Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
GTI

Fästa lazyjack i masten eller på spridare

Rekommendera Poster

Köpte lazybag m jacks i vinter hos Boding. Vilken är bästa platsen att fästa dem i riggen? Spridarna - fördel -  bredare mellan jackens - nackdel - hålller spridarna? Eller i masten - fördel - sitter säkert - nackdel - trångt för seglet vid hantering och risk att det fastnar i linorna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev GTI:

Köpte lazybag m jacks i vinter hos Boding. Vilken är bästa platsen att fästa dem i riggen? Spridarna - fördel -  bredare mellan jackens - nackdel - hålller spridarna? Eller i masten - fördel - sitter säkert - nackdel - trångt för seglet vid hantering och risk att det fastnar i linorna.

Jag har förvisso inte lazybag men jag har haft lazyjacksen fästa i spridarna på mina två senaste båtar och spridarna har aldrig tagit skada av det (det är nog över 20 års användning på det sättet). För smalt mellan fästena medför bara strul med att lattorna fastnar du ska hissa seglet. Du måste självklart anpassa lazyjacksen så du kan ha bommen i lägsta läget utan att överbelasta linorna eller spridarna.

 

Ett tips: När du grenar linorna så är det helt onödigt att sätta block i linorna. Det fungerar lika bra med en knuten eller sydd ögla som du trär linan igenom.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har ocjså haft lazy-jacksen fästa i spridarna, någon dm eller två från masten.

Man ska dra väldigt hårt för att rubba spridarna när man är så nära masten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kanske köra en variant, typ min. Så fåt du maximal öppning på lazyjacksen, när du ska hissa seglet. 

 

Själv mycket nöjd, fast jag inte har lazybag. 

 

Köpte brytblock att sätta spridare på, hos Hjertmans. 

Monteringsplattan är formad att passa bl a spridare. 

 

Satte blocken långt ut. 

 

Två fästöglor på sidan av masten. En på vardera sida, ca 1.5 meter ovan spridarna. 

En fästögla längst in på spridarnas undersida, invid masten. 

 

Ett gummirep från de sista öglorna, trädd genom blocket. 

Ska bli lite sträckt. Har där ett minikaus på gummirepets ände. 

 

Beskriver styrbord sida. 

En lina från öglan i masten ovan spridaren. 

Förs på baksidan spridaren genom ovan nämnda kaus. 

Bara att hänga linan ned. Typ ska nå ca 1 meter ovan bom. 

Där sätter jag ett kaus till. 

 

Hu du sen kopplar till lazybagen vet jag inte riktig. 

Men jag har fyra omtag runt bommen, typ. Varje omtag löper genom öglor på undersidan av masten, för att hamna rätt varje gång. Så lir det inte med bag. 

 

Tre omtag är för lite, jag kör med två. 

 

Drar i det omtag som är längst bak, styrda av öglor i sidorna på bommen, så spänns jacksen in mot masten, när jag revar stormen.

 

Släpper sen när jag bundit upp seglet, och jacksen åker ut mot spridarnockarna. 

 

Labbat med detta i fjorton år. 

Funkar perfekt och okomplicerat. 

Nytt gummirep vart annat år. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

IMG_20210509_083528.jpg

IMG_20210509_083621.jpg

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Som synes... Så hamnar linorna endera nästan helt ute vid spridarnockarna eller inne vid masten. 

 

Gäller bara att välja ett gummirep som har tillräckligt stor dynamik. Alltså hur mycket det går att dra isär. 

 

Dubbelt så långt som när det är obelastat vore väl idealet. 

IMG_20210509_170200.jpg

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snyggt, innebär det att jackens är fixerade dvs att det inte  finns någon löpända ned till knapen vid bommen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det är s a s fyra omtag runt bommen. 

Varje omtag löper genom en ögla på undersidan av bommen. För att hamna på vald plats. 

 

Det aktersta omtaget är väl tilltaget. 

När jag vill tajta jacksen, och typ alla fyra omtagen, och då även linorna  uppåt in mot masten, hela vägen upp, för att samla seglet ovanpå bommen, så sträcker jag det bakersta omtaget så hårt jag behöver och fäster upp den dubbla linan runt aktersta delen på bommen. Har ännu inget knap där... Men det ska dit. 

 

Pilarna är ritade på utsidan bomkapellet, med även det bakersta omtaget går in under kapellet. 

 

En bra sak med block på spridarna är att spridarna inte alls dras nedåt. Bara minimalt in mot masten. 

IMG_20210509_191551.jpg

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min lazybag har fyra fastsydda fästen med fasta lazyjacks ditsatta. Fick två långa tampar till för påkoppling vid de fasta jacksen. Sålunda om man drar dessa via löpare på spridarna till masten och sedan ned till knap på masten vid bommen för justering vid behov borde vara en flexibel lösning, eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag satte mina på masten eftersom det blev för långt ner på spridarna. På en båt med dubbla spridare är det en annan sak. Jag tänkte att om det inte blir bra så sätter jag elasticorder som håller ut mot spridarna men nu efter en säsong har jag lagt ner den idén. Det funkar väldigt bra med lazy-jacksen på masten helt enkelt. Iaf med Bodings lazybag. Det enda jag ångrar med lazybag är att jag inte köpte den tidigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-05-09 vid 17:12 skrev Hybro:

Som synes... Så hamnar linorna endera nästan helt ute vid spridarnockarna eller inne vid masten. 

 

Gäller bara att välja ett gummirep som har tillräckligt stor dynamik. Alltså hur mycket det går att dra isär. 

 

Satte mina jacks precis som på bilden fast  i sejnfallsbyglarna med straps av gummitamp och block i mastfästena. Provseglade i frisk bris. Fungerar utmärkt, sic!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...