Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Boko57

Kylvatten läcker AQ171 *råd behövs*

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Det läcker vid kylröret som går från den röda värmeväxlaren till oljekylaren på min AQ171. Tydligen är det dåligt tätat där kopparröret går in i oljekylaren.

 

Jag skulle behöva råd av någon som känner till denna motorkonstruktion hur jag ska få bort röret för att kunna montera det på nytt tätat mot oljekylaren.

 

Som vanligt är det trång i min Flipper700 när man ska komma åt detta rör och jag är osäkert på hur jag får bort det. Måste jag verkligen lossa hela värmeväxlare eller kan det möjligen räcka med att försöka flytta upp gummipackningen som sitter vid motorfästet och dra ut röret från nedre anslutningen på oljekylaren? 

 

Det vore bra att innan veta hur mycket jobb det är innan jag monterar bort det så att jag kan planera. Båten ligger ju i sjön nu vilket är kanske både plus och minus i detta fall.

 

IMG_20210508_091137.jpg

IMG_20210508_091041.jpg

Redigerad av Boko57

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Palla upp under framänden av oljesumpen så kan du lossa motorfästet och lättare jobba med röret.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det tänkte jag inte på. Så kan man förstås göra. Ska jag tolka ditt svar som att jag inte får loss röret utan att göra på detta sätt?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funderade på om man kanske kan skruva bort nedre delen på oljekylaren. Det lär väl dock rinna ut en massa olja då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då kan man lossa röret från anslutningen på oljekylare. Kan vara enklare än att lossa motorfästet som är väldigt svårt att komma åt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-05-09 vid 12:15 skrev Boko57:

Då kan man lossa röret från anslutningen på oljekylare. Kan vara enklare än att lossa motorfästet som är väldigt svårt att komma åt.

Ja kanske det, men sedan ska ju skiten monteras tillbaka också. Och då du öppnat oljekylaren så är ju risken stor att det börjar läcka där också.

Näe bit i det sura äpplet och gör som Ingemar skriver.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har helt rätt och Ingemar också.

 

Mitt problem är att jag kände på bultarna till motorfästet innan jag lyften in motorn (bytte från AQ130 till AQ171) och de satt stenhårt. Nu är det väldigt trångt och jag är osäker på om jag kan få loss motorfästet.

 

Retsamt nog så läcker det väldigt lite som gör mig osäker på hur jag ska göra. Börjar man fixa med röret så ökar läckaget säkert och då måste man gå hela vägen ut. Svårt med trånga motorrum. . . . 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag börjat och demontera och det går inte att ta bort röret enbart genom att ta bort motorfästet så är det någon som tror det så kan jag meddela att man måste plocka bort hela värmeväxlaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...