Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
sarvenpa

Dagens båtpriser

Rekommendera Poster

Som sagt, dagens båtpriser på bla blocket är minst sagt...uppskruvade.

Jo jag vet att covid 19 påverkar dessa iom att folk inte vill resa utomlands men seriöst, det är ju hiskeligt vad dessa rusat uppåt.

Båtar som i fjol på våren kostade runt 75 tusen ligger idag på 115 tusen och dessa försvinner. Kan naturligtvis inte veta om dessa säljs för just det priset, men det är en fingervisning.

Kolla bla alla dessa Ryds 510 GTI med äldre förgasarmatade tvåtaktare som har legat på runt 140k, borta!

 

Intressant!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev ChristofferBerggren:

Samma sak med dyrare båtar. Känns som att priserna trissats upp 30 procent.

Lätt! Intressant att se på :)

Börjar nästan klia i försäljarfingrarna!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det går väl i perioder och klassiska tillgång vs efterfrågan på bättre begagnat. Nu är det förstås ruggigt hög efterfrågan. En båt är ingen dum tillgång när man behöver stänga dörren om sig i pandemi-tider och förra sommaren kände vi oss för första gången helt fria. Pandemin var som bortblåst. En underbar känsla. Och det var kul att se att fler upptäcker skärgården.

 

Jag tror båtlivet är på god väg att få en ordentlig boost igen som inte bara sträcker sig över Coronaperioden. Vi fick en plötslig kalldusch över vilka globala hälsorisker som finns. Och båt- och bomäklarna klappar förstås händerna av förtjusning.

Redigerad av hbengtsson
redigera

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skruvade priser ja. Är på jakt efter båt men tycker de begär för mycket. Tar några Yamariner 6110 som finns ute för runt 300 000kr som exempel. Innan pandemin gick de för under 200. 
 

Men efterfrågan styr priser så man har ett val. Jag avvaktar hellre tills det har lugnat ned sig om det någonsin gör det?  Överväger nästan nytt.... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har sagt det förr, men upprepar igen:

 

Tänk på att priserna på bl.a. Blocket är vad säljaren tror båten är värd. Inte vad den faktiskt sedan säljs för. Samt att de båtar man ser på Blocket är de som ännu inte blivit sålda. Ofta för att de har just fel pris.

 

Många tittar på Blocket och tror sedan att värdet på varan är detsamma som prisbilden på den och den bil/båtmodellen. Ofta har jag hört "de säljs ju på Blocket för...." då det snarare är att de INTE säljs på Blocket för just det priset.

 

Mer riktigt blir det nog om man tar det utannonserade priset på annonserna (som ju är de som inte blivit sålda ännu) och drar av 10-30%. Då kanske man hamnar mer rätt på vad ett försäljningspris verkligen blir.

 

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar inte som nypriserna är fullt lika trissade som beg. marknaden även om prisökningarna på nya båtar också är betydande, men här är ofta växelkurser styrande och kan få rätt så stora effekter. Prisökningar på nya båtar påverkar såklart beg. priserna. Särskilt om beg. båten är av en nyare modell och fort.f nytillverkas.

 

Dvs. om en ny båt är referens och denna går upp i pris är det rimligt att värdet på motsvarande beg. båt stiger.
 

skulle jag varit ny på marknaden skulle jag starkt övervägt ny båt såvida priset är rimligt (ej pandemi trissat),  alternativt avstått köpa båt inför denna säsong.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
49 minuter sedan skrev IngemarE:

Har sagt det förr, men upprepar igen:

 

Tänk på att priserna på bl.a. Blocket är vad säljaren tror båten är värd. Inte vad den faktiskt sedan säljs för. Samt att de båtar man ser på Blocket är de som ännu inte blivit sålda. Ofta för att de har just fel pris.

 

Många tittar på Blocket och tror sedan att värdet på varan är detsamma som prisbilden på den och den bil/båtmodellen. Ofta har jag hört "de säljs ju på Blocket för...." då det snarare är att de INTE säljs på Blocket för just det priset.

