Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Olleman82

Tracer MPPT hög laddspänning

Rekommendera Poster

Grrr...nu sitter jag här hemma, 5 mil från båten och ser hur laddspänningen emellanåt går upp till 15V.

Jag har landströmmen inkopplad som floatar på 13.5V. Därutöver finns också en solpanel på 50W tillsammans med en Tracer MPPT regulator. Jag testade förra året och tyckte att de fungerade bra inkopplade tillsammans men nu undrar jag vad som händer. Jag har ju temperaturkompensation aktiverad men med den borde jag hamna på 14.8V förutsatt att det är ca 5grader vid batterierna vilket borde stämma rätt bra. Men några 15V+ borde jag däremot inte se....

 

Regulatorn kan ju vara trasig förstås men låter osannolikt, den är ju inte ens ett år gammal och väldigt sparsamt använd. Kan det vara kombinationen av att landströmmen och MPPT laddaren är inkopplade samtidigt?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Borde ju vara antingen landströmmen/laddaren eller regulatorn till solpanelerna. Min första gissning skulle vara laddaren. Har haft några som ”överkompenserat” för temperaturen. 
Sen kan det ju vara att Tracern har någon inställning som trilskas. Jag ställde inså att den inte laddade (heter det over voltage disconnect?) när motorn eller laddaren gick. 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
46 minuter sedan skrev ChristerN:

Borde ju vara antingen landströmmen/laddaren eller regulatorn till solpanelerna. Min första gissning skulle vara laddaren. Har haft några som ”överkompenserat” för temperaturen. 
Sen kan det ju vara att Tracern har någon inställning som trilskas. Jag ställde inså att den inte laddade (heter det over voltage disconnect?) när motorn eller laddaren gick. 
 

Smart, det ska jag titta på!

 

Funderar på om den kör en Equalisation kanske....risken är att jag inte stängt av det eftersom jag kör på en custom charge profile.

 

Jaja, får hjälp med att stänga av laddaren om ett par timmar. Får titta på detta i helgen...

Redigerad av Olleman82

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sedan är frågan hur noggrann spänningsmätningen är. 0,2V är bara 1,3% fel, och det är inte alla mätare som är ens så bra. Har du kollat med en bra multimeter och samtidigt jämfört med det fjärravlästa värdet ?

 

Om det är en mätare som du läser på fjärr vill det till att referensspänningen till den kretsen som mäter är riktigt bra. Ibland används den stabiliserade matningsspänningen (ofta 3,3 eller 5,0V) rakt av, men dessa regulatorer är sällan bättre än 5%. De kan dessutom driva någon/några procent över temperaturområdet.

 

Bara en aspekt på det hela.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev IngemarE:

Sedan är frågan hur noggrann spänningsmätningen är. 0,2V är bara 1,3% fel, och det är inte alla mätare som är ens så bra. Har du kollat med en bra multimeter och samtidigt jämfört med det fjärravlästa värdet ?

 

Om det är en mätare som du läser på fjärr vill det till att referensspänningen till den kretsen som mäter är riktigt bra. Ibland används den stabiliserade matningsspänningen (ofta 3,3 eller 5,0V) rakt av, men dessa regulatorer är sällan bättre än 5%. De kan dessutom driva någon/några procent över temperaturområdet.

 

Bara en aspekt på det hela.....

Tack! Ja, jag tror att temperaturkompensering i samband med equalisation charge skulle kunna hamna på dessa spänningar. Men som du säger, kanske är det egentligen bara temperaturkompensering plus mätfel. Jag mäter med INA219 kretsar, min uppfattning är att de är väldigt exakta men jag får titta mer i detalj när jag väl är på plats igen. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser på databladet för INA219 att den kan ha max +/-0,5% felmätning (spänningen), ökande till +/-1% men då inräknat hela tempområdet. Som ju är mycket större än du kommer i närheten av.

Så den känns rätt ok !

