Jump to content
Sunday 03 July 2022
PerWe

Laddare för 3 batt, tänker jag rätt?

Recommended Posts

Vill se till att smidigt kunna ladda mina batterier när jag ligger i hemmahamn, har 1 start och 1 förbrukning så jag köpte mig en Victron Blue Smart 12V/15A(3) som kan ladda 3 batterier.

laddaren har 3st plus utgångar men bara 1st minus,

Jaha.. tänkte jag, då drar jag minus till båtens jordingsplint och sen en pluskabel till resp batteri... KLART.

Men sen uppstod lite tvivel är det så här jag skall göra?

 

Kan verkligen inte hitta några tydliga instruktioner på detta, står bara anslut +\- till batteriets poler, vilket för mig hade varit självbeskrivande om det funnits 3st + och 3st -, 

 

Skulle behöva lite guidning/tips här.

 

/Per

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minus är oftast ihopkopplat på alla batteribankar. Dvs start- och förbrukarbatteriernas minus är ihopkopplade i en och samma minus. 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej ChristerN

 

Så långt är jag med, av det lilla jag kan om el,

Betyder det då att ”mitt” tankesätt att ansluta laddaren är OK?

 

För oavsett om jag sätter - kabel på resp batt eller jordplinten så är de sammankopplade förr eller senare.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 minuter sedan skrev PerWe:

Hej ChristerN

 

Så långt är jag med, av det lilla jag kan om el,

Betyder det då att ”mitt” tankesätt att ansluta laddaren är OK?

 

För oavsett om jag sätter - kabel på resp batt eller jordplinten så är de sammankopplade förr eller senare.

 

Hoppas att inte @ChristerN misstycker om jag svarar, och ger min bild av det hela...

 

Du har två batterier, där pluspolena är åtskilda men minuspolerna är ihopkopplade.

 

Du har en batteriladdare som pedagogisk sett består av tre olika laddare inbyggda i samma box, dessa tre har också minus gemensamt och var sin plusanslutning.

 

Då kopplar du laddarens gemensamma minus till batteriernas gemensamma minus.

Och laddarens plusanslutningar till var sitt batteri, och då får du dessutom en plusanslutning till övers, kanske för framtida behov om du vill installera ytterligare ett batteri.

 

Sedan, kan jag ju tycka... behöver man ju sällan ladda startbatteriet, det som startmotorn förbrukat laddar generatorn upp ganska snabbt efter starten, men det är ju aldrig fel att kunna ladda även detta batteri vid behov.

Edited by Georg_Ohm
  • Thanks 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej,

Stämmer att den extra utgången är för ett extra framtida batteri, iaf är det tanken, om det händer eller inte får vi se.

Båten är ny för mig inför säsongen så vi får se hur förbrukningsbanken håller, har inte jättemycket grejer som drar ström men kylbox och smågrejor finns ju.

Ska senare lägga till en solcells lösning till förbrukningen, de får helt enkel räcka för denna DC med enklare övernattningsmöjlighet.

 

Att ladda startbatteriet så var min tanke, varför inte om möjligheten finns?

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu vet jag inte exakt hur victrons laddare är uppbyggd men jag har en bluesea som stödjer två batteribankar. Den är uppbyggd på samma sätt med flera plus och en minus. Dessa är dock inte som flera laddare i en utan de har normalt inbyggt skiljerelä, således kopplar de ihop alla pluspoler vid laddning.

Låter dock väldigt smidigt med stöd för tre. Kylboxen kommer sannolikt dra överlägset mest kräm och möjligheten att ha den på ett eget helt avgränsad bank är ju minst sagt trevligt. Jag har själv tänk att använda min just så, två batteribankar en för förbrukning och en för kyl. Startbattriet laddas av generatorn separat. Laddar man senare med tex solpaneler kommer skiljerelät även reagera på det och ladda samtliga banker.

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev PerWe:

Hej,

Stämmer att den extra utgången är för ett extra framtida batteri, iaf är det tanken, om det händer eller inte får vi se.

Båten är ny för mig inför säsongen så vi får se hur förbrukningsbanken håller, har inte jättemycket grejer som drar ström men kylbox och smågrejor finns ju.

Ska senare lägga till en solcells lösning till förbrukningen, de får helt enkel räcka för denna DC med enklare övernattningsmöjlighet.

 

Att ladda startbatteriet så var min tanke, varför inte om möjligheten finns?

