Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
magnuson

Svetsa och reparera gammal aluminiumbåt

Rekommendera Poster

Hej!

Är det någon här i forumet som har erfarenhet av att reparera/svetsa skador på en gammal aluminiumbåt?
I mitt fall handlar det om en gammal trotjänare - en Buster från mitten av 80-talet som har fått korrosionsskador på akterspegeln från dåligt utförda infästningar i kombination med strömmar när båten hamnade under vatten. Om det går att lägga på en helt ny plåt på akterspegeln (140x80 cm) så skulle jag samtidigt vilja höja upp nivån från kort till lång rigg på snurran. Faktiskt var det nog den låga öppningen som gjorde att den hamnade under vatten så det är angeläget.
Som sagt - kan man svetsa i gammal alu-plåt? Någon som kan tipsa om vem eller var man kan få hjälp med detta? Mina MIG-kunskaper omfattar inte ALU 🙂
Bifogar skiss på behovet.

/L

Renovering akterspegel.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haparanda,Ystad eller på någon annan plats?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tror du ska tiga inte miga för att få tätt.   Men vill du inte svetsa finns ju genvägar, bocka upp rätt plåt limma dit lås med några bult eller poppnit.  Finns vulcande lim som fungerar bra med alu.  Har min hela akter förstyvning limmad och bultad, även låst soldäcket på det sättet.   Bocka upp en snygg durkplåt som hel akterspegel både praktiskt och snyggt. 

Redigerad av Eile
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska man svetsa TIG eller MIG så bör man veta vilken legering objektet har och välja tillsatsmaterial efter detta. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@EileTack för tipset. Det får dock bli min plan B eftersom jag också vill modifiera/höja för lång rigg på snurran, men jag skall absolut undersöka möjligheterna att "limma" på en ny plåt.

@Hybro Hur får man reda på vilken typ av legering det handlar om på en gammal Buster? Är det läge att såga bort en bit och prova sig fram eller finns det patenttips gällande den båttypen 🙂

@Mackey Båten finns i Sthlm men står på ett 80-släp så den är lätt att flytta om jag hittar någon lämplig svetsare...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns gott om folk som har reparerat gamla bustrar så det borde inte vara någon svårighet. Bara att kapa bort dålig plåt och svetsa dit ny. Att bygga om dem från kort till lång rigg är inte helt ovanligt.

Mina bekanta och bekantas bekanta som sysslar med sådant är alla i Österbotten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-05-12 vid 22:06 skrev heimlaga:

Det finns gott om folk som har reparerat gamla bustrar så det borde inte vara någon svårighet. Bara att kapa bort dålig plåt och svetsa dit ny. Att bygga om dem från kort till lång rigg är inte helt ovanligt.

Mina bekanta och bekantas bekanta som sysslar med sådant är alla i Österbotten.

Tack för stödet!
Jag letar vidare här i stockholmstrakten efter någon som kan "TIG"a på en ny plåt med lite högre fribord. Nu vet jag i alla fall att det borde gå :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...