 

Mer riktigt blir det nog om man tar det utannonserade priset på annonserna (som ju är de som inte blivit sålda ännu) och drar av 10-30%. Då kanske man hamnar mer rätt på vad ett försäljningspris verkligen blir.

 

Beror på. Som ägare av en Epoca brukar jag ha dom annonserna under luppen emellanåt. Såg en -03 för 600 000 i veckan. Den låg ute i två dagar sedan var den såld. Garanterat till det begärda priset och det är nästan så man undrar om säljaren hade kunnat köra budgivning.

 

Årsmodellerna av Epocan i denna priskategori är färre till antalet och målgruppen lite mindre. Men den finns och just nu tror jag gruppen är större pga. läget.

 

Bara ett exempel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Sedan förra våren är priserna oerhört uppskruvade. Jag trodde på en avmattning efter förra året, men framför allt i april har det varit löjligt. Tycker mig dock se att båtarna ligger kvar lite längre (iaf någon dag) nu sista veckan...

 

Motorbåtar dc/ht 5.5-6.5m i prisklassen 75-300k har gått upp minst 25-30%. Exemplet med en 6110 för uppåt 300k är ingen överdrift. Ett annat exempel är nyare Flipper 666 ht med V6a som gick att få för under 200k, nu senast gick en för 270k (annonsen borta över natten). Eller nyare 630 ht där ett par gått för uppåt 280k. Eller äldre 630dc som går för 200k istället för tidigare 150k.

 

Har letat båt sista året och gjorde så även 2018. Då kunde man fundera lite innan man ringde, men nu under april var allt intressant som kom ut sålt inom 10min (överdriver inte). Bevakningar är bara att glömma. Man har fått sitta och uppdatera sidan och fånga de som dykt upp. Har missat ett antal båtar trots att jag ringt inom 15min.

 

Min bild är att båtarna går för utgångspris eller nära på iallafall. När det hör av sig typ 20 personer på 30min är det nog svårt att pruta. Jag vägrar betala 50-60k för mycket iom att jag är övertygad om att det kommer en nedgång efter pandemin.


En sidoeffekt av de snabba försäljningarna är att det med jämna mellanrum dyker upp båtar med normala priser. Jag tror att folk som är lite ovana och inte har koll på marknaden helt enkelt inte vet vad de kan få och sätter ett rimligt pris.

Redigerad av Mange249

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev johan_sjobjorn:

Det verkar inte som nypriserna är fullt lika trissade som beg. marknaden även om prisökningarna på nya båtar också är betydande, men här är ofta växelkurser styrande och kan få rätt så stora effekter. Prisökningar på nya båtar påverkar såklart beg. priserna. Särskilt om beg. båten är av en nyare modell och fort.f nytillverkas.

 

Dvs. om en ny båt är referens och denna går upp i pris är det rimligt att värdet på motsvarande beg. båt stiger.
 

skulle jag varit ny på marknaden skulle jag starkt övervägt ny båt såvida priset är rimligt (ej pandemi trissat),  alternativt avstått köpa båt inför denna säsong.

 

 

Jag var inne på att köpa en ny Yamarin 60 dc förra året. Dyrt, men jag resonerade som du att nypriserna inte ännu gått upp som på begmarknaden. I år är samma båtmodell ca 40k dyrare och de begade går nog att sälja för nypriset iom att det är brist på båtar...

 

Ångrar lite att jag inte slog till, men hade vi suttit med det pristapp jag hoppades på i år hade det inte varit en lika gynnsam ekvation.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev Mange249:

Jag var inne på att köpa en ny Yamarin 60 dc förra året. Dyrt, men jag resonerade som du att nypriserna inte ännu gått upp som på begmarknaden. I år är samma båtmodell ca 40k dyrare och de begade går nog att sälja för nypriset iom att det är brist på båtar...

 

Ångrar lite att jag inte slog till, men hade vi suttit med det pristapp jag hoppades på i år hade det inte varit en lika gynnsam ekvation.

Ja förstår, köper man nu får man nog räkna med pristapp förr eller senare. Skall man hålla båten i minst 10 år är detta dock ett mindre problem.

