Jump to content
Saturday 12 June 2021
Mercruiser_4-3_MPI

Larmpip efter 3500 varv på Mercruiser 4,3 MPI från 2008

Recommended Posts

Posted (edited)

Hej,

 

Jag får en mängd larmpip när jag kör över ca 3500 varv, där varje pip också verkar sammanfalla med att motorn drar ner på kraft. Larmet försvinner om jag drar ner på gasen.....

Jag har kontrollerat att inget vatten finns i bensinen, bytt bränslepump, tändstift, impellern, kollat kylningen/termostat.

Någon som vet vad detta kan vara?

 

 

Edited by Mercruiser_4-3_MPI

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bravo drev? (Låg oljenivå)

 

antar att du kollat att temp och oljetryck är som det ska ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej Johan, tack för tips. Ska titta på drevoljan imorgon (antar att det var det du menade?). Kanske är givaren/sensorn undertill som spökar? Temp och oljetryck ser ok ut.
 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Mercruiser_4-3_MPI:

Hej Johan, tack för tips. Ska titta på drevoljan imorgon (antar att det var det du menade?). Kanske är givaren/sensorn undertill som spökar? Temp och oljetryck ser ok ut.
 

Ja precis, nivån på drevolja låg alt. trasig sensor .

 

men.. men det borde inte bara pipa vid 3500 rpm utan så fort du startar.
 

Fast lika bra o kolla, brukar vara en klassiker efter att man bytt oljan i drevet. Dvs du kan behöva fylla på efter du kört lite.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Kort uppdatering:

Var i båten idag och drevoljebehållaren var full. Provade att koppla ur båda sladdarna undertill men samma larm ändå. Så det innebär att sensorn undertill fungerar fint. Korrekt?

Såg idag att oljetrycket stiger märkbart när jag gasar, vilket då gör att det larmar. 
Vad kan det bero på? 

Tidigare båtmek har tagit bort temostaten så nu direktkyld, så därför inget utslag på temp.mätaren.

Tänker att jag ska byta oljetrycksgivare, det kan nog inte skada. Korrekt?

Ska jag även byta oljesensor? 

Tacksam för alla tips och råd!

oljetrycksgivar4.jpeg

81wx05JCi0L._AC_SL1500_.jpg

Edited by Mercruiser_4-3_MPI

Share this post


Link to post
Share on other sites
2021-05-09 vid 15:51 skrev Mercruiser_4-3_MPI:

Hej,

 

Jag får en mängd larmpip när jag kör över ca 3500 varv, där varje pip också verkar sammanfalla med att motorn drar ner på kraft. Larmet försvinner om jag drar ner på gasen.....

Jag har kontrollerat att inget vatten finns i bensinen, bytt bränslepump, tändstift, impellern, kollat kylningen/termostat.

Någon som vet vad detta kan vara?

 

 

Har du kollat manualen eller förväntar du dig att vi ska göra det åt dig? 😐

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nästan 6 bar oljetryck är väl ganska högt? jag har för mig att det ligger på dryga 4 bar i normala fall. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bara jag som reagerar på ljudet? Går den på alla? Kan förvisso bero på videokvaliten 👍

Share this post


Link to post
Share on other sites
37 minutes ago, Kaj_Bjorkhagen said:

Har du kollat manualen eller förväntar du dig att vi ska göra det åt dig? 😐

Kan inte hitta något om högt oljetryck i manualen? Bara om det är lågt oljetryck..... Som sagt, tacksam för ev ledtrådar eller tips 🙂

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minutes ago, gusvo085 said:

Nästan 6 bar oljetryck är väl ganska högt? jag har för mig att det ligger på dryga 4 bar i normala fall. 

Ja 6 bar är nog för högt, därav larmet. Vet du vad högt oljetryck kan bero på och vad jag kan göra åt det?

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minuter sedan skrev mikaojje:

Bara jag som reagerar på ljudet? Går den på alla? Kan förvisso bero på videokvaliten 👍

Ångrar mig, låter mycket bättre i 2a videon

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
1 timme sedan skrev Mercruiser_4-3_MPI:

Ja 6 bar är nog för högt, därav larmet. Vet du vad högt oljetryck kan bero på och vad jag kan göra åt det?

Har du frågat BAB? Med tanke på att videon ligger på YT

Edited by Kaj_Bjorkhagen

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 minutes ago, Kaj_Bjorkhagen said:

Har du frågat BAB? Med tanke på att videon ligger på YT

Vem är BAB och var hittar jag denna person?