 

 

Det finns många trådar som handlar om solcellsladdning, och jag med fler har skrivit en hel del om detta. Varför vänta med solcellsinstallation? 
100W solcellspanel, en bra solcellsregularor och omkring 100Ah batterikapacitet borde räcka för att hålla igång din kylbox och ”litet spågrejer” i din DC. Jag vet att 50 W paneler funkar men är på gränsen för ett Isothermkylskåp. Om man kör motorn någon, några timmar per dag funkar det, men det är på gränsen.

När jag pratar om kylbox och kylskåp menar jag sådana med kompressor, dom är snålast. Det finns andra typer med peltierelement och dom drar betydligt mer ström.

Edited by Georg_Ohm
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2021-05-09 vid 13:57 skrev Georg_Ohm:

Det finns många trådar som handlar om solcellsladdning, och jag med fler har skrivit en hel del om detta. Varför vänta med solcellsinstallation? 

Jag har nog inte tänkt att vänta så länge, tänkte bara göra en sak i taget.
Solcellerna är nog på plats innan sommarn börjar på riktigt ;)

 

Däremot blir jag lite fundersam över hur grova kablar jag skall ansluta mellan laddaren & batterierna.


I produktbladet står det Batterianslutning 13mm2(AWG6), men efter lite sökande har jag förstått att 13mm2 inte finns att finna, iaf inte på "normala" inköpsställen.

10mm2 är då för klent så då får det bli 16mm2.

 

Sen har jag läst mig till här på forumet att pluskabeln ALLTID ska säkras av, men behövs det med en så pass grov kabel? Har sökt lite och inte lyckats finna ngn slim & smidig säkringshållare där 16mm2 kabel får plats.

Ställde även frågan i båttillbehörs butiken där laddaren köptes och fick svaret: Nä det behövs inte.

 

Laddaren ger som MAX 15A per utgång, Laddaren i sig är säkrad internt med en 20A säkring.

 

Min gissning är att det skulle gå bra med mindre kabelarea, men jag vågar inte gissa.

Någon som kan detta & kan komma med ett utlåtande på tillräcklig kabelarea?

Share this post


Link to post
Share on other sites
26 minuter sedan skrev PerWe:

Däremot blir jag lite fundersam över hur grova kablar jag skall ansluta mellan laddaren & batterierna.


I produktbladet står det Batterianslutning 13mm2(AWG6), men efter lite sökande har jag förstått att 13mm2 inte finns att finna, iaf inte på "normala" inköpsställen.

10mm2 är då för klent så då får det bli 16mm2.

 

Sen har jag läst mig till här på forumet att pluskabeln ALLTID ska säkras av, men behövs det med en så pass grov kabel? Har sökt lite och inte lyckats finna ngn slim & smidig säkringshållare där 16mm2 kabel får plats.

Ställde även frågan i båttillbehörs butiken där laddaren köptes och fick svaret: Nä det behövs inte.

 

Laddaren ger som MAX 15A per utgång, Laddaren i sig är säkrad internt med en 20A säkring.

 

Min gissning är att det skulle gå bra med mindre kabelarea, men jag vågar inte gissa.

Någon som kan detta & kan komma med ett utlåtande på tillräcklig kabelarea?

Beroende på kabellängden så fungerar ner till 4mm² utan problem. Även vid maxström och ett par meter kabel blir spänningsfallet bara någon enstaka tiondels volt. Kör med 6mm² så har du även lite marginal och hittar lätt säkringshållare som passar.

13-16mm² på en 15A-laddare är fullständigt overkill, om du inte har 8-10m eller mer till batterierna.

 

Säkringen är till för att skydda mot bl.a. kabelbrand och skall placeras nära strömkällan. Det som kan lämna sådana strömmar är batteriet, inte laddaren. Och visst, har man grova kablar så brinner inte de först, däremot brinner det oavsett. Antagligen inuti laddaren, om det är den som blivit kortis. Du har om jag förstått rätt bara EN säkring men tre utgångar, så dessa är inte separatsäkrade i vart fall.

 

Sedan kan en kabelisolering skadas o.s.v. så även en grov kabel kan brinna av. Och det är inte en rolig syn. Tänk på att batterierna kan lämna startströmmar på kanske 500-700A. Jämför detta med en elsvets, som ofta kan ha inställningsområde på 40-140A. Vi talar alltså om 5-10ggr strömmarna som används vid svetsning. Då får man lite uppfattning om vad som kan hända med kablar och annat om det inte finns en säkring.

