Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
seglarfralla

Sparcraft Rullmast som kärvar ...

Rekommendera Poster

Har en Oceanis 41 med en Sparcraft rullstor. Rullstoren kärvar mycket vid in utrullning. Man rullar några varv så fastnar den lite och så håller det på både vid ut och inrullning. Har vanlig dacronsegel utan lattor. Någon som varit med om något liknande?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag har förstått det så är det extremt viktigt att bommen är i rätt vinkel mot masten för att seglet inte ska ”vandra” upp/ner och då knipa fast. Gör du ändå rätt där så vete katten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har seglat med Sparcraft rullstor och har idag en båt med Seldens rullstor.

 

Ett grundtips är att leta reda på Seldens segeltips guide, finns på nätet eller som tryckt utgåva hos båtbutiker/segelmakare.

https://support.seldenmast.com/files/1456145013/595-540-S.pdf

 

Sparcraft är inte generösa med handledning. 

 

Bommens vinkel både i höjdled och sidled är viktig, fallets spänning kan oxå spöka. Viktigt oxå med rätt spänning på rullprofilen inne i masten.

 

Du beskriver inte var det låser sig så då är det omöjligt att ge detaljerade tips.

Manuell utrullning dvs att dra ut seglet brukar funka felfritt,  utrullning mha uthalet har ibland kärvat för oss ( första och andra säsongen, inte numera).

 

Vid segling till Skottland var jag på väg att ta fram kniven då seglet vek sig i toppen och låste sig i öppningen, nu har jag lärt mig rätt teknik nemasproblemas.

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...