Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
50sman

Dum ide eller inte? Öppna upp fram

Rekommendera Poster

Fick en tanke om man kanske skulle "öppna" upp båten där fram. Går det? Skall man göra det? Anledningen är att utrymmet under inte är något att ha och då kanske man kan öppna upp och fixa till en till "fiskeplats"?

Att jag frågar beror på att jag har en plan på att göra en del av frontrutan öppningsbar och sedan göra en liten trappa. Mest för att göra det enklar att gå i från fören.

Eller "förstör" jag den för mycket då rent modellmässigt? Det är ju en del arbete förstår jag men ändå rel görbart.

Här är ett exempel på hur modellen ser ut

 

"Inspirationen" är den här:

 

 

 

Finnark.jpg

bella-500-br-orustmarin-01.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Finns nog en som har byggt om så det blev en bowrider av det här på MG, minns inte vem bara? Det var något år sedan han la ut bilder på ombygget.

 

Hittade den tråden nu. 

 

Redigerad av pseudonym

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev pseudonym:

Finns nog en som har byggt om så det blev en bowrider av det här på MG, minns inte vem bara? Det var något år sedan han la ut bilder på ombygget.

 

Hittade den tråden nu. 

Den blev ju riktigt bra!

Jättekul att se.

Måste ha missat den tråden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Mackey:

Den blev ju riktigt bra!

Jättekul att se.

Måste ha missat den tråden.

Jag såg den tack vare att jag själv hade en Glastron v-162 futura som nybliven 18-åring 1981. Fan vad gammal man känner sig plötsligt? Tur man har en liten jolle som kräver minimalt med arbete men ger maximalt med seglingsglädje istället.😉

626C481D-E568-4749-ADD8-1C25F1A193CB.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det går nog att såga bort fördäcket. Men sannolikt har däcket en annan funktion än att gå på. Det håller ihop och stabiliserar skrovet. Så du får nu bygga in förstärkningar, spant.

Sedan hjälper ju däcket till att hålla båten torr när du går i motsjö. Det kan nog samlas någon kubikmeter vatten i det utrymmet, ja iallafall hundratals liter, så det gäller ju att det finns självlänsar i grova dimensioner som kan evakuera allt det vattnet akteröver och ut ur båten.

Så innan du börjar skissa på en ombyggnad, studera hur bowriders och andra båtar med öppet förskepp är konstruerade.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle inte oroa mig speciellt mycket över skrovets hållfasthet, samma skrov har funnits som helt öppen, styrpulpet, HT osv. Så länge en del av fördäcket finns kvar runt kanterna borde det vara ok. Antagligen plastar du fast nya konstruktioner mot skrovsidan i samband med ombyggnaden som även det styvar upp det hela. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det tråkiga svaret är ju förstås att sälja den och köp en båt som redan är som du vill.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...