Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Viapea

Beslutsångest

Rekommendera Poster

24 minuter sedan skrev Jorgen01:

Det är ju en tiometersbåt du hänvisar till.

Och i en något högre prisklass än vanliga 7-meters båtar.....😎

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Jorgen01:

Det är ju en tiometersbåt du hänvisar till.

Visste att du skulle säga det. 

Innebär det att sandwich är dåligt? 

Om det duger åt en Aquador 34 så duger det åt mig också.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det inte delaminerar så är det ok.

I mindre båtar brukar skrovet vara i solid polyester.

I större båtar har det oftast med vikten att göra samt det har en isolerande funktion.

Segelbåtar har ofta en kärna av divinycell.

Man måste också vara noggrann om man skall skruva fast beslag.

Så kontrollera att allt som är skruvat i plasten är tätat.

Och skruvat i solid plast eller inplastad plyfa.

Nu lär det väl inte frysa sönder om du får vatten i laminatet, men tätt skall det vara ändå.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bestämde mig för en Mercury till slut, mycket pga elektriskt reglage. 

På måndag kommer dom å hämtar båten, frakt hemifrån, testkörning för att trimma in och hitta rätt propeller samt frakt tillbaka hem och sjösättning ingår i priset, det fick jag som extra covid rabatt. 

 

Lite mer om min Thai tillverkade båt. 

Jag köpte den ju lite på vinst å förlust för att det är så svårt att hitta en sån här båt i Thailand och bra pris. 

Men innan vi sjösätter å ger oss iväg ut på havet å pressar på med v8:an så vill jag kolla att allt är ok med skrovgenomföringar mm, blev ju lite misstänksam när jag inte hittade någon ventil på toa slangen. Har dom monterat utan ventiler?... 

 

Jag skruvade bort mansluckor idag och inspekterade mer noga, jodå det fans riktiga genomföringar med ventiler som stod helt öppna och för att komma åt dom var man tvungen att skruva bort en stor och tung lucka så dom hade väl tänkt att man skulle fara fram i 40 knop med öppna ventiler å börja slita med luckan när man märker att båten håller på att sjunka. 

Typiskt Thaistyle, dom vet att det ska sitta ventiler men dom vet inte hur dom ska användas. 

 

Men men, lätt åtgärdat, det fanns 2st tvärgående balkar så blir att dela luckan i en stor del som skruvas och en mindre del över ventilerna som jag sätter låsvred på sen är den saken ur världen. 

 

Passade även på att kolla lite mer hur båten var konstruerad och i det stora hela såg det helt ok ut, en stark konstruktion. 

Men... 

Puckona hade satt dit en vattentank som eg är för stor för utrymmet, istället för att leta upp en mindre tank så har dom kapat bort en stor del av båtens största tvärgående skrov balk. Jäkla nötter. Jag kontaktade tillverkaren och fråga hur fasen dom tänkt här? 

Inga problem sa han, båten är jättestark. Jaha men varför har ni byggt balken från början om den inte behövs? 

Inget svar... 

 

Dom har sågat bort en ena sidan och det mesta av toppen av ubalken över den yta som behövdes för att fälla in vattentanken i balken. Dom fattar inte att genom att ta bort en av 2 sidor som tar kraften så har man reducerat styrkan i balken med typ 75%. Bara en sida mot 2 och nu dubbel belastning på den. 

Jvla idioter. 

 

Jaja, världen går inte under för det och jag vet hur jag ska fixa det och i övrigt verkar allt ok men man blir lite trött. 

Blir att tillverka en ubalk i stål med samma utsågning för tanken och lägga över bef balk och dra dit med genomförande bult och sen plasta över så den inte rostar. 

Lär inte kosta en förmögenhet här som allt med båt gör i Sverige men ska se om jag kan pressa tillverkaren att ta kostnaden. Blir intressant. 

 

 

 

 

IMG_20210515_180122.jpg

IMG_20210515_180126.jpg

IMG_20210515_180231.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

Sådana nötter, tur du upptäckte det !

Det blir väl lite filmer på premierturen sen ?

 

Redigerad av touchwood

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säger det en gång till, du som klankade ned på HR båtar.
 

Om man i Norden byggt ligga illa så hade nog inte båtarna varit dyrare här.😁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Jorgen01:

Säger det en gång till, du som klankade ned på HR båtar.
 

