Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Rekommendera Poster

Har en gammal skrotig stereo i båten idag.

Bytte ut två av noname-högtalarna till nya fusion-högtalare och blev riktigt taggad av vilken skillnad det blev på ljudet! Jag levde i tron att man aldrig kunde få ens hyfsat ljud i en båt på grund av dess invecklade små invändiga ytor, och på däck obefintliga reflexer. Läxa lärd. 

Efter skillnaden med högtalarbytet har jag börjat drömma om att byta ut de andra två invändiga högtalarna och fixa en bättre ljudkälla och därmed kanske få helt OK ljud! Jag tycker att idag när man inte automatiskt har en CD så borde det finnas plats för lite mer förstärkning i huvudenheten. Tyvärr verkar tillverkarna gilla att sälja externa förstärkare, och gör i stället bara mindre huvudenheter. 

 

Någon som vet av en modernare marin "stereo" enligt nedan?

 

* Bra ljud (Individuellt så klart, men något i klass med Sonos eller Bose)

* Wifi & bluetooth för kontroll / streaming av musik från mobiltelefon, möjligen även styra ljudinställningar. (DSP är ett plus!)

* Möjlighet att spela upp högupplöst musik från USB (flac eller liknande)

* Hyfsad effekt så man slipper ett klumpigt slutsteg (typ 4x80w RMS i 4 ohm)

 

Nedan är bonus, men inget måste.

+ stöd för sonos 

+stöd för spotifiy connect. 

+Display/knappar är ett plus, men absolut inte nödvändigt. Kan jag styra den från mobilen så är jag nöjd.

 

Har googlat runt och Fusions Apollo WB670 börjar komma nära vad jag söker, men förutom att vara dyr så tycker jag att den faller på dålig bluetooth-codec och låg effekt. Någon som testat den och kan argumentera mot?

 

/A 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Uppfyller kanske inte alla kraven men bra tryck.

 

https://www.brl.se/sv/artiklar/boss-mc900b-bluetoothforstarkare-4-kanaler.html

 

Om du kan hitta en med digitalt slutsteg Klass D så kan man få bra tryck men låg strömförbrukning.

Sony hade en förut men har nog utgått nu verkar det som, Sony MEX-M70BT.

 

Dom vanliga Klass AB med FET transistorer i slutsteget suger i sig bra med ström men du kanske har en bra batteribank.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Först - största ljudpåverkan är (som du redan märkt) högtalarna. Alla andra funktioner i stereon är ju mer eller mindre för att kompensera att högtalarna inte är fullgoda (DSP o.s.v.)

 

Sedan - de flesta stereo även rätt långt ner i pris har idag oftast "tillräcklig" uteffekt för att du skall kunna spela så plasten bågnar. Med det menar jag 40-50W (rms) per kanal och uppåt. Med bra högtalare blir det rejält tryck. Det är nämligen inte dyrt idag att plocka in ett digitalt steg med närapå spikrak frekvensgång inom hörbara området. Du sätter alltså sällan ljudkvaliteten i båten med stereon i sig.

 

Köpte nyligen en rätt billig Pioneer (minns inte modellen) för dryga tusenlappen som jag just satt in i min båt. Litet inbyggnadsdjup, då den inte har CD. Men har USB, BT, appstyrd, Spotifyfunktion, WiFi, och ett "rejält" drag. Monterade tvåvägs takhögtalare av lite bättre/större sort inne i salongssidorna (då jag ville ha vita och diskreta men inte vilja vara begränsad till det dåliga utbudet av marinhögtalare), och det är nu jag och mina öron och inte stereon som sätter begränsningen för ljudnivån och "trycket" inne i salongen.....

 

Men som med allt ljud är det mycket psykologi. Om du inte litar på annat än "finfabrikat" och inte sover gott om det inte står ett högt wattal på fronten så skall du köpa det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...