Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
ALC57

Jofa kuling(215kg) + Yamaha 50de 1986 = Vilken diameter+stigning prop?

Rekommendera Poster

Hej alla glada båtägare!

 

Fått tag i en Jofa Kuling med motor(Yamaha 50de -86) men utan propeller som ska inhandlas. Jag har fått en rekommendation, propeller med måtten 11 5/8 x 11. Men då kulingen väger 215kg+ och 50hk är 10hk över rekommenderat, så tänker jag att man kan gå upp i stigning. Eller är det den som gäller? Någon som har/har haft en kuling med liknande set up och kan vägleda?

 

Tack på förhand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag brukar uppskatta toppfarten och proppa mot den (har ingen erfarenhet av Kuling). Om min googling stämmer bör en 50hk -86 ha 1.85 i utväxling (tycker det låter lite högt) och en 11p borde då hamna runt 24knop, 13p ca 27, 15 ca 32 och 17p ca 37.

 

Enligt samma googling sades en Kuling prestera runt 35knop med en 50hk.

 

Min killgissning utifrån ovan hade varit att satsa på en 15p.

 

Köper du propp från exvis Propellertrim får du byta stigning tills du blir nöjd och slipper chansa. Deras BS pro alu tycker jag är rätt prisvärd för dessa mindre snurror.

Redigerad av Mange249
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mange249:

Jag brukar uppskatta toppfarten och proppa mot den (har ingen erfarenhet av Kuling). Om min googling stämmer bör en 50hk -86 ha 1.85 i utväxling (tycker det låter lite högt) och en 11p borde då hamna runt 24knop, 13p ca 27, 15 ca 32 och 17p ca 37.

 

Enligt samma googling sades en Kuling prestera runt 35knop med en 50hk.

 

Min killgissning utifrån ovan hade varit att satsa på en 15p.

 

Köper du propp från exvis Propellertrim får du byta stigning tills du blir nöjd och slipper chansa. Deras BS pro alu tycker jag är rätt prisvärd för dessa mindre snurror.

Tack för det perfekta svaret! Siktar på en Bs pro alu med 15p och hör vad de har att säga om saken på Propellertrim. Ha en bra dag

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...