Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Kaptendy

Hjälp med att förtöja en snipa

Rekommendera Poster

Hej!

Jag råkade impuls handla en snipa 20 fot och ca 1300kg, men jag har ju inte någon riktig båtplats kom jag på.

Sjön är ganska långgrund och dyig botten, (man kan nästan borra ner sej till knäna när man badar om man vill).

Tänkte jag skulle förtöja den vid en boj, på svaj kanske det heter.

Jag skulle behöva lite tips hur jag ska gå till väga.

Tänkte jag skulle gjuta något slags fundament och lägga i sjön och en kätting till en boj och till båten eller liknande, tacksam för hjälp och tips.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börja med att söka markägarens/vattenägarens tillstånd att få lägga ut en boj. 


Lägga ut bojsten gör man antingen på vintern när du kan placera ut den på

isen, eller med en bojeka med kran. Eller så använder du en P-ring om det är lerbotten. 
https://www.seasea.se/linor-förtöjning-förankring/bojförankring/bojförankring/p-ringen-55-kg-bojförankring

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Använd aldrig en p-ring för svajankring

den skall bara ha drag åt ett håll

gjut hällre en platta på ca 1x1m med en ten i mitten ca 1dm hög funkar bäst på ler o dybotten

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Okej. Men sen då mellan "ankaret" och båten hur gör jag där?

 

Redigerad av Kaptendy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev Kaptendy:

Okej. Men sen då mellan "ankaret" och båten hur gör jag där?

 

Det finns speciella linor för det ändamålet. Man kan ju även ha kärting och en kombination av kätting plus lina.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Med en sådan dyig botten räcker ofta ganska små ”bojstenar”. Tänk på att om du lägger i gammal kätting eller annan metall i gjutningen så blir bojstenen tyngre för järn är tyngre än cement i vatten. 
I övrigt har du fått många bra råd i tråden. 

Redigerad av ChristerN

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har köpt ny boj och ska börja ha min Yamarin Cross liggandes en bit ut från land.

Botten är sand, längre in sand/sten men tänker placera en P-ring eller betong ute på sanden. 
Då båten är relativt lätt (500kg) och jag inte planerar skaffa något som väger över 1 ton borde en 55kg P-ring som gräver ned sig i sanden räcka?

 

Läser om att man inte ska ha båt på svaj fast ankrad i en p-ring, men draget kommer ju alltid utifrån när det blåser så det borde vara ok? Vid frånlandsvind kommer inga krafter dra i båten.

 

Tankar?

 

Alternativ A ) 55kg p-ring, blyad lina med mooring-boj och sedan 2m mellan boj och båt, där sektionen närmast bojen kapslas av en armerad slang för att hindra att den snor sig runt bojen.

 

Alternativ B ) Lite krångligare att få i havet... En "vägsugga" i betong, ca 350kg med stolphål i mitten. Kätting genom hålet till mooring-lina upp till boj.

 

Bägge alternativen ska även ha lösningen i bilden ovan med talja och lågt rep för att dra in båten vid fint väder.

A) skulle man kunna kanske gå på 70kg för att vara säker?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
51 minuter sedan skrev bojsvaj:

Vid frånlandsvind kommer inga krafter dra i båten.

Hur kommer det sig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, Kane said:

Hur kommer det sig?

Båten är lätt och har inte mycket vindfång. Vågor o dyningar är stora vid pålansdvind och obefintliga vid frånlandsvind.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är bojstenen på plats i sjön.

Jag gjöt en betongplatta på 1*1 meter och ca 15cm hög. Ca 360 kilo tror jag att den väger.

Med hjälp av två plasttunnor, några spännband och lite fantasi så fick jag ut den i sjön.

 

 

 

  • Gilla 2
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...