 

Vill man ha en dc i 6 metersklassen skulle jag tro att det kommer vara guldläge säsongen 22/23

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp båt för att ha och använda, inte som spekulation. Köp det som ryms i budgeten vid tiden för köpet. Då är framtida prisuppgångar eller prissänkningar fullkomligt irrelevanta!

 

Samma råd gäller bostäder, för övrigt. Folk ältar framtida priser så mycket. Bostad är för att BO i, inte nån investering. Då hade det i så fall hetat "investad"... ;)

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev raol:

Köp båt för att ha och använda, inte som spekulation. Köp det som ryms i budgeten vid tiden för köpet. Då är framtida prisuppgångar eller prissänkningar fullkomligt irrelevanta!

 

Samma råd gäller bostäder, för övrigt. Folk ältar framtida priser så mycket. Bostad är för att BO i, inte nån investering. Då hade det i så fall hetat "investad"... ;)

 

Bostäder ja, där kan vi verkligen snacka corona-effekt. I vart fall på villor. Det oroar mig mer än prisökningen på båtar. Å andra sidan så kanske ett ökat värde på kåken gör att folk anser att båtbudgeten kan öka och priserna stiger. Nollränta i tre år till kommer nog märkas lite varstans tror jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det är ju helt klart säljarens marknad just nu, och då inte bara på båtmarknaden.

Jag kollar på Blocket rätt ofta, ett par gånger i veckan iallafall, och ser att annonserna hela tiden byts ut, förnyas, i snabbare takt än andra år.

På ”bryggsnack” i verkliga livet, IRL, berättade en före detta båtägare att han lagt ut sin Albin 30 på blocket, 45 minuter senare hade han sålt den och då hunnit få handpenning. Innan han hunnit ta bort annonsen var det många som hörde av sig, han hade fått stänga av telefonen tills annonsen hade försvunnit från Blocket.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev raol:

Köp båt för att ha och använda, inte som spekulation. Köp det som ryms i budgeten vid tiden för köpet. Då är framtida prisuppgångar eller prissänkningar fullkomligt irrelevanta!

 

Samma råd gäller bostäder, för övrigt. Folk ältar framtida priser så mycket. Bostad är för att BO i, inte nån investering. Då hade det i så fall hetat "investad"... ;)

 

Det där är en åsikt, det finns fler.

 

Är man ung och vill bo i villa i framtiden behöver man ofta planera en bostadskarriär för att få råd. Det är främst äldre som kunnat unna sig att bara köra på och låta bopriserna över tid göra resten. En mäklare sa till en bekant på 90-talet att bara dumma människor betalar för sitt boende. Han var väl inget under av ödmjukhet eller nog ens intelligent. Rätt hade han däremot utifrån perspektivet att köpte man ett boende för ett antal år sedan har man i många fall bott gratis.

 

Själv försöker jag hålla lite i pengarna. Lägger hellre 50-60k på att om ett par år byta upp mig när marknaden normaliserats. Båtlivet är pengar i sjön redan som det är;)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
9 minuter sedan skrev Mange249:

Är man ung och vill bo i villa i framtiden behöver man ofta planera en bostadskarriär för att få råd.

Tja, det beror ju på.
Alla priser stiger i princip i samma takt i samma område. Det man möjligen kan göra är att skaffa ett objekt i en storstad där priserna stiger mycket i kronor och ören, så att man många år senare kan sälja och plocka ut en vinst, som man sen kan köpa ett större/bättre boende för i ett område där priserna är mycket lägre. T ex att man 2001 köpte en lägenhet i Gbg för 350 000 kr som 20 år senare säljs för två miljoner. Då har man runt 1.2 miljoner som man kan köpa en stor villa för i Mellerud eller nåt. Men motsvarande villa i Gbg kostar kanske sju miljoner. Så det funkar liksom inte inom samma område. Bara att spara väldigt länge, få en högre inkomst och/eller skuldsätta sig mycket mer kan göra att man kan gå upp i storlek/skick.