 

Sätt alltså en säkring nära där du ansluter mot respektive batteri (t ex 20A), om det nu är vid huvudbrytaren eller på annat ställe. Sedan drar du vidare kabeln till laddarens respektive utgång.

Edited by IngemarE
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 minuter sedan skrev PerWe:

Har sökt lite och inte lyckats finna ngn slim & smidig säkringshållare där 16mm2 kabel får plats.

Den här funkar

https://www.offgridlagret.se/collections/kopplingsplintar-och-sakringshallare/products/victron-energy-cip000100001-fuse-holder-for-mega-fuse

Använd den och säkra av kabeln, även om jag också tycker det verkar lite onödigt. Bättre att den säkringen går än att den interna säkringen i laddaren går vilket förmodligen innebär att laddaren måste in till auktoriserad verkstad för byte. Better safe than sorry!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Blev nyfiken och kollade på databladet för din laddare för att se var de rekommenderade 13mm².

 

Det är skruvterminalerna som är dimensionerade för kablar (upp till) 13mm². Samma även för 30A-modellen. Men det står ingenstans att du måste ha denna maxdimension, eller att det ens är det optimala i just din applikation. Och du skall definitivt inte försöka klämma in 16mm² eftersom 13mm² ser ut att vara max:

image.png.6a08433300fc86a3eee7885d9fabfbd1.png

 

Edited by IngemarE

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev PerWe:

Någon som kan detta & kan komma med ett utlåtande på tillräcklig kabelarea?

Jag installerade min 12V/20A(3) tidigare i våras med 2 laddningsutgångar i drift. De använde  jag 6mm2 till och till minus hade jag tänkt ta 10 mm2 men det blev 2 x 6mm2.

Jag använde denna för säkringar (2 x 20A) för utgångarna, https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/sakringar/sakringshallare-2000031352 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
31 minuter sedan skrev IngemarE:

Blev nyfiken och kollade på databladet för din laddare för att se var de rekommenderade 13mm².

 

Det är skruvterminalerna som är dimensionerade för kablar (upp till) 13mm². Samma även för 30A-modellen. Men det står ingenstans att du måste ha denna maxdimension, eller att det ens är det optimala i just din applikation. Och du skall definitivt inte försöka klämma in 16mm² eftersom 13mm² ser ut att vara max:

image.png.6a08433300fc86a3eee7885d9fabfbd1.png

 

Hej

stämmer att det var den infon som jag tog som kabeldimension, då jag inte kunde hitta ngn annan info.

 

kan tycka att det på ngt sätt borde stå ngn rekommendation men har inte hittat det

Share this post


Link to post
Share on other sites
40 minuter sedan skrev IngemarE:

Blev nyfiken och kollade på databladet för din laddare för att se var de rekommenderade 13mm².

 

Det är skruvterminalerna som är dimensionerade för kablar (upp till) 13mm². Samma även för 30A-modellen. Men det står ingenstans att du måste ha denna maxdimension, eller att det ens är det optimala i just din applikation. Och du skall definitivt inte försöka klämma in 16mm² eftersom 13mm² ser ut att vara max:

image.png.6a08433300fc86a3eee7885d9fabfbd1.png

 

Stämmer, det var den infon jag gick på.

Hittade ingen annan info så jag gick på denna 🙄

 

Man lär så länge man frågar😉

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stort tack till alla, ska nu ut på jakt efter lite 6mm2 pryttlar

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vissa el-system för 2 / 3 batterier har huvudbrytaren i den gemensamma minus-ledningen. Om så, värt att kolla att laddarens minus är kopplad till batteri-sidan.

Edited by jussi_h

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuter sedan skrev jussi_h:

Vissa el-system för 2 / 3 batterier har huvudbrytaren i den gemensamma minus-ledningen. Om så, värt att kolla att laddaren anslutes till batteri-sidan.

Nja, beror på.

När huvudbrytaren är bruten vill i alla fall jag att det just skall vara helt brutet (sånär som på vissa nödvändiga saker som backup till stereon o.s.v.). Inte att det sitter diverse skrot kvar inkopplat, dvs på "insidan" (batterisidan).

 

Dessutom är nog lösningen med en brytare på den gemensamma minussidan ovanlig.....

Edited by IngemarE
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu med laddaren på plats & fungerande upptäckte jag snabbt att batterierna var halvslut resp helkass, så jag köpte nya AMG anpassade för resp uppgift, start resp förbrukning och dessa vill jag självklart ladda & underhålla på bästa sätt för att få dem att hänga med så länge som möjligt.

