Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
mikaojje

Läckage ruta, tips

Rekommendera Poster

Hej

 

Läcker minimalt i kanterna på rutan. 

Vet att de riktiga är att byta ut gummilisten. Men finns andra mer brådskande saker att åtgärda. 

 

Frågar mig vilket klet ska jag lägga på på utsidan? Tec7?

 

Tidigare ägare har fogat med okänd produkt

Obs fogen måste vara svart. 

Tips på produkt mottages tacksamt. 

 

Hör gärna 

FB_IMG_1620578693031.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev mikaojje:

Hej

 

Läcker minimalt i kanterna på rutan. 

Vet att de riktiga är att byta ut gummilisten. Men finns andra mer brådskande saker att åtgärda. 

 

Frågar mig vilket klet ska jag lägga på på utsidan? Tec7?

 

Tidigare ägare har fogat med okänd produkt

Obs fogen måste vara svart. 

Tips på produkt mottages tacksamt. 

 

Hör gärna 

 

En nödreparation är ju att försöka få in någon svart marintätningsmassa på utsidan, mellan den läckande gummilisten och glaset.

Jag vet inte om Sikaflex finns i svart färg, men det iallafall Biltemas marintätning. 

Tag bort den gamla tillfälliga tätningsmassan. Torka tort, blås med varmluftspistol, tvätta med aceton, och när den dunstat klämmer du in en tunn sträng med marintätningsmassa. Nästa höst, när du tagit upp och täckt båten tar du ur rutan och sätter tillbaka den i en ny gummilist. Det kan vara så att firma Kuntze har en ersättningslist.

Sannolikt har du fler gummilister som är jämngamla och förr eller senare börjar läcka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

En nödreparation är ju att försöka få in någon svart marintätningsmassa på utsidan, mellan den läckande gummilisten och glaset.

Jag vet inte om Sikaflex finns i svart färg, men det iallafall Biltemas marintätning. 

Tag bort den gamla tillfälliga tätningsmassan. Torka tort, blås med varmluftspistol, tvätta med aceton, och när den dunstat klämmer du in en tunn sträng med marintätningsmassa. Nästa höst, när du tagit upp och täckt båten tar du ur rutan och sätter tillbaka den i en ny gummilist. Det kan vara så att firma Kuntze har en ersättningslist.

Sannolikt har du fler gummilister som är jämngamla och förr eller senare börjar läcka.

Tack, Testar med biltemas produkt, lär ju inte göra det värre.

 

Tidigare nödreparation har ändå hållt ett bra tag. "Tyvärr" är det en amerikansk tillverkare av båten och nya lister lär inte växa på träd , men kan ju ha tur. 

Tvivlar dock på att jag får det tätt om jag skulle ge mig på det.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
19 minuter sedan skrev mikaojje:

nya lister lär inte växa på träd , men kan ju ha tur. 

 

Har du verkligen kollat alla arterna av "gummiträd"?   🤪

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan skrev Kane:

Har haft problem med läckande takluckor. Har testat i princip allt. Började med svart Sika. Höll nästan en säsong innan det började läcka igen. Testade Creepin Crack nästa säsong. Det rann faktiskt igenom trots att man inte såg var det läckte. Tätade underifrån och körde på med CC igen och det höll tätt bara några dagar. Antagligen för att luckorna kläms åt när man stänger dem så då krackelerade CC och släppte igenom vatten igen. Testade Sika igen. Höll resten av säsongen men sen började det läcka igen. Det slutade med att jag satte svart vävtejp över tätningen och det har hållit tätt nu i, tror jag, fem säsonger. 
Enligt tillverkaren ska man skära loss rutorna och limma med en Bostik Samson variant efter att ha ordentligt rengjort kanterna den ska fästa mot. Det har jag skjutit upp då det dels inte läcker nu dels lär vara ett himla jobb att ta bort luckorna och sedan ytterligare ett större jobb att skära loss rutorna. Men det är ju takluckor iofs. 
Så mitt tips är svart vävtejp av god kvalitet.  

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du som ohm skriver , rengöra, tar bort gammal tätning och sen maskerar någon mm in på ramen och likaså på glaset och sen lägger på tätmassa så kanske det kan se ut som en ny list om du med fuktigt finger slätar ut massan. Då täcks ju hela gamla listen in liksom ytterligare någon mm eller två , bara en tanke, vet ej om det fungerar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det glas eller plexi glas rutor?

 

Jag har bytt mina rutor och tätat om och det blev tätt mellan aluram och rutorna.

 

Om det är typ glas borde du kunna köpa samma svarta klet som jag använde till bilruta på en bensinmack, det var länge sedan tom innan de levde på att sälja chips och hyra ut VHS kassetter 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev M__G:

Om du som ohm skriver , rengöra, tar bort gammal tätning och sen maskerar någon mm in på ramen och likaså på glaset och sen lägger på tätmassa så kanske det kan se ut som en ny list om du med fuktigt finger slätar ut massan. Då täcks ju hela gamla listen in liksom ytterligare någon mm eller två , bara en tanke, vet ej om det fungerar.

Det brukar hålla resten av säsongen, på ett ungefär.

Vävtape som @ChristerN föreslår kan ju då fungera bra det också. Det bevisas ju av att ett flertal lokaltrafikbolag som kör stora gummihjulsfordon i linjetrafik här instaden, använder vävtape till alla slags lagningar både på utsidan och insidan av fordonen. Snyggt blir det ju också! 🤮

Nu har säkert ChristerN skurit till sin tape i smala fina remsor, till skillnad från de där lokaltrafikbolagen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Nu har säkert ChristerN skurit till sin tape i smala fina remsor, till skillnad från de där lokaltrafikbolagen.

Nja, den smalare sorten passade fint över min skarv som den var utan behov av att skäras till. 
Har sett en del taxi-bilar som kör för såna ”över-bolag” som har lagat sina bilar med silvertape. En sådan lagning blir sällan snygg och skulle i mitt fall nog inte tätat luckan, och då menar jag inte sättet den appliceras på.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...