Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Tphm

Växelhuslås till Mercury

Rekommendera Poster

Nu har de varit i farten i min hemmahamn och snott växelhus från båtar i vattnet. Min fick sitta kvar denna gången men det känns bara som en tidsfråga innan de snor den också. Jag försöker hitta ett lås till växelhuset men det verkar vara begränsad tillgång till just Mercury. 

Är det någon som vet var man kan hitta ett passande växelhuslås till en Mercury 50 hk EFI från 2011?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ett tips för att försvåra lite är att ha en huvudbrytare som bryter strömmen även till motorn. Då kanske de väljer en annan båt istället. Lite märkligt egentligen att man kan höja och sänka direkt på motorn utan nyckel...

 

Min tanke är då att ha motorn nedfälld, utan ström för att höja den.

Redigerad av Mange249

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Dessa förbannade tjuvjävlarna förpestar livet för båtägare !

 

Man skulle koppla in ett högspänningsaggregat på 10.000 Volt till motorn,

så fort dom tar i den får dom en pärla, men då skjuter man väl sönder all elektronik som finns där.

En tanke bara....

 

Skruva av växelhus i sjön...

Var någonstans var detta ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hörde nyss om en båthamn där ngn hade varit på natten och skruvat loss motorerna och dumpat dom över akterspegeln. Vissa hängde i styrvajrarna. Det verkade först som en ren idiotisk skadegörelse. Men det var värre än så. Några veckor senare när flera ägare fått ut ny motorer från försäkringen kom de tillbaka en natt och kunde stjäla helt nya motorer istället för de gamla.

 

10.000 volt är för snällt för dessa idioter!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev Tphm:

Är det någon som vet var man kan hitta ett passande växelhuslås till en Mercury 50 hk EFI från 2011?

Kolla med Uppsala Marinverkstad om de har till Mercury. Där har jag köpt Henergy låsbult till Yamaha.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev Mange249:

Ett tips för att försvåra lite är att ha en huvudbrytare som bryter strömmen även till motorn. Då kanske de väljer en annan båt istället. Lite märkligt egentligen att man kan höja och sänka direkt på motorn utan nyckel...

 

Min tanke är då att ha motorn nedfälld, utan ström för att höja den.

Jo, men jag tror inte det stoppar någon. Det blir bara lite mer svåråtkomligt och bultarna hamnar under vatten. Då börjar det dessutom växa massa på propellern och huset vilket jag gärna slipper.

 

21 timmar sedan skrev touchwood:

 

Dessa förbannade tjuvjävlarna förpestar livet för båtägare !

 

Man skulle koppla in ett högspänningsaggregat på 10.000 Volt till motorn,

så fort dom tar i den får dom en pärla, men då skjuter man väl sönder all elektronik som finns där.

En tanke bara....

 

Skruva av växelhus i sjön...

Var någonstans var detta ?

 

 Det var i Landskrona.

 

3 timmar sedan skrev Kane:

Kolla med Uppsala Marinverkstad om de har till Mercury. Där har jag köpt Henergy låsbult till Yamaha.

Jag kollade med dem och tydligen ska det finnas motsvarande till Mercury men det fanns inte i lager. Min uppfattning är att Yamaha och fram för allt Honda är mest stöldbegärligt men tycker ändå det är konstigt att marknaden för växelhuslås inte är större.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...