Om man i Norden byggt lika illa så hade nog inte båtarna varit dyrare här.😁

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
6 timmar sedan skrev Jorgen01:

Säger det en gång till, du som klankade ned på HR båtar.
 

Om man i Norden byggt ligga illa så hade nog inte båtarna varit dyrare här.😁

Ja du är ju en papegoja pga avundsjuka eller vad det nu beror på så jag får väl också säga det igen då. 

Jag klankade inte på HR båtar, jag ställde frågor pga att jag hade planer på att ev köpa en, kan du få in det?.. 

 

I Sverige där vi har en annan standard så hade dom fått ta tillbaka båten, precis som HR får göra med sina båtar ibland.. Men här gäller inte samma standard och utbudet av såna här båtar är näst intill obefintligt så man får ta det som bjuds. 

 

Men båten är eg inte dåligt byggd med tanke på priset 200k sek för 27 fot inkl trailer och massa lullull. Men installationen av vattentanken är extremt klantigt gjord men det är inget som inte går att fixa och kan man inte ta såna här grejer så ska man inte bo här. Millimeter petig som i Sverige funkar inte. 

Som plåster på såren får man värme året runt och 30 gr i vattnet.

 

Jag tar detta med ett leende vetande att det kostar en spottstyver att åtgärda. Men visst är det klantigt utfört, Thai i ett nötskal, man skrattar åt dom varje dag för sånt här.

Ex igår så va det poliskontroll, dom sket fullständigt i att kolla nykterhet, kk, hjälm mm, enda som gällde var att man hade munskydd på sig, annars blev det armhävningar i straff och nästa gång 6000 baht. Munskydd mot covid när man kör moppe är ju extremt viktigt.. 

 

Men jag stormtrivs här, skrattar åt dom och skulle inte vilja byta ut det mot en HR båt på västkusten. Har 2km ner till båtplatsen. 

IMG_20210418_115848.jpg

Redigerad av Viapea
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ser onekligen väldigt trevligt ut, här får man vara glad om det blir 2 månader med sådant väder sedan är det blåsigt, regnigt, kallt och mörkt, och när man ska sjösätta får man vara glad om motorn sitter kvar...

 

Jag förstår varför folk flyttar utomlands.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
7 timmar sedan skrev touchwood:

 

Ser onekligen väldigt trevligt ut, här får man vara glad om det blir 2 månader med sådant väder sedan är det blåsigt, regnigt, kallt och mörkt, och när man ska sjösätta får man vara glad om motorn sitter kvar...

 

Jag förstår varför folk flyttar utomlands.

 

Jo jag kommer ihåg hur det var i Sverige, kämpa med att få i båten så fort som möjligt på våren och sen hets hets hets att komma ut med båten så fort solen visade sig, å sen en semester som regnade bort å man blev inblåst i gästhamnar och frös sen va det dags att ta upp och göra allt meck med vinterförvaring.

 

Här e det ingen hets, bra båt väder 9 månader om året och båten tas bara upp ett par dagar ibland för att bättra på bottenfärgen och serva motorn.

 

För övrigt så har jag pratat med båtbyggaren idag och han gick med på att jag lämnar in båten här och får balken förstärkt så tar han kostnaden och så blir den saken ur världen. 

Redigerad av Viapea
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en liknande båt men vad kallas ett sådant tak som dessa båtar har, älskar det. Hade behövt nån i Göteborg som gör sådana

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Rolle85:

- - - vad kallas ett sådant tak som dessa båtar har, älskar det. Hade behövt nån i Göteborg som gör sådana

Är det "biminitak" du menar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Rolle85:

Jag har en liknande båt men vad kallas ett sådant tak som dessa båtar har, älskar det. Hade behövt nån i Göteborg som gör sådana

T-top kallas taket, Bimini har bågar på relingen vilket man inte vill ha vid fiske. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Rolle85:

Hittar ingen som bygger detta 😕

Ex Rocad båtar har en variant med plast tak som är byggd på liknande sätt, den som bygger deras borde kunna göra en till dig. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev Rolle85:

Hittar ingen som bygger detta 😕

En smed jobbande med lösningar för båtar borde kunna fixa detta. Finns några i Sthlm i alla fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kane:

En smed jobbande med lösningar för båtar borde kunna fixa detta. Finns några i Sthlm i alla fall.

Typ alla som kan svetsa rostfritt eller aluminium bör kunna fixat det men det kostar nog en del..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Viapea:

Typ alla som kan svetsa rostfritt eller aluminium bör kunna fixat det men det kostar nog en del..