 

Och nu då till den STORA frågan, vilken laddspänning skall användas till AMG batterier?

Ska laddaren ställas in på 14,4 eller 14,7?

Nedan bild är saxad från en annan tråd här på forumet och där står det tydligt 14,4v och samma info har jag fått från en vad jag uppfattat som betrodd källa då han driver företag med båtar/båtservice mm,.

(Tror att Tudor är uppgiftslämnare för bilden)

 

Samtidigt fick jag denna info då jag frågade tillverkaren av det ena batteriet:

"""Hej Per,

AGM & Gel-batterier är mer trögladdade och kräver då en högre laddspänning än ett traditionellt syra batteri.

Skulle man sätta ett AGM-batteri på laddspänning 14,4V så blir batteriet ej 100% full laddat.

Men man skall göra precis som du gjorde, att fråga batteritillverkaren/leverantören om man är osäker.

Mvh

Per"""

 

Och surfar man runt på nätet upplever jag samma sak, åsikterna går liksom isär om vilken laddspänning som är bäst anpassad för AGM.
Jag har ingen "AGM knapp" på laddaren utan jag måste välja 14.4 alt 14.7

 

Så frågan lyder alltså: Vilken laddspänning väljer jag till mina AGM batterier? :)

 

/Per

 

image.png.ace6995610680e131a9cc78aea8a817d.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

För att stöka till det så klipper jag in CTEK's laddningsplan. De kör 0.3V högre spänning om man väljer AGM och det stämmer ju med infon du fått från en leverantör. Vilken var det?

image.thumb.png.9a062e1710a2061cbe79cd5e56c3471e.png

Share this post


Link to post
Share on other sites
58 minuter sedan skrev PerWe:

Vilken laddspänning väljer jag till mina AGM batterier?

Svaret är enkelt: Du väljer den spänning som tillverkaren rekommenderar!

Jag har Varta AGM och de rekommenderar 14,4V.

Och eftersom du inte berättat vilken sorts AGM-batterier du har kan nog ingen svara.

49 minuter sedan skrev Kane:

För att stöka till det så klipper jag in CTEK's laddningsplan. De kör 0.3V högre spänning om man väljer AGM

Och jag har för mig att Ctek i texten också nämner att det är olika för olika tillverkare av AGM vad de rekommenderar.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
44 minuter sedan skrev Kane:

För att stöka till det så klipper jag in CTEK's laddningsplan. De kör 0.3V högre spänning om man väljer AGM och det stämmer ju med infon du fått från en leverantör. Vilken var det?

image.thumb.png.9a062e1710a2061cbe79cd5e56c3471e.png

Hej,
Tittade på den CTEK bilden tidigare idag då jag alltid tyckt att CTEK verkar ha koll och grejorna har alltid funkat. men där står det klart och tydligt 14.7v
Har alltid kört CTEK till mina racehojar.

 

Leverantören är Batteripoolen och batteriet är Nordmax AGM 100Ah, som skall användas som startbatteri.

Första tidiga infon jag fick var 14.4v från flera håll, men under dagen har jag börjat svänga över till 14.7v då det är nog övervägande 14,7 rekommendationer som jag hittar men det är inte svårt att hitta 14.4v rek för AGM, därför blir jag ju lite frustrerad eftersom jag inte vet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minuter sedan skrev ChristerN:

Svaret är enkelt: Du väljer den spänning som tillverkaren rekommenderar!

Jag har Varta AGM och de rekommenderar 14,4V.

Och eftersom du inte berättat vilken sorts AGM-batterier du har kan nog ingen svara.

Och jag har för mig att Ctek i texten också nämner att det är olika för olika tillverkare av AGM vad de rekommenderar.

Aha!

Ja startbatteriet är som sagt Nordmax AGM 100Ah och till förbrukningen valde jag
Victron AMG Deep cycle 110Ah.

Då ere bara å söka upp infon på resp batt, men inte så konstigt då att det kan vara lite olika :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 minuter sedan skrev PerWe:

Hej,
Tittade på den CTEK bilden tidigare idag då jag alltid tyckt att CTEK verkar ha koll och grejorna har alltid funkat. men där står det klart och tydligt 14.7v
Har alltid kört CTEK till mina racehojar.

 

Leverantören är Batteripoolen och batteriet är Nordmax AGM 100Ah, som skall användas som startbatteri.