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Batterierna blev nog lite misshandlade förra säsongen då båten och dess laddutrustning var ny för mig. Har tittat väldigt mycket på LifePO4 och jag hade gärna sluppit köpa Bly/Syra ytterligare en gång. Men en sådan konvertering kräver att man känner sig 100% säker på alla sina laddningskällor + en jäkla massa annat som man måste ha koll på :) Inget jag hinner ordna med i år då jag tänkte bygga batteripaketet själv med tillhörande leveranstider ifrån Kina. Hoppas batterierna överlevt de här korta perioderna med hög spänning och att de överlever det här året också!

 

Lite off topic men min laddare har ett antal val för laddspänning samt float men ingen laddspänning på 14.4V som känns som standard nuförtiden. 14.6 eller 14.1 får jag välja på. Laddaren är säkert 10-20 år gammal men känns fräsch och gör det den förväntas göra (om den nu inte är anledningen till spännings-spikarna, de händer dock bara med solen framme så Tracern är misstänkt #1).

 

Hade man andra laddspänningar förr eller varför finns inte 14.4V tro?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-05-07 vid 10:43 skrev ChristerN:

Borde ju vara antingen landströmmen/laddaren eller regulatorn till solpanelerna. Min första gissning skulle vara laddaren. Har haft några som ”överkompenserat” för temperaturen. 
Sen kan det ju vara att Tracern har någon inställning som trilskas. Jag ställde inså att den inte laddade (heter det over voltage disconnect?) när motorn eller laddaren gick. 
 

Har kollat lite i helgen. Regulatorn fungerar perfekt när man inte blandar in någon landström. Såg under en kort stund 16,4 härliga Ampere som solen laddade med. De få gånger den visade sig :)

 

Något lurigt verkar det dock vara när man blandar in landströmmen...tillsvidare får regulatorn vara bortkopplad på veckorna när båten är i hemmahamn med landström.

 

Funderar lite på den inställningen du använde. Jag förstår inte riktigt. Betyder det att du låter solcellsregulatorn ladda med lägre spänning då? Typ att landströmmen laddar med 14,5V och så sätter du overvoltage disconnect till 14,4V och låter regulatorn ladda vid 14,3V?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Olleman82:

Har kollat lite i helgen. Regulatorn fungerar perfekt när man inte blandar in någon landström. Såg under en kort stund 16,4 härliga Ampere som solen laddade med. De få gånger den visade sig :)

Hur mycket solpanel har du?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
57 minuter sedan skrev Kane:

Hur mycket solpanel har du?

2x120W flexibla, billig skit från Kina. Dessa flyttar jag någon gång per dag och försöker lägga lite halvvinklade mot solen. De lär inte leverera några 120w ens vid gynnsamma förhållanden men kanske 90w eller så. Samt en 50W hård på targabågen som är fast monterad horisontellt.

 

Hade varit nice med en stor 180w fast monterad panel på flybridgens "keps" men jag får försöka njuta lite av båtåkandet också så det får vänta lite. En fördel är ju att man får en stor yta som man slipper polera:)

 

Nästa år hoppas jag att mitt LifePo4 projekt kan vara klart att installera och med 180w ytterligare borde jag kunna närma mig elektrisk matlagning som @Zwen laborerat en del med.

 

Redigerad av Olleman82

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar ha följande inställningar:

image.png.42ca8241b84982ac3e22e4b14952afa2.png

Hade tidigare No 1 på 14,5 och No 6 på 13,8. Har AGM-batterier med rekommenderad laddning på 14,4.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att ladda med över 15V för ett AGM-batteri vid låga temperaturer än inte onormalt. Du får samtidigt titta på vilken ström du får och om batteriet blir varmt.

I mitt system har jag en nätladdare och ett Cetek system mellan startbatteri och service batterierna. Bägge med tempsensorer på batterierna.
Vid 5C så ger de bägge ca 15.1V.