Men man vill dock inte använda "typ alla". Någon bra helst.......😎

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Kane:

Men man vill dock inte använda "typ alla". Någon bra helst.......😎

Thimanders rostfria är erkänt duktiga. De svetsade pulpits och liknande redan på 70-talet.

 

De är nog mer hantverkare än datanördar, verkar inte ens ha en hemsida.... (men det går att maila)

https://www.eniro.se/thimanders-rostfria-ab/7797645/firma

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Lintott:

Thimanders rostfria är erkänt duktiga. De svetsade pulpits och liknande redan på 70-talet.

 

De är nog mer hantverkare än datanördar, verkar inte ens ha en hemsida.... (men det går att maila)

https://www.eniro.se/thimanders-rostfria-ab/7797645/firma

Ja, de är bra. Har använt dem ett par gånger och en av gångerna kunde de inte gänga i en speciell gänga men då tog de kontakt med mig och hade ett eget förslag på lösning som var bättre än den jag hade. Rekommenderas!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2021-05-18 vid 10:27 skrev Kane:

En smed jobbande med lösningar för båtar borde kunna fixa detta. Finns några i Sthlm i alla fall.

Igår var det dags för första testet i sjön och båtens sjöegenskaper var bättre än förväntat, iofs bara 5-6 m/s men kändes att den var helt ok, kändes givetvis när båten planade men fören stack typ ingenting innan planing, enda som hände var att hela båten lyftes vid planing, precis som det ska vara.

 

Motorn blir helt perfekt, 43.6 mph igår på gps:n (38 knop) helt nertrimmad och 5160 varv, idag ska den lyftas ett hål och då hamnar skäddan ca 5 cm över botten.

Testade med 3st 75 kg grabbar plus min tjej, halvfull bensintank och nästan full vattentank och vi kommer normalt bara åka jag och tjejen men med mer soppa i tanken så motorlyft plus lite upptrim bör ge några extra varv och WOT är 4800-5600 så troligtvis är proppen helt rätt (14*19 stål).

Borde landa på styvt 40 knop upptrimmat med bara jag å tjejen vilket blir helt perfekt. Hade 38 som mål för att bli helt nöjd men 40+ gör inget så vi siktar på det :)

 

Redigerad av Viapea

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

2 timmar sedan skrev Viapea:

Dom satte dit en 14*19 stål, dålig på propp teknik men nån här kanske kan säga om det är ok eller helt fel?

Vad blir skillnaden mot större diameter och lägre stigning ex 15*16?

 

Kul att du blev positivt överraskad, jag tycker att det är en rätt cool båt du har skaffat dig, annat  än Rydsar och Uttrar som det vimlar av här. 

 

Större diameter gör att den greppar/biter bättre för den trycker undan mer vatten, håller farten lite stabilare i lägre hastigheter men den bromsar också i dom högre hastigheterna så toppfarten blir i regel lägre.

 

Lägre stigning gör att den blir starkare och varvar mer och lägre toppfart, man har typ växlat ner den.

 

Skäddan är det första som tar i när man kör på grund, du menar kavitationsplattan ?

 

Att man inte får trimma ut första timmarna var en nyhet för mig men e d så så e d så.

 

Du har kört helt intrimmat, det bromsar båten en del, när du får trimma ut och ge fullt kommer du få bättre varvtal och fart på den, plus att du hissar motorn nu, först då ser du om du har rätt propp, det är lite för tidigt att döma ut den proppen du har nu, den kanske inte är så dum ändå, prova också en sväng när du är ensam i båten, ibland kan det ta lite tid att hitta rätt propp, allt är nytt för dig, du känner inte båten än.

 

15*16 är för stort hopp prova hellre 15*17 i så fall, man brukar räkna 200 varv per tum på stigningen så den ger dig 400 varv mer än vad du har nu, kanske når varvstoppet, det är aldrig fel att prova, snarare ett måste för att kunna få ett begrepp om det. Sedan finns det olika fabrikat och karaktärer på propellrarna, 3 bladiga o 4 bladiga osv. det är en liten djungel, så ibland kan det ta lite tid att hitta rätt, speciellt när allt är nytt.

 

 

 

 

 

Det finns andra här inne som har bättre koll än mig som kan fylla på med tips.

 

 

Redigerad av touchwood
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
7 timmar sedan skrev touchwood:

 

 

Kul att du blev positivt överraskad, jag tycker att det är en rätt cool båt du har skaffat dig, annat  än Rydsar och Uttrar som det vimlar av här. 

