfart för min del ~36-37kn.

Ah ok, tack! :) 

Vilken prop hade du då? 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På effektfronten noteras följande: 

toppvarv: 3750 rpm 

Maxfart: 36,5 knop

propeller som sitter på enligt bild, Är det F7 eller 5H som gäller? Kan jag byta för ökat varv/hastighet? Åker till 80% två vuxna med små barn i båten så hastighet/förbrukning är av större intresse än att orka tung last. 

52FBEF0A-57C4-4985-95E7-7885FFF59D8E.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2021-05-10 vid 13:17 skrev Kane:

Oljan måste vara för ren för att komma i från ett motorläckage.

Håller helt med. Räcker att köra 1h så är oljan mörk.

 

hydraulolja från styrning eller trimplan? Dieselspill? 

Redigerad av Fredric_sthlm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Fredric_sthlm:

Håller helt med. Räcker att köra 1h så är oljan mörk.

 

hydraulolja från styrning eller trimplan? Dieselspill? 

Hej, 

Ja misstänker diesel, ytterst lite ny olja i kölsvinet efter rengöring. Ska kika om det kan vara hydraulolja när jag ytterligare satt mig in i motorn, nybörjare här. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev brunsson:

Hej, 

Ja misstänker diesel, ytterst lite ny olja i kölsvinet efter rengöring. Ska kika om det kan vara hydraulolja när jag ytterligare satt mig in i motorn, nybörjare här. 

Diesel är transparent/gulaktig beroende på kvalitet, powertrimoljan är röd, tror även servooljan är röd på dessa.


Det är sannolikt motorolja som du har i kölsvinet och som jag skrev tidigare är det inte ovanligt att det läcker motorolja från hålet i laddluftkylaren på D3or. Min gjorde exempelvis det efter byte av longblock (oljeresterna från haveriet låg kvar i systemet).

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte följt denna tråd så där jättenoga, då jag anser att litet olja under motorn är rätt så normalt, ingenting att oroa sig för, om nu oljan dessutom är ren är det ingen fara, det är söl från en påfyllning, hade motorn läckt olja hade den varit svart. Och som sagts olika servooljor är röda.

Om det vore diesel hade det luktat diesel så snart du öppnade motorluckan.


Om ingen nämnt det innan, gör jag det nu:

Det finns olika oljesugande produkter, som denna duk, och även andra ”korvar” med oljeabsorberande material i. Dom suger effektivt upp petroleumprodukter som; olja, diesel samt bensin och lämnar kvar vattnet. Egentligen skall alla ha en sådan i kölskarpen under motorn!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...