Jag har bott i drygt nio år i min bostadsrättslägenhet. Skulle jag sälja i dag skulle den förmodligen gå för ungefär dubbelt vad jag betalade 2012. Men en viss villa som kostade 2.5 miljoner kr 2012 kostar kanske sex miljoner kr i dag. Så jag är inte ett dugg närmare möjligheten att köpa en villa.

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
5 minuter sedan skrev raol:

Tja, det beror ju på.
Alla priser stiger i princip i samma takt i samma område. Det man möjligen kan göra är att skaffa ett objekt i en storstad där priserna stiger mycket i kronor och ören, så att man många år senare kan sälja och plocka ut en vinst, som man sen kan köpa ett större/bättre boende för i ett område där priserna är mycket lägre. T ex att man 2001 köpte en lägenhet i Gbg för 350 000 kr som 20 år senare säljs för två miljoner. Då har man runt 1.2 miljoner som man kan köpa en stor villa för i Mellerud eller nåt. Men motsvarande villa i Gbg kostar kanske sju miljoner. Så det funkar liksom inte inom samma område. Bara att spara väldigt länge, få en högre inkomst och/eller skuldsätta sig mycket mer kan göra att man kan gå upp i storlek/skick.

Ett vanligt förfarande är att du köper en 2a för säg 2 miljoner som 3-4 år senare är värd 3. Vinsten blir din handpenning för att köpa hus. Utan en handpenning på miljonen är det svårt att köpa ett boende för 6-7 miljoner.

 

Det finns stor konsensus kring det här resonemanget...

Redigerad av Mange249

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svar på pris på nya och beg båtar.

 

Båtpriserna idag har stigit med ca 45 % sedan 2015 och lönerna?? Jag köpte en ny Ryds 548 sport med en 

Mercury F100 efi nya modellen, komplett med vattenskidbåge dyn sats mm för 197000 kr, samma båt idag kostar 270-290000 med 80hk Mercury alt 100hk Honda..dollarn värderades till 8,60kr då

och euron kostade 9,50kr 2015. Idag kostar euron 10,15kr och dollarn 9.35kr. detta är bara ett ex

på att båtar blivit dyra, men det är fri prissättning i Sverige och det är upp till dig som som betalar. Jag tycker bara synd om den yngre generationen som vill börja sitt båtliv och tar stora lån. Jag har själv hunnit med 6 båtar sedan 1982 medelstora som mindre..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev lindblad:

Svar på pris på nya och beg båtar.

 

Båtpriserna idag har stigit med ca 45 % sedan 2015 och lönerna?? Jag köpte en ny Ryds 548 sport med en 

Mercury F100 efi nya modellen, komplett med vattenskidbåge dyn sats mm för 197000 kr, samma båt idag kostar 270-290000 med 80hk Mercury alt 100hk Honda..dollarn värderades till 8,60kr då

och euron kostade 9,50kr 2015. Idag kostar euron 10,15kr och dollarn 9.35kr. detta är bara ett ex

på att båtar blivit dyra, men det är fri prissättning i Sverige och det är upp till dig som som betalar. Jag tycker bara synd om den yngre generationen som vill börja sitt båtliv och tar stora lån. Jag har själv hunnit med 6 båtar sedan 1982 medelstora som mindre..

De e galet, av den orsaken köpte jag en äldre båt och renoverade den så funktionen är som en ny

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev lindblad:

Svar på pris på nya och beg båtar.

 

Båtpriserna idag har stigit med ca 45 % sedan 2015 och lönerna?? Jag köpte en ny Ryds 548 sport med en 

Mercury F100 efi nya modellen, komplett med vattenskidbåge dyn sats mm för 197000 kr, samma båt idag kostar 270-290000 med 80hk Mercury alt 100hk Honda..dollarn värderades till 8,60kr då

och euron kostade 9,50kr 2015. Idag kostar euron 10,15kr och dollarn 9.35kr. detta är bara ett ex

på att båtar blivit dyra, men det är fri prissättning i Sverige och det är upp till dig som som betalar. Jag tycker bara synd om den yngre generationen som vill börja sitt båtliv och tar stora lån. Jag har själv hunnit med 6 båtar sedan 1982 medelstora som mindre..