 

Större diameter gör att den greppar/biter bättre för den trycker undan mer vatten, håller farten lite stabilare i lägre hastigheter men den bromsar också i dom högre hastigheterna så toppfarten blir i regel lägre.

 

Lägre stigning gör att den blir starkare och varvar mer och lägre toppfart, man har typ växlat ner den.

 

Skäddan är det första som tar i när man kör på grund, du menar kavitationsplattan ?

 

Att man inte får trimma ut första timmarna var en nyhet för mig men e d så så e d så.

 

Du har kört helt intrimmat, det bromsar båten en del, när du får trimma ut och ge fullt kommer du få bättre varvtal och fart på den, plus att du hissar motorn nu, först då ser du om du har rätt propp, det är lite för tidigt att döma ut den proppen du har nu, den kanske inte är så dum ändå, prova också en sväng när du är ensam i båten, ibland kan det ta lite tid att hitta rätt propp, allt är nytt för dig, du känner inte båten än.

 

15*16 är för stort hopp prova hellre 15*17 i så fall, man brukar räkna 200 varv per tum på stigningen så den ger dig 400 varv mer än vad du har nu, kanske når varvstoppet, det är aldrig fel att prova, snarare ett måste för att kunna få ett begrepp om det. Sedan finns det olika fabrikat och karaktärer på propellrarna, 3 bladiga o 4 bladiga osv. det är en liten djungel, så ibland kan det ta lite tid att hitta rätt, speciellt när allt är nytt.

 

 

 

 

 

Det finns andra här inne som har bättre koll än mig som kan fylla på med tips.

 

 

Tack för rättelsen, kavitationsplattan givetvis,
märks att jag inte haft båt på ett tag.

 

Det blev bara 100 extra varv på att lyfta motorn och jag tyckte att den tappade greppet lite för lätt om man pressade på i tvära girar i ganska hög fart, ok normalt kör man väl inte så men kändes inte helt optimalt så vi sänkte ett hål igen och gick på 2" mindre stigning så nu ligger kavitationsplattan 3cm över botten. resultatet blev 5550 varv med optimerad trimning, ca 200 kg människor i båten och 120L bensin och typ 60L vatten, farten blev 40,3 knop på gps:n. Proppen var alltså en 14*17 och eg skulle nog en 14*18 varit perfekt då vi mest kommer vara bara jag och tjejen i båten så ska se till att få en sån om det finns.

 

Nu är båten iaf tillbaka hos verkstaden nära där vi bor och ska bottenmålas, på lörd ska jag hämta trimplanen, båten gick förvånansvärt stadigt och rakt så trimplan när vi bara är 2 är väl eg inte nödvändigt men nu är dom beställda så då får det bli så, är ju ingen nackdel. Sen ska gps:n bytas för den vart jag inte imponerad av, en billig modell av Lawrence, har alltid gillat Garmin så det får det bli. Fn va grejer man köper när man har en båt..

Redigerad av Viapea

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Viapea:

har alltid gillat Garmin så det får det bli. Fn va grejer man köper när man har en båt..

 

Ja men kul är det, hade också Garmin, helnöjd med den.

 

Det ser ju bra ut nu, inte säkert det finns 14*18 brukar vara 2 tum mellan stegen, fanns det inte en 15*17 du kunde testa ?

Är det 3 bladig eller 4 bladig propp ?

Vad är max varv på den ?

 

Kanske för tidigt att fråga men vad tycker du om motorn/reglage ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev touchwood:

 

 

Kul att du blev positivt överraskad, jag tycker att det är en rätt cool båt du har skaffat dig, annat  än Rydsar och Uttrar som det vimlar av här. 

 

Större diameter gör att den greppar/biter bättre för den trycker undan mer vatten, håller farten lite stabilare i lägre hastigheter men den bromsar också i dom högre hastigheterna så toppfarten blir i regel lägre.

 

Lägre stigning gör att den blir starkare och varvar mer och lägre toppfart, man har typ växlat ner den.

 

Skäddan är det första som tar i när man kör på grund, du menar kavitationsplattan ?

 

Att man inte får trimma ut första timmarna var en nyhet för mig men e d så så e d så.

