Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Jooohan

Fundering ang 12 volt belastat/obelastat

Rekommendera Poster

Hej

har monterat 120w solcell, en victron mppt regultator och en victron smartshunt.

batteriet är ett 75ah fritidssbatteri.

dundrade på tvn med inverter, alla lampor radio osv för att kolla hur shunten jobbade i några timmar


har ställt in shunten att 50% av batteriet ska vara tomt.

När shunten visar 70% kvar av batteriet så visar volten i batteriet 12.03 belastat. Hur långt ner kan man gå under 12v belastat för att inte skada batteriet? Runt 12,10-12,20 är väl batteriet 50% obelastat, men hur tänker man belastat? Enligt shunten är det ju 70% kvar ner till 50% på 12.03v belastat, kan det stämma?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

De spänningar som brukar anges, för att skildra hur mycket som är kvar procentuellt i ett batteri, är den spänning man mäter över batteriets poler efter en längre tid, helt utan belastning. 

Typ helt frånkopplat. 

 

Lägg märke till att det skiljer mellan olika typer av batteri, hur mycket man kan ladda ur det, om man vill ha lång livslängd hos detta. 

 

Själv tycker jag det är lite märkligt att t ex ange 70 Ah kapacitet hos ett nyinhandlat batteri, när man ändå inte bör belasta mer än t ex 35 Ah. 

 

Nån slags vedertagen falsk marknadsföring. 

 

En batteribank med flera batterier på t ex sammanlagt 200 Ah, ska exempelvis inte belastas med mer än 100 Ah. 

 

- Jämför man med en bilmotor som man sällan använder mer än 100 hk, med tanke på bränsleförbrukning

e t c, så kan man då ange typ 350 hk. 

Är väl inte mer vilseledande än detta med batteriet. 

 

350 hk är då en lika stor utopi som att tömma ett batteri med vad som anges i kapacitet vid marknadsföring, märkning o s v. 

 

 

- Polspänning vid belastning, är en helt annan sak, än det som anges i tabeller, visas i displayer o s v. 

 

T ex om man kör en startmotor till en dieselbil en kall vinterdag, kan polsoänningen sjunka till under 10 Volt, även om batteriet är fulladdat. 

 

Skulle man då gå efter t ex denna tabell, så är batteriet då helt kass, typ död. 

 

Efterlyser en bättre norm! 

 

Screenshot_20210501_075942.jpg

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är en tabell jag hittade för ett tag sedan, har tyvärr glömt var och för vilken batterityp det var. Men det visar i alla fall spänningen på ett belastat batteri och verkar väl stämma rätt bra med vad du upplever?

 

image.png.17ea2774ad72d229e24d82d1d31b6ad5.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men en annan sak kan vara  att viss utrustning, kräver en viss lägsta, spänning för att fungera. T ex 11.6 V. 

Inte är batteriet slut för det. 

 

Som sagt. Spänningsmätning för att mäta eller konstatera status gäller då batterie fått vila längre stunder. I regel flera timmar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt så har jag ställt in i smartshunten att den ska visa 0% när batteriet är 50%, dvs att jag har ca 37ah att leka med. Skulle gissa att volten kommer vara nere på runt 11.5v belastat om jag är nere på 0% (50%) men det kanske inte är någon fara för batteriet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu gått ut och kollat, stängde av alla förbrukare tidigare och lät batteriet vila, 12.47 har det gått upp till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Jooohan:

Som sagt så har jag ställt in i smartshunten att den ska visa 0% när batteriet är 50%, dvs att jag har ca 37ah att leka med. Skulle gissa att volten kommer vara nere på runt 11.5v belastat om jag är nere på 0% (50%) men det kanske inte är någon fara för batteriet?

Gå inte under 12V.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

10.8V gå bra några gånger om man äger ett par Victron AGM Suoer Cycle. 
Det beror på vilket batteri du har.

image.png.fa8b01f59d76efac168f07fa00121827.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...