Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Nordic79_B30

Flytta ner givaren - risk för läkage?

Rekommendera Poster

Hej!

 

Innan sjösättning monterade jag givaren till min garmin striker 5cv i skrovet. Tyvärr ger inte givaren några djupvärden över cirka 5 knop så jag gissar att jag satt den för högt upp. I helgen ska jag därför ta upp båten igen och flytta ned givaren lite. Fästet är gjort så att jag bara behöver skruva ut skruvarna kanske ett halvt eller helt varv för att sedan kunna trycka ned givaren lite, för att därefter kunna skruva in dem igen. När jag skruvade in dem använde jag sikaflex på skruvarna. Nu till min fråga: Behöver jag skruva ut skruvarna helt och applicera ny sikaflex på skruvarna för att det inte ska läcka in? Eller räcker det att skruva ut ett varv för att sedan skruva åt igen utan