Första tidiga infon jag fick var 14.4v från flera håll, men under dagen har jag börjat svänga över till 14.7v då det är nog övervägande 14,7 rekommendationer som jag hittar men det är inte svårt att hitta 14.4v rek för AGM, därför blir jag ju lite frustrerad eftersom jag inte vet.

Ja, det är många bilägare som laddare sina bilbatterier med CTEK och de flesta moderna bilar har ju AGM. Men å andra sidan är antalet laddningar kanske inte jämförbara mellan bil- och båtbruk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Detta kunde jag hitta på Victrons hemsida:

Normal 14.2 -14.6 och fastest 14.6 - 14.9

Och på batteriet står det Cycle use: 14.4 - 14.7

Men det gjorde det inte lättare för mig att välja 14,4 eller 14.7 :)  eller?

image.png.161d0fe9ec11346ebab44f12cb3a3255.png

image.png.363babe8b6c8cfe65465c1cbfb8f4bd3.png

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev PerWe:

Men det gjorde det inte lättare för mig att välja 14,4 eller 14.7 :)  eller?

Då väljer du 14,4 som är den "snällare" laddspänningen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för all hjälp, jag testade även Victron  Community där jag fick svar att det är 14.4v som gäller för Victron batteriet 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu har typ hela säsongen passerat och inte f--n hann jag installera ngn solcellslösning som tänkt.

Men det är på G nu.

 

Ang solcellslösning vet jag inte riktigt vilken väg jag skall välja.
Jag har ju redan Victronladdaren som finfint laddar & hanterar både start och förbukningsbatteriet vid landström.


Som solcellsregulator har jag sneglat på CTEK D250SE och på "vanliga" MPPT regulatorer.
CTEK är dyrare än de regulatorer jag tittat på men har funktionen att den börjar ladda startbatteriet om/när förbrukningsbatteriet är fullt, det finns ju även DUO regulatorer som fortfarande är billigare än CTEK.

 

Har ni några tankar kring detta? Är det bara overkill/slöseri med en CTEK i detta fall?

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ställ frågan om du verkligen behöver ladda startbatteriet med solcellerna. Är det något än motorn som det används till när den är avslagen?

Edited by Kane
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
35 minuter sedan skrev Kane:

Ställ frågan om du verkligen behöver ladda startbatteriet med solcellerna. Är det något än motorn som det används till när den är avslagen?

Nope, det är det egentligen inte.
Bogproppen & navigation går på det batteriet men det bogas och navigeras inte så mkt stillaliggandes :) ...blir lite osäker på hur det är med lanternorna då jag aldrig kollat/tänkt på det. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev PerWe:

Nope, det är det egentligen inte.
Bogproppen & navigation går på det batteriet men det bogas och navigeras inte så mkt stillaliggandes :) ...blir lite osäker på hur det är med lanternorna då jag aldrig kollat/tänkt på det. 

Vi som frekvent kastar oss in i el- och laddningsdiskussioner här på forumet tycks ha kommit fram till en tyst överenskommelse om att startbatteriet sällan eller aldrig behöver laddas varesig av solcellspaneler eller genom landströmsansluten laddare. Det skulle ju då kunna förekomma om motorn strulat och man dragit ur startbatteriet med startmotorn. Då kan man ha med sig en startkabel och tillfälligt koppla ihop start och förbrukarbatterierna. Men det är ju aldrig fel att ha en liten Ctek eller liknande till startbatteriet, utifall om att....

 

Navigatorn drar ju inga stora mängder med ström, så dess förbrukning behöver man kanske inte oroa sig för, även om den är igång i flera timmar. De stora strömslukarna som är anslutna till startbatteriet är ju startmotorn, genast efter start ersätter ju generatorn den strömmen som startmotorn slukade. Bogis och ankarspel drar ju även dessa en hel del, särskilt bogisen, men den går ju väldig korta stunder och används bara då motorn är igång, och i princip använder man ju ankarspelet också bara då generatorn laddar.


Sedan är det ju det där med kylskåpet, men det faller väl utanför just denna diskussion då det är anslutet till förbrukarbanken, och det är ju denna man skall ladda i hamn.

 

Det gäller väl att inte skapa problem som inte finns. Eller ännu värre, skapa suveräna tekniska lösningar på problem som inte existerar. Det gjorde Citroëns tekniker förr i tiden (någon kanske har sett att jag skrivit det förr 😇)

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy