Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Rekommendera Poster

Hej är det någon som vet hur man får bort sot ifrån däck? Båten har legat nära en flygplats så det har blivit lite sit som sitter fast i plasten. Har testat klorin och andra sorters medel. Är det någon som vet hur man kan få bort det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ev kan wd 40 lösa det.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Hagman1000:

Hej är det någon som vet hur man får bort sot ifrån däck? Båten har legat nära en flygplats så det har blivit lite sit som sitter fast i plasten. Har testat klorin och andra sorters medel. Är det någon som vet hur man kan få bort det?

Ja, kanske...

Det finns ett medel som heter Abnet, jag testade det i år, tar bort väldigt mycket smuts. Det kan späs i olika koncentrationer för olika behov.

 

Jag hade och har fortfarande ingrodd smuts, kanske sot, kanske något annat, i däckets halkskyddsmönster, det brukar lossna med bara högtryckstvättens turbomunstycke, men inte  i våras, sprayade på Abnet i hög koncentration och väntade en timma, gick på med rotborste och sedan högtryckstvätten, det mesta försvann men inte riktigt allt.


Då körde jag väldigt försiktigt med en roterande Koppborste från Jula i skruvdragaren på högt varvtal. Då får jag bort all ingrodd smuts. Men en varning, ⚠️ kör försiktigt! Den avverkar en del av plasten, gelcoaten, det blir ett fint vitt damm om man trycker för hårt. Och kör enbart där det finns en struktur i plasten, typ på däckets, gångbordens halkskyddsmönster, bara där det finns en struktur i plasten, på släta ytor blir det kanske repor. 
 

Sannolikt skulle nog den högsta rekommenderade koncentrationen av Abnet fungera om man lägger på det kvällen innan, och sedan tvättar med hård borste dagen därpå.
 

Sedan har jag kört på väldigt besvärliga ingrodda missfärgningar med en liten roterande borste i miniborrmaskinen, i min Dremel på högsta varvtalet, det fungerar bra, men det blir tidsödande på ytor större än en kvadratcentimeter.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Hagman1000:

Hej är det någon som vet hur man får bort sot ifrån däck? Båten har legat nära en flygplats så det har blivit lite sit som sitter fast i plasten. Har testat klorin och andra sorters medel. Är det någon som vet hur man kan få bort det?

Använd absolut inte klorin, förstör mer än vad man tror (gelcoat).

 

Rubbing är melodin. Köp många microfiberdukar och byt ofta. Släng i tvättmaskinen och återanvänd. Vaxa såklart efteråt...

 

Är ett slit, men fungerar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev patrikflink:

Använd absolut inte klorin, förstör mer än vad man tror (gelcoat).

 

Rubbing är melodin. Köp många microfiberdukar och byt ofta. Släng i tvättmaskinen och återanvänd. Vaxa såklart efteråt...

 

Är ett slit, men fungerar.

Det är ju rätt svårt och besvärligt att rubba där det är halkskyddsmönster. Jag skrev inte det, men jag har haft rikligt med Autosol på mitt däck och gnuggar så att jag fått kramp och blodiga knogar... blir ju inte sämre, men de svarta prickarna är kanske inte lika vältaliga som på en dalmatiner, men inte långt ifrån.

Sedan anser jag nog inte att det är så lyckat att vaxa på ytor där man skall gå, om man inte har för vana att ha broddar på skorna.  😇

 

Prova Abnet i den högre koncentrationen, låt verka och se hur sotet släpper efter det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
13 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Det är ju rätt svårt och besvärligt att rubba där det är halkskyddsmönster.

Går men ett slit, gjorde det på min båt. Dödade 3 blåa polertrissor på en 1m2. Gick lös med microfiberdukar istället. Blir inte halt om man använder rätt medel efter rubbing för att UV skydda. Använder denna:

21070 210410-500x500.jpg

Redigerad av patrikflink
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har använt w5 från lidel

När jag har sot på båten

 

 

Screenshot_20210509-171052_Google.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...