Fast den yngre generationen har väl alltid börjat med begagnat? Att köpa ny båt har (beroende på storlek förstås) nästan alltid krävt en god ekonomi.

En ny Ryds dessutom, med ny utombordare på 80-talet var dyrt redan då och inget som någon yngre generation kunde köpa utan vidare. Det är så jag minns det i vart fall.

 

Men jag håller annars med dig rent generellt om prisökningar. Men de flesta har väl blivit fartblind av bomarknaden. Att en ryds ökar från 197 000 -> 280 000 oroar mig inte lika mycket som när vissa villor som bara för 7-8 år sedan ansågs vara "normala" nu går upp med 4 miljoner i en budgivning.
 

Det är en lånefest utan dess like och det återspeglas nog även på båtmarknaden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo men visst.. Lånecirkusen fortsätter båtarna tar slut??  mycket gammalt på marknaden som många yngre kanske köper till höga priser och är du då inte kunnig så kan det bli en kostsam affär.

Jag är inte orolig för prishöjningen dom kan gärna lägga på 100000 till om dom vill! Prissättningen är ju fri. Men ska det komma en ny generation till båtlivet så tycker jag inte man ska sälja gamla uttjänta båtar till dom, många tröttnar då på kostnaderna. men är man intresserad av att renovera så är ju det ett beslut köparen får ta då, köpte själv en ny Nidelv 26 år 1984, 210 000 kr och var då 25 år och hade råd med den då, lönen för en industrianställd på den tiden var då ca: 15000 mån. 

Idag har vi ingen inflation att tala om på dagligvaror mat mm som tur är, men mycket på sommarnöjen då det har ju blivit många som ska leva på detta. båtlivet är trevligt och ljuvligt på alla vis, har tuffat sen 1963 men kan bli en pina om du hamnar i skuldfällan eller får dyra reparationer. Men vi får hoppas att det kommer någon som kan få fram båtar som Pelle P gjorde på 70 talet till rimliga priser.

Men dom växer inte på träd ..  sen när det gäller bostadspriser så är jag inte insatt i det ämnet..

 

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här pratar ni om små fjuttiga frititdbåtar till löjliga priser.

Jag säger bara en sak, Jeff Bezos, han som grundade internetbolaget Amazon.

Jeff Bezos, han vet hur man köper båt han, han snålar inte, han ger fyra milijarder för sin nästa superyacht. Den byggs på ett holländskt varv. Den blir 127 meter lång och kommer att ha tre riggade master, det blir lyxhytter på flera däck, pianobar, biljardrum, bubbelpoler och tennisbana ombord... den blir så stor att han måsta ha med en mindre tenderyacht med helikopterplatta, som support.

Det kallar jag BÅT det, komma här med ynkliga HallbergRassyar, sketna nimbusar och små aquadorer... släng er i väggen!


 

😇

  • Haha 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en by båt förra året. I ås sålde jag den då modellen inte passade oss. Vi fick tillbaka alla pengarna plus att säljaren fick en provision på 40’

 

nu har vi en annan ny båt på ingång som ska levereras idag och till mitt företag har jag även i år köpt in flera aluminiumbåtar i år.

 

då jag bara köpt nya båtar har jag viss erfarenhet av det och generellt har jag märkt skillnaden i att det är svårt att hitta en säljare som vill lägga ner tiden på dig som kund.

idag är dem mer en ordermottagare som inte behöver kunna produkterna.

Allt säljer i alla fall slut så kompetensen är inte prio...

 

utöver det märker jag att även nypriserna gått upp men då runt 5-10%
 

för nya båtar är det största problemet motorer, det finns inga. Skrov verkar det finnas på hyllan.

jag har hört flera ”säljare” berätta att en väldigt stor last med motorer fastnade på en viss pråm i en viss kanal och fortfarande är kvar där tills böter betalats, vet dock inte om det är sanning eller inte.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...