Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Johnssonadam

Måla eller Lacka trädetaljer

Rekommendera Poster

Hej,

jag har köpt en Crescent monark 460 vars trädetaljer(trä runt fönster) har mycket över att önska. Mycket av trät har varit rötet som jag har sågat bort och ersatt med ny Mahogny. Andra delar har jag spacklat med kemiskt trä. Detta gör att trät just nu ser väldigt oenhetligt ut. 
Min första tanke var att jag skulle betsa för o sen lacka trät. Nu fick jag höra av en vän att man inte kan betsa kemiskt trä o han tyckte istället att ja skulle köpa någon utomhusfärg som ser ut som mahogny för att lyckas få färgen på trät enhetligt. 
vad säger ni? Kan man måla trät eller kommer det bara att lossna? 
jag kan tillägga att båtens skick är inget vidare o   skulle färgen sitta kvar i 2-3 år så är det gott nog för mig. 
 


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här är kanske inget jag tycker blir toppen, men bättre än att måla… du kan blanda betsen i första lagret lack, och sedan bygga upp lager med 2-3 lager o-pigmenterad lack innan du slipar första gången. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, tack för båda svaren! 
Skulle nån vilja berätta varför det inte är bra att måla trät? 
just nu är jag som sagt mer orolig för att det kommer se väldigt ”stökigt” ut om jag inte lyckas få betsen o fästa på det kemiska trät.

 

Peter: okej, så om jag blandar i betsen i lacket kan den då täcka/fästa på det kemiska trät?  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Johnssonadam:

Hej, tack för båda svaren! 
Skulle nån vilja berätta varför det inte är bra att måla trät? 
just nu är jag som sagt mer orolig för att det kommer se väldigt ”stökigt” ut om jag inte lyckas få betsen o fästa på det kemiska trät.

 

Peter: okej, så om jag blandar i betsen i lacket kan den då täcka/fästa på det kemiska trät?  

Det är inte o-bra att måla träet, mest synd på mahognyn som du lagt tid på att laga. 
 

Ja, precis som färg så fäster lacken både på trä och plast. Blandar man betsen i lacken lurar man ögat lite och man får en jämnare kulör på ytan. Ådringen syns bättre än om du målat, men sämre än om du klarlackat, men det är inte så mycket att välja på om du lagat med kemiskt trä. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Peter_K:

Det är inte o-bra att måla träet, mest synd på mahognyn som du lagt tid på att laga. 
 

Ja, precis som färg så fäster lacken både på trä och plast. Blandar man betsen i lacken lurar man ögat lite och man får en jämnare kulör på ytan. Ådringen syns bättre än om du målat, men sämre än om du klarlackat, men det är inte så mycket att välja på om du lagat med kemiskt trä. 

Okej tack, då är jag med!

Det lutar nog åt att måla för mig. 
har du något förslag på färg/färgbutik i stockholm som efterliknar mahogny som skulle lämpa sig?

 

finns det någon bra tråd här på forumet som beskriver när/var/hur man ska måla? Jag tänker i relation till temperaturen, solen osv.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kulören ”Engelskt Rött” skulle efterlikna mahogny när den målades en gång i tiden. Kolla ifall du gillar kulören på någon av dessa NCS-koder (se länken), du kan köpa färg i vilken färgaffär som helst. De vet också vilken färg som är lämplig. 
https://kundo.se/org/beckers/d/ncs-engelskt-rod/

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm. De får nog bli till o lacka ändå haha.. de hade ju vart tråkigt o bli av med ådringen.. 

 

Peter skulle du då börjat med o bara betsa eller köra som du skrev bets o lack blandat? O hur skulle uppdelningen vara , 50/50?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle köpa Herdins bets i pulverform, hälla lite lack i en glasburk och sedan ta en liten bit furu som provbit, och prova mig fram med lite bets iblandad i taget tills det ser rätt ut. Det finns liksom inget rätt eller fel, det handlar om att vara lite konstnärlig. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev Peter_K:

Jag skulle köpa Herdins bets i pulverform, hälla lite lack i en glasburk och sedan ta en liten bit furu som provbit, och prova mig fram med lite bets iblandad i taget tills det ser rätt ut. Det finns liksom inget rätt eller fel, det handlar om att vara lite konstnärlig. 

Okej imorgon tänkte ja betsa!

Jag tänkte att ja testar mig fram med bets blandat med lacken i första lagret (om ja blir missnöjd kan jag betsa på de sen igen?) 

sen tänkte jag lacka trät 2-3ggr.

 

jag hörde att man ev ska späda ut lacken med balsam terpentin, vad tror du om det? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-05-09 vid 23:35 skrev Peter_K:

Jag skulle köpa Herdins bets i pulverform, hälla lite lack i en glasburk och sedan ta en liten bit furu som provbit, och prova mig fram med lite bets iblandad i taget tills det ser rätt ut. Det finns liksom inget rätt eller fel, det handlar om att vara lite konstnärlig. 

Är inte herdins pulverbets gjord för att lösas i vatten? Kanske finns det olika varianter men jag har vaga minnen av ett misslyckat försök att lösa den i lacknafta vid något tillfälle..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Lajnus:

Är inte herdins pulverbets gjord för att lösas i vatten? Kanske finns det olika varianter men jag har vaga minnen av ett misslyckat försök att lösa den i lacknafta vid något tillfälle..

Jag har faktiskt aldrig använt Herdins bets, om jag skall vara ärlig...

 

12 timmar sedan skrev Johnssonadam:

Jag tänkte att ja testar mig fram med bets blandat med lacken i första lagret (om ja blir missnöjd kan jag betsa på de sen igen?) 

sen tänkte jag lacka trät 2-3ggr.

Testa på en annan bit; du kan inte göra om.
2-3 lager lack håller i bästa fall en sommar; satsa på 6-7 lager.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev Johnssonadam:

Vad tror ni om att späda lacken med balsamterpentin?

Det kan man göra om man vill, en del gör det i första lagret för bättre inträngning, men skall du hålla på med iblandad bets och på plast ser jag inte riktigt poängen med det. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...