Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Sebbe949

Problem med VP 570a

Rekommendera Poster

Köpte en båt ifrån sthlm och skulle köra hem den till st:anna skärgård. Efter ungefär 2h marchfart 27knop i ca 2200 varv hör jag en ordentlig förgasarsmäll.

 

Stannar då båten och kollar lite runt motorn, drar sedan på med gas igen bluddrar och nån förgasarsmäll sen kom ja upp i samma hastighet och varv. Gick då ca 1h till utan problem, men sen börjar motorn bli riktigt tjurig och många förgasarsnällar vid gaspådrag och ville inte upp i varv ordentligt. 

 

Tog mig till oxelösund och motorn dog vid tillägning och ville inte starta igen. Väntade ca 1h och den startade och tog mig i marchfart igen i ca 30min och sen börja gå dåligt. Fick upp den i plan men guck otroligt dåligt och mycket förgasarsmällar. 

 

Åkte ut till båten nu en vecka senare och den går hur fint som helst på tomgång och när man varvar ur. Men vid samma varvtal 2200 gör den bara 20knop och jag upplever den tröttare. 

 

Har provat att köra från en separat bränsledunk, gjort rent luftfiltret, förgasarfilter. Bränslefilter är nytt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

En teori:

Varm  motor i varmt motorrum, problem med tändningen...

Ett klassiskt fel på bensinmotorer är att tändspolen får värmeslag och lägger av eller funkar dåligt när den blir varm, för att sedan fungera felfritt när den svalnat.

Nu kanske du har elektronsik tändning, om inte så har du en kondensator kopplad till brytarspetsarna, och gamla kondingar fixar fina kortslutningar när dom blir gamla och varma med misständning och påföljande förgasarsmällar som följd.

Börja med att byta tändspolen och om du har kondensator.

Efter det är det lika bra att byta rotor, fördelarlock, brytarspetsarna (om du har sådana), tändkablar och tändstiften, dessa är förbrukningsvara och förbrukas snabbare i varma motorrum som det ofta är på båtar.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

skit i förgasaren?

min v6:a betedde sig på liknande sätt efter vinterförvaringen,

mindre sandtag i flottörhuset

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...