Om man sedan tittar på Cateek D250SAs datablad så kan man räkna ut att laddpänningen kan hamna på 15.16 vid 5C.

14.7V + 20 * 0.023V = 15.16V

 

image.thumb.png.abb81bb7240d2b47c4fed9069dcb3e43.png

https://www.ctek.com/storage/E550F5363CE530B292EB890A5B304238C1D462862FEBD25046D243CE1ECA1D49/6fae75b350fc400d930488d862169871/pdf/media/682303005cfa403ba1cc27be0f7fc703/SMARTPASS_120-manual-low-SE-SV.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan skrev anuba:

Att ladda med över 15V för ett AGM-batteri vid låga temperaturer än inte onormalt. Du får samtidigt titta på vilken ström du får och om batteriet blir varmt.

I mitt system har jag en nätladdare och ett Cetek system mellan startbatteri och service batterierna. Bägge med tempsensorer på batterierna.
Vid 5C så ger de bägge ca 15.1V.

Om man sedan tittar på Cateek D250SAs datablad så kan man räkna ut att laddpänningen kan hamna på 15.16 vid 5C.

14.7V + 20 * 0.023V = 15.16V

 

image.thumb.png.abb81bb7240d2b47c4fed9069dcb3e43.png

https://www.ctek.com/storage/E550F5363CE530B292EB890A5B304238C1D462862FEBD25046D243CE1ECA1D49/6fae75b350fc400d930488d862169871/pdf/media/682303005cfa403ba1cc27be0f7fc703/SMARTPASS_120-manual-low-SE-SV.pdf

Helt riktigt. Jag har dock inte AGM och boost var ställd på 14.4. Det var 5 grader vid batterierna då "felet" uppstod så lite i överkant var det allt. Jag har fortfarande inte fått rätsida på det. Kanske körde den Equalize+temp kompensering. Hursomhelst verkar inte batterierna ha tagit någon skada. De levererade helt OK under den gångna helgen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev ChristerN:

Jag brukar ha följande inställningar:

image.png.42ca8241b84982ac3e22e4b14952afa2.png

Hade tidigare No 1 på 14,5 och No 6 på 13,8. Har AGM-batterier med rekommenderad laddning på 14,4.

Tack!

Det låter som att du egentligen har avaktiverat Equalize med den inställningen och det kanske är lika bra det. Man ska väl vara extra försiktig med hög laddspänning på ett AGM batteri. Det fick iaf jag erfara i gamla båten...

 

Men förstår fortfarande inte hur detta lirar med din landströmsladdare. Om jag förstod dig rätt gör dessa inställningar att tracern inte laddar när din landströmsladdare är på? Någon som sett någon bra förklaring kring vad dessa olika värden betyder? Boost är väl tex den stora fasen av laddningen innan den når float. Varför ska den vara 13.9 tex? Och hur förhåller sig Boost till Charge voltage reconnect?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Olleman82:

Tack!

Det låter som att du egentligen har avaktiverat Equalize med den inställningen och det kanske är lika bra det. Man ska väl vara extra försiktig med hög laddspänning på ett AGM batteri. Det fick iaf jag erfara i gamla båten...

 

Men förstår fortfarande inte hur detta lirar med din landströmsladdare. Om jag förstod dig rätt gör dessa inställningar att tracern inte laddar när din landströmsladdare är på? Någon som sett någon bra förklaring kring vad dessa olika värden betyder? Boost är väl tex den stora fasen av laddningen innan den når float. Varför ska den vara 13.9 tex? Och hur förhåller sig Boost till Charge voltage reconnect?