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev Mercruiser_4-3_MPI:

Vem är BAB och var hittar jag denna person?

Born again boating. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
21 timmar sedan skrev Mercruiser_4-3_MPI:

Kort uppdatering:

Var i båten idag och drevoljebehållaren var full. Provade att koppla ur båda sladdarna undertill men samma larm ändå. Så det innebär att sensorn undertill fungerar fint. Korrekt?

Såg idag att oljetrycket stiger märkbart när jag gasar, vilket då gör att det larmar. 
Vad kan det bero på? 

Tidigare båtmek har tagit bort temostaten så nu direktkyld, så därför inget utslag på temp.mätaren.

Tänker att jag ska byta oljetrycksgivare, det kan nog inte skada. Korrekt?

Ska jag även byta oljesensor? 

Tacksam för alla tips och råd!

oljetrycksgivar4.jpeg

81wx05JCi0L._AC_SL1500_.jpg

Kan du byta givarna själv så är det lika bra att göra det.Med mekaniker som felsöker brukar det sluta med rejäl faktura samt givarbyte ändå.Jag har gett upp och ersatt summern med en diodlampa.Ioförsig så är det väl varvtalsreduceringen man hör i samband med summern på din film och så är ju inte bra att köra för länge.Jag har t.o.m. blivit föreslagen att byta motorns styrenhet men kör vidare med min varningslampa som tänder sig då och då och motorn går som en dröm.//Thomas

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kort uppdatering. Idag bytte jag IAC, muffler och oljetrycksgivare. Går fint nu på tomgång nu men 

tyvärr samma larm/fel på högt varvtal fortfarande. 😞 

Se dagens video nedan när jag kör på neutral/friläge.
 



Ska testa att även byta oljetryckssensorn, det kanske är den som är knas. Kommer även sätta in en termostat i veckan så jag ser om motortemperaturen är ok.

Vad tror ni om att installera en Vesselview mobile? Kan det underlätta felsökning?

Tacksam för andra kloka idéer och förslag på lösningar.

Fortsättning följer

Share this post


Link to post
Share on other sites



Constant tone alarms are for:

1.) engine coolant temp overheat,

2.) low engine oil pressure,

3.) engine overspeed,

4.) exhaust manifold cooling temp overheat

5.) sea pump PSI low

Constant beep alarms are for:

1.) low outdrive lube level.

Two Alarm beeps every 60 seconds are for:

1.) Faulty cam,

2.) IAC,

3.) MAP,

4.) MAT,

5.) knock sensors.

6.) open/short in the engine cooling temp circuit

7.) open/short in fuel injector wiring circuit,

8.) open/short in oil PSI circuit,

9.) open/short in exhaust manifold cooling temp circuit,

10.) open/short in sea pump circuit,

11.) open/short in throttle position circuit

Share this post


Link to post
Share on other sites

 av vilken orsak är termostaten urtagen? gick den varm? när bytte du impeller senast? 

mvh / Johan

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Bytte impellern förra sommaren, så den ska vara ok. Motorn gick varm, visade sig vara termostaten som satt fast/inte öppnade sig. Nu är den direktkyld. 

 

Om jag skulle sätta i en ny termostat, måste jag då tömma hela kyltanken först? Eller går det att sätta i ny termostat direkt? Hur samla upp 20 liter kylvätska så det inte rinner ut i motorrummet....?

Edited by Mercruiser_4-3_MPI

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

termostaten går bra att skruva i, ligger ovan vattenytan. 

har du nyligen bytt drevoljan? 

Edited by mercruiser83

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nej inte bytt drevoljan på ett tag, vad jag vet. Men testade att dra ut sladdarna undertill men larmet gick ändå. Så då funkar den sensorn i alla fall.

 

Är du 100% vad gäller termostaten? Ser ut som den sitter på sidan??

Screenshot 2021-05-18 at 21.59.44.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uppdatering.

 

Bytte oljetrycksensorn, men samma fortfarande samma problem 😞

 

Men såg att Vesselview och oljetrycksmätaren på panelen visar olika saker??

 

Vv: 3500 rpm, 462 kPa (67 psi, 4,6 bar)
Panelen: 3500 rpm, 6 bar (87 psi, 600 kPa)

Kan det vara detta som är problemet? Att något felaktigt ger för högt värde till instrumentpanelen och därför larmar det när mätaren når 6 bar? Vad är det som "instruerar" instrumentpanelen"??

Fick inga felkoder på Vv .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy