Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
johan83b

Osäkerhet i båtaffär. råd önskas

Rekommendera Poster

Hej,

 

Bakgrund:

 

Bestämde mig under förra året att jag skulle byta ut min gamla båt mot en nyare,

och har sedan i februari / mars legat som en igel på blocket.

 

Till slut dök den modell jag letat efter upp, om än till ett "marknadsmässigt" pris snarare än årets härliga corona tillägg.

Annonsören klickar inte i "visa nummer" på annonsen och jag lyckas triangulera fram informationen om namn via det som fanns att tillgå och gissningar och råkar komma rätt.

Personen säljer båten som privatperson, åt en annan äldre man, så jag åker till orten dit båten befinner sig, han möter upp och vi tittar till den invändigt och utvändigt i en varmhall. ser inget uppseendeväckande.skriver sedan handpenningsbrev samt pratar per telefon med "ägaren" som bekräftar att personen är anlitad av honom privat (han driver varvet där båten ligger) och kan ta emot handpenningen varpå jag betalar 10% till förmedlande personen (vilket jag antar var hans kickback då slutlikvid går till säljaren).

I handpenningsavtalet står det att affären skall vara avklarad "innan slutet på maj", men han blir efter mottagen handpenning svårare att få tag på.

Båten står längst in i hallen och han menar på att dem andra båtarna måste i först, vilket jag kan begripa.

Alla personnummer i avtalet verkar stämma med verkligheten och jag fotade även förmedlarens legitimation på avtalet. men jag börjar känna ett sug i magen att något inte står rätt till.

 

Det är tre saker som känns olustigt i det här, priset (lite för bra),  jag har betalat en handpenning till någon som inte äger båten, om än han ingått avtal,

Det andra är att jag har inget bevis på att personen jag ringt till faktiskt äger båten jag tittat på. (har inte tagit skrovnummer eller dylikt.)

 

Blir något lugnare av att det är ju ett solklart bedrägeri om det visar sig vara en blocket bluff, med både avtalet och foto på leg.

 

Jag har sedan dess pratat med den riktiga "ägaren" igen och ställt några följdfrågor, där jag bland annat hörde vart han försäkrade sin båt.

Kan jag ringa det försäkringsbolaget och fastslå som utomstående att den informationen stämmer, eller kommer dem inte lämna ut den informationen till 3:e person?

 

Har ni några andra tips som jag kan hjälpa mig verifiera att jag har en legitim affär?

 

Mvh

Johan

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testa att ringa försäkringsbolaget. Om du har ägarens personnummer och vilken båtmodell det gäller bör de kunna bekräfta/dementera om det är rätt ägare. Det ligger liksom i deras intresse att stölder etc minskar. Fråga även hur lång tid ägaren har haft båten försäkrad där. Är det bara någon vecka vet du att något är lurt. Är det mer än ett år vet du ganska säkert att saken är ok.

Du kan ju också åka till hallen där båten ligger och, lite på chans se om du kan komma in, kolla skrovnummer men tänk på att äldre båtar inte har något skrovnummer. Isf kanske det finns ett motornummer eller annat som kan tänkas finnas i ett försäkringsbrev. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ägare av marinan, som säljer båten, vill väl inte ha nån skit, kan man väl anta. Inte bra för ruljansen. 

 

Klippt från Blocket:

 

Screenshot_20210510_072848.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror det inte är några konstigheter. Som påpekas ovan - ett varv förmedlar båten som står i en varmhall. Det skall mycket till om det skulle vara en bluff.

 

Att priset är lägre tror jag helt enkelt beror på att den står på land med begränsade möjligheter till nödvändig inspektion. Visst, det görs ju sedan när den är sjösatt och innan full betalning men då har du riskerat handpenningen om du (mot förmodan) inte skulle acceptera båten. Sådan risk bör återspeglas i det begärda priset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev johan83b:

Jag har sedan dess pratat med den riktiga "ägaren" igen och ställt några följdfrågor, där jag bland annat hörde vart han försäkrade sin båt.

Kan jag ringa det försäkringsbolaget och fastslå som utomstående att den informationen stämmer, eller kommer dem inte lämna ut den informationen till 3:e person?

 

Du kan ju alltid be ägaren om en kopia/foto på försäkringsbrevet. Men eftersom förmedlaren vad jag förstått även driver varvet känns det ju trots allt ganska tryggt. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förmedlaren agerar inte via sitt varv utan som privat person.

Men jag har nu ringt till försäkringsbolaget som även dem visat på att ägarens uppgifter stämmer, och han haft båten försäkrad där i över 20 år.

om jag nu bara kan knyta rösten i telefonen till det personnumret jag har så är jag hemma :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev johan83b:

Förmedlaren agerar inte via sitt varv utan som privat person.

 

Det må vara sant rent juridiskt men vi tänker nog att han ändå har varvets rykte att tänka på i denna situation.

 

Anyway...det verkar ju som sagt OK trots allt.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det spelar ingen roll om varvsägaren agerar som privatperson, så länge han hanterar det i varvets lokaler.

Då är det varvets ansvar.

Så är det i alla fall inom bilhandeln.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...