Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Mercruiser_4-3_MPI

Larmpip efter 3500 varv på Mercruiser 4,3 MPI från 2008

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej,

 

Jag får en mängd larmpip när jag kör över ca 3500 varv, där varje pip också verkar sammanfalla med att motorn drar ner på kraft. Larmet försvinner om jag drar ner på gasen.....

Jag har kontrollerat att inget vatten finns i bensinen, bytt bränslepump, tändstift, impellern, kollat kylningen/termostat.

Någon som vet vad detta kan vara?

 

 

Redigerad av Mercruiser_4-3_MPI

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bravo drev? (Låg oljenivå)

 

antar att du kollat att temp och oljetryck är som det ska ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Johan, tack för tips. Ska titta på drevoljan imorgon (antar att det var det du menade?). Kanske är givaren/sensorn undertill som spökar? Temp och oljetryck ser ok ut.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mercruiser_4-3_MPI:

Hej Johan, tack för tips. Ska titta på drevoljan imorgon (antar att det var det du menade?). Kanske är givaren/sensorn undertill som spökar? Temp och oljetryck ser ok ut.
 

Ja precis, nivån på drevolja låg alt. trasig sensor .

 

men.. men det borde inte bara pipa vid 3500 rpm utan så fort du startar.
 

Fast lika bra o kolla, brukar vara en klassiker efter att man bytt oljan i drevet. Dvs du kan behöva fylla på efter du kört lite.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kort uppdatering:

Var i båten idag och drevoljebehållaren var full. Provade att koppla ur båda sladdarna undertill men samma larm ändå. Så det innebär att sensorn undertill fungerar fint. Korrekt?

Såg idag att oljetrycket stiger märkbart när jag gasar, vilket då gör att det larmar. 
Vad kan det bero på? 

Tidigare båtmek har tagit bort temostaten så nu direktkyld, så därför inget utslag på temp.mätaren.

Tänker att jag ska byta oljetrycksgivare, det kan nog inte skada. Korrekt?

Ska jag även byta oljesensor? 

Tacksam för alla tips och råd!

oljetrycksgivar4.jpeg

81wx05JCi0L._AC_SL1500_.jpg

Redigerad av Mercruiser_4-3_MPI

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-05-09 vid 15:51 skrev Mercruiser_4-3_MPI:

Hej,

 

Jag får en mängd larmpip när jag kör över ca 3500 varv, där varje pip också verkar sammanfalla med att motorn drar ner på kraft. Larmet försvinner om jag drar ner på gasen.....

Jag har kontrollerat att inget vatten finns i bensinen, bytt bränslepump, tändstift, impellern, kollat kylningen/termostat.

Någon som vet vad detta kan vara?

 

 

Har du kollat manualen eller förväntar du dig att vi ska göra det åt dig? 😐

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nästan 6 bar oljetryck är väl ganska högt? jag har för mig att det ligger på dryga 4 bar i normala fall. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara jag som reagerar på ljudet? Går den på alla? Kan förvisso bero på videokvaliten 👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minutes ago, Kaj_Bjorkhagen said:

Har du kollat manualen eller förväntar du dig att vi ska göra det åt dig? 😐

Kan inte hitta något om högt oljetryck i manualen? Bara om det är lågt oljetryck..... Som sagt, tacksam för ev ledtrådar eller tips 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minutes ago, gusvo085 said:

Nästan 6 bar oljetryck är väl ganska högt? jag har för mig att det ligger på dryga 4 bar i normala fall. 

Ja 6 bar är nog för högt, därav larmet. Vet du vad högt oljetryck kan bero på och vad jag kan göra åt det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev mikaojje:

Bara jag som reagerar på ljudet? Går den på alla? Kan förvisso bero på videokvaliten 👍

Ångrar mig, låter mycket bättre i 2a videon

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Mercruiser_4-3_MPI:

Ja 6 bar är nog för högt, därav larmet. Vet du vad högt oljetryck kan bero på och vad jag kan göra åt det?

Har du frågat BAB? Med tanke på att videon ligger på YT

Redigerad av Kaj_Bjorkhagen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minutes ago, Kaj_Bjorkhagen said:

Har du frågat BAB? Med tanke på att videon ligger på YT

Vem är BAB och var hittar jag denna person?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Mercruiser_4-3_MPI:

Vem är BAB och var hittar jag denna person?

Born again boating. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev Mercruiser_4-3_MPI:

Kort uppdatering:

Var i båten idag och drevoljebehållaren var full. Provade att koppla ur båda sladdarna undertill men samma larm ändå. Så det innebär att sensorn undertill fungerar fint. Korrekt?

