Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
kjellgm

Motorbyte i Forgus 31

Rekommendera Poster

Jag överväger motorbyte i min Forgus 31. Under motorhuven sitter en MD11 och jag skulle vilja byta till en VP D1-30 eller en D1-20, eller en trecylindrig Yanmar eller en Vetus. Det är svårt att exakt mäta om någon av dessa motorer får plats utan att bygga om motorhuven. Finns det någon som vet? Tacksam för svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej och välkommen till MG!

 

Jag gissar att alla får plats.

MD11:an är et monster i storlek jämfört med de motorer som finns att köpa idag.

 

Jag bytte vår MD11 i en Comfort 32 för några år sedan.

Här finns säker en hel del råd och tips.

 

Det viktigaste jag nu tänker på är

  • att välja en motor där servicepunkterna sitter bra till,
  • att inte gå upp så mycket i motorstorlek så att motorn får arbeta i ett ogynnsamt driftläge och
  • att passa på att snygga till och ljudisolera motorrummet när det är tomt.
  • Tillägg: En sak till, välj en motor från en leverantör som finns nära dig så kan du få hjälp om du kör fast under installationen.
    Det är inte särskilt krävande att installera en ny motor själv om man får hjälp att lyfta i och ur och lite stöttning med ev. frågor.

Det kanske finns andra tankar i tråden som jag nu glömt eller förträngt.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här har du måtten på MD11:an, sedan är det bara att jämföra med de motorer du är intresserad av.

En grön motor kan vara lockande, men alla andra färger är billigare. :)

 

Ritning.thumb.jpg.fda5bd17372bb9bc164ac3636ee6b89a.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är bilder på de flesta motorer som är lämpliga så kan du se lite hur olika servicepunkter är placerade. De är några år gamla, så vissa modeller kan ju ha ändrats.

 

Bilder_på_olika_motorer.doc

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Mackey för kloka synpunkter och måttskissen på MD11:an! Jag har förstås jämfört med måtten på de andra motorerna och de är alla tyvärr bredare, och dessutom högt upp på motorerna där motorhuven smalnar av. . . Jag vill inte chansa på att en motor får plats för att sedan konstatera att utrymmet inte räcker. Det hänger på centimetrar. Har någon gjort ett byte till någon av dessa motorer i en Forgus 31?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla på Betamarine. De är extra smala mellan motorfästena, och man kan få fästen som passar i bädden till äldre motorer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min Beta 25 är 203 + 224 mm bred på ömse sidor om centrum/vevaxeln på en höjd av 405 mm från centrum. 

 

MD11 är 222 + 190 mm på ömse sidor om centrum på en höjd av cirka 350 mm  från centrum.

 

Borde funka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack igen Mackey och Rollen! Det kan gå med en Betamotor men jag är osäker på om inte 224 cm på motorns bb-sida är för brett för min motorhuv. Monterade du din Beta 25 själv, Mackey?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, jag gjorde allt själv och fick sedan installationen kontrollerad och godkänd av  motorleverantören.

Jag fick med i- och urlyft av motorer i priset.

 

Andra har löst detta i samband med upptagning och använt mastkranen.

 

Så här skrev jag när vi sjösatt.

 

  

2017-04-29 vid 20:32 skrev Mackey:

Jodå, nu är båten i vattnet och motorn går.

 

Det verkar inte läcka någonstans.

 

Motorn startade på första trycket efter 0,1 sekunder.

Vi har skippat nyckel och har tre knappar att trycka på.

Heat

Start

Stop

Nycklar kommer bara bort och framför allt går de av när de siter i vristhöjd i sittbrunnen.

 

Inte lika flådigt som Botved som verkar ha en tänkande motor, men ok för oss.

 

Vi har lagt ungefär 50 timmar på motorinstallationen och allt kring den utom isoleringen med Akustimet som också tagit cirka 50 timmar.

 

Det roliga är att hela motorinstallationen gjorts med ett fåtal verktyg som vi normalt har med ombord i en liten säck. Det enda extra är en hylsnyckelsats med lite större hylsor som använts för att dra motortassarna och några andra skruvar och muttrar.

 

Det kommer mera info. och bilder framöver när allt är helt klart.

 

Mackey

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...