Japp, Equalize är ”avaktiverat”. Anser inte att jag behöver eller ska ha det. 
Nu vet jag inte hur det funkar då jag bytt laddare i vår men på förra laddaren blev det så att den ganska snabbt kom över 14,5/14,7 och då slog Over voltage disconnect till och slog av regulatorn.  Därmed ingen konflikt mellan dem. 
För att förstå hur de olika värdena ska vara kan man titta i manualen vilka villkor som gäller där ett värde ska vara lägre än ett annat och högre än ett tredje. Det var iaf så jag började begripa vad de egentligen betydde. Satte ihop en Excel-fil med villkoren så jag kunde labba hemma och sedan lägga in dem i regulatorn utan att den protesterade. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev ChristerN:

Bifogar filen med inbyggda kontroller, om någon är intresserad.

TracerA.xls 12 kB · 0 downloads

Tackar! Jag har googlat en hel del på detta. Charge limit och overvoltage disconnect är fortfarande lite oklara för mig....men jag förstår din logik i alla fall. Får testa mig fram.  Tror som sagt inte att det är det något fel på varesig landströmsladdaren eller Tracern. Jag läste faktiskt om fler som fick konstigt höga spänningar när man körde med tracern tillsammans med landströmsladdare så det är säkert så dom fungerar. Trodde jag köpte "top of the line" när jag köpte Tracer :)  Blir det en ny regulator någongång får det nog bli Victron!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Olleman82:

Charge limit och overvoltage disconnect är fortfarande lite oklara för mig...

Charging limit är den max-spänning som regulatorn ger. Högre spänning gör att den inte laddar.

Overvoltage Disconnect är den spänning där regulatorn "kopplar bort sig" från batterierna. Om jag förstått det hela rätt.

 

Det bör inte vara några problem att hitta rätt inställningar. Börja med de som jag har och testa. Får du fortfarande problem med landströmmen inkopplad så skulle jag mäta vilken spänning du har på batterierna som första steg. Återkom gärna här. Intressant case!

 

(Jag har hört de som haft problem med regulatorn vid motorgång. Dessa har dock inte haft Tracer. Vet dock inte om deras regulatorer haft inställningsmöjlighet.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev ChristerN:

Charging limit är den max-spänning som regulatorn ger. Högre spänning gör att den inte laddar.

Overvoltage Disconnect är den spänning där regulatorn "kopplar bort sig" från batterierna. Om jag förstått det hela rätt.

Ok, ser dock inte riktigt skillnaden. I charge limit så skulle den sluta skicka ström till batterierna och med overvoltage disconnect så bryter den anslutningen helt och hållet. Vet inte riktigt om jag förstår skillnaden :) Och varför behövs den ens? Om nu boost är satt till 14,4V och inte använder Equalize, hur ska då spänningen någonsin kunna komma upp till högre nivåer?


Funderar också på hur det här påverkar temperaturkompenseringen. Om jag nu sätter charging limit till 14,4 innebär det då att jag inte får över 14,4V även när det bara är 5 grader ute och tempkompenseringen borde ge mig 14,7V-14,8V?

 

Finns väl bara ett sätt att ta reda på detta men med 3 barn på båten, alla under 8 år så är tiden för för laborering begränsad :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Olleman82:

I charge limit så skulle den sluta skicka ström till batterierna och med overvoltage disconnect så bryter den anslutningen helt och hållet. Vet inte riktigt om jag förstår skillnaden

Kanske för att inte störa en generator eller laddare?

19 minuter sedan skrev Olleman82:

Om jag nu sätter charging limit till 14,4 innebär det då att jag inte får över 14,4V även när det bara är 5 grader ute och tempkompenseringen borde ge mig 14,7V-14,8V?

Det finns en särskild inställning för temp-kompensation (om man har temp-sensorn iaf). Den verkar utifrån inställda värden och om jag förstått det rätt, vilket också matchar min erfarenhet av Tracern, så ökar den spänningen över de inställda värdena vid lägre temperaturer. Jag har sett att den gör det och har inte ändrat temp-kompensations värdena. 
Nu blir ju diskussionen rätt teoretisk. Lägg in de värden jag har och testa. Tar någon minut att lägga in och sedan vet du om du slipper mecket med att stänga av regulatorn vid landströms liggande. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...