Såg idag att oljetrycket stiger märkbart när jag gasar, vilket då gör att det larmar. 
Vad kan det bero på? 

Tidigare båtmek har tagit bort temostaten så nu direktkyld, så därför inget utslag på temp.mätaren.

Tänker att jag ska byta oljetrycksgivare, det kan nog inte skada. Korrekt?

Ska jag även byta oljesensor? 

Tacksam för alla tips och råd!

oljetrycksgivar4.jpeg

81wx05JCi0L._AC_SL1500_.jpg

Kan du byta givarna själv så är det lika bra att göra det.Med mekaniker som felsöker brukar det sluta med rejäl faktura samt givarbyte ändå.Jag har gett upp och ersatt summern med en diodlampa.Ioförsig så är det väl varvtalsreduceringen man hör i samband med summern på din film och så är ju inte bra att köra för länge.Jag har t.o.m. blivit föreslagen att byta motorns styrenhet men kör vidare med min varningslampa som tänder sig då och då och motorn går som en dröm.//Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kort uppdatering. Idag bytte jag IAC, muffler och oljetrycksgivare. Går fint nu på tomgång nu men 

tyvärr samma larm/fel på högt varvtal fortfarande. 😞 

Se dagens video nedan när jag kör på neutral/friläge.
 



Ska testa att även byta oljetryckssensorn, det kanske är den som är knas. Kommer även sätta in en termostat i veckan så jag ser om motortemperaturen är ok.

Vad tror ni om att installera en Vesselview mobile? Kan det underlätta felsökning?

Tacksam för andra kloka idéer och förslag på lösningar.

Fortsättning följer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser



Constant tone alarms are for:

1.) engine coolant temp overheat,

2.) low engine oil pressure,

3.) engine overspeed,

4.) exhaust manifold cooling temp overheat

5.) sea pump PSI low

Constant beep alarms are for:

1.) low outdrive lube level.

Two Alarm beeps every 60 seconds are for:

1.) Faulty cam,

2.) IAC,

3.) MAP,

4.) MAT,

5.) knock sensors.

6.) open/short in the engine cooling temp circuit

7.) open/short in fuel injector wiring circuit,

8.) open/short in oil PSI circuit,

9.) open/short in exhaust manifold cooling temp circuit,

10.) open/short in sea pump circuit,

11.) open/short in throttle position circuit

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 av vilken orsak är termostaten urtagen? gick den varm? när bytte du impeller senast? 

mvh / Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Bytte impellern förra sommaren, så den ska vara ok. Motorn gick varm, visade sig vara termostaten som satt fast/inte öppnade sig. Nu är den direktkyld. 

 

Om jag skulle sätta i en ny termostat, måste jag då tömma hela kyltanken först? Eller går det att sätta i ny termostat direkt? Hur samla upp 20 liter kylvätska så det inte rinner ut i motorrummet....?

Redigerad av Mercruiser_4-3_MPI

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

termostaten går bra att skruva i, ligger ovan vattenytan. 

har du nyligen bytt drevoljan? 

Redigerad av mercruiser83

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej inte bytt drevoljan på ett tag, vad jag vet. Men testade att dra ut sladdarna undertill men larmet gick ändå. Så då funkar den sensorn i alla fall.

 

Är du 100% vad gäller termostaten? Ser ut som den sitter på sidan??

Screenshot 2021-05-18 at 21.59.44.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppdatering.

 

Bytte oljetrycksensorn, men samma fortfarande samma problem 😞

 

Men såg att Vesselview och oljetrycksmätaren på panelen visar olika saker??

 

Vv: 3500 rpm, 462 kPa (67 psi, 4,6 bar)
Panelen: 3500 rpm, 6 bar (87 psi, 600 kPa)

Kan det vara detta som är problemet? Att något felaktigt ger för högt värde till instrumentpanelen och därför larmar det när mätaren når 6 bar? Vad är det som "instruerar" instrumentpanelen"??

Fick inga felkoder på Vv .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet löst! Båtmekanikern noterade att att "in-gear switch"en och "shift plate" (vad nu det heter på svenska?) var trasiga, vilket gjorde att motorn "trodde" att den gick i neutral när växeln var i.

Det gjorde att motorn larmade på höga rpm för att skydda den mot att skadas för att den "trodde" att motorn gick i neutral..

Tack alla för all hjälp! Ser fram emot en lång och skön sommar nu.... 🙂

 

 

 

Gear and Shift Switches.jpeg

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för återkoppling, inte alla som gör....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för återkoppling i detta ämnet!Det är nästan Nobelpris till den som löser något.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...