Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
adelsanta9

Skiljerelä + 2 batterier med huvudströmbrytare

Rekommendera Poster

Hej

 

Ny på forumet och vet att ämnet är omtalat. Har sökt igenom men hittar ingen bra jämförelse med just min situation. 

 

Har idag ett batteri som är kopplat över en huvudströmbrytare med nyckel. Se bild. 

Skulle vilja komplettera med ytterligare ett batteri och har inhandlat Biltemas skiljerelä. 

 

Någon som skulle hjälpa till med lite tankar/idéer kring kopplingsscheman. 

Vill alltså ha:

  • Förbrukningsbatteri som är strömkälla vid motorn avstängd. 
  • Startbatteri och förbrukningsbatteri laddas när motorn igång.
  • Två separata huvudströmbrytare. (Sitter en idag).

 

Har inhandlat två nya batterier av AGM-variant, står redo.

 

Tacksam för hjälp

Mvh

16B11AE4-3670-479D-96AE-487E09EBBA02.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev adelsanta9:

Hej

 

Ny på forumet och vet att ämnet är omtalat. Har sökt igenom men hittar ingen bra jämförelse med just min situation. 

 

Har idag ett batteri som är kopplat över en huvudströmbrytare med nyckel. Se bild. 

Skulle vilja komplettera med ytterligare ett batteri och har inhandlat Biltemas skiljerelä. 

 

Någon som skulle hjälpa till med lite tankar/idéer kring kopplingsscheman. 

Vill alltså ha:

  • Förbrukningsbatteri som är strömkälla vid motorn avstängd. 
  • Startbatteri och förbrukningsbatteri laddas när motorn igång.
  • Två separata huvudströmbrytare. (Sitter en idag).

 

Har inhandlat två nya batterier av AGM-variant, står redo.

 

Tacksam för hjälp

Mvh

 

Det du behöver göra är sannolikt en lite mer omfattande ombyggnad, där du separerar allt som har med motor/instrument att göra som huvudprincip. Om din båt inte är byggd för detta från början, kan det vara en hel del pyssel. Detta motorrelaterade lägger du via den nya brytaren till det nya batteriet.

 

Skiljereläbiten är enkelt men kommer sedan, när du har separerat motor- och förbrukarrelaterade saker.

 

Hur denna separering görs på din båt mer i detalj vet bara du själv, då alla båtar är olika. Men följ huvudprincipen. Du får helt enkelt titta på de elscheman som dyker upp när du söker här på MG och plocka bitar som stämmer på din båt. Att få hjälp med elschema i mer detalj när inget verkar vara separerat från början (att döma av din bild) är nog svårt....

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...