 

Du har kört helt intrimmat, det bromsar båten en del, när du får trimma ut och ge fullt kommer du få bättre varvtal och fart på den, plus att du hissar motorn nu, först då ser du om du har rätt propp, det är lite för tidigt att döma ut den proppen du har nu, den kanske inte är så dum ändå, prova också en sväng när du är ensam i båten, ibland kan det ta lite tid att hitta rätt propp, allt är nytt för dig, du känner inte båten än.

 

15*16 är för stort hopp prova hellre 15*17 i så fall, man brukar räkna 200 varv per tum på stigningen så den ger dig 400 varv mer än vad du har nu, kanske når varvstoppet, det är aldrig fel att prova, snarare ett måste för att kunna få ett begrepp om det. Sedan finns det olika fabrikat och karaktärer på propellrarna, 3 bladiga o 4 bladiga osv. det är en liten djungel, så ibland kan det ta lite tid att hitta rätt, speciellt när allt är nytt.

 

 

 

 

 

Det finns andra här inne som har bättre koll än mig som kan fylla på med tips.

 

 

Tack för länkarna till propeller testen, ser att han gärna vill ligga nära max av WOT rpm, fabrikanten anger ju inte ett specifikt varvtal som WOT utan ett område, varför skall man ligga nära max av det? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev touchwood:

 

Ja men kul är det, hade också Garmin, helnöjd med den.

 

Det ser ju bra ut nu, inte säkert det finns 14*18 brukar vara 2 tum mellan stegen, fanns det inte en 15*17 du kunde testa ?

Är det 3 bladig eller 4 bladig propp ?

Vad är max varv på den ?

 

Kanske för tidigt att fråga men vad tycker du om motorn/reglage ?

 

Ska kolla upp lite mer vad det finns för varianter på proppar. 

Har bara kört 2 tim men är helnöjd med motorn, går väldigt mjukt och tyst men rejält med kraft och gott ljud när man ger lite gas. Största motorn jag haft i en båt förut var en VP Kad 42 i en Nimbus 29, något större och tyngre båt men sicken skillnad, grym känsla när man ligger runt 4000 varv å petar till lite lätt på gasen å båten bara kastar sig fram, gäller å hålla i sig 😎

 

Har inte testat nåt annat elektroniskt reglage så har bara mekaniska som preferens men det är klart mycket skönare, dock inte så lite motstånd som jag hade trott. Men jag tycker att tiltknapparna skulle utformats lite annorlunda, är väl ovana men känns inte helt klockrent alltid var man ska trycka utan att titta men med lite tillvänjning sitter det nog. Är uppväxt med båt men har inte kört på typ 15 år så lite ringrostig e man ju. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ang GPS så avvaktar jag med byte till Garmin, ska testa hur Navionics i mobilen funkar som komplement till min sega Lawrance som iaf visar aktuellt djup och fart bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2021-05-21 vid 01:33 skrev Viapea:

Tack för länkarna till propeller testen, ser att han gärna vill ligga nära max av WOT rpm, fabrikanten anger ju inte ett specifikt varvtal som WOT utan ett område, varför skall man ligga nära max av det? 

 

Tror att han vill ha det så att när båten är lätt lastad så ligger han i den övre regionen och när den är tungt lastad i den nedre region, så oavsett last ligger han inom varvtalsområdet, det hade jag också strävat efter.

 

2021-05-21 vid 01:58 skrev Viapea:

grym känsla när man ligger runt 4000 varv å petar till lite lätt på gasen å båten bara kastar sig fram,

 

Gillar.

 

2021-05-21 vid 01:58 skrev Viapea:

Men jag tycker att tiltknapparna skulle utformats lite annorlunda, är väl ovana men känns inte helt klockrent alltid var man ska trycka utan att titta men med lite tillvänjning sitter det nog.

 

En sådan sak hade jag också retat mig på.

 

Det skulle vara trevligt med en filmsnutt...

 

Redigerad av touchwood
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minuter sedan skrev touchwood:

 

Tror att han vill ha det så att när båten är lätt lastad så ligger han i den övre regionen och när den är tungt lastad i den nedre region, så oavsett last ligger han inom varvtalsområdet, det hade jag också strävat efter.

 

 

Gillar.

 

 

En sådan sak hade jag också retat mig på.

 

Det skulle vara trevligt med en filmsnutt...

 

Fimsnutt kommer men nu är den inlämnad för bottenmålning sen ska trimplan och larm monteras innan sjösättning och samtidigt håller vi på med en husrenovering så tar nog ett par veckor innan jag får åka båt igen. 

Håller just nu på att klura över vilket larm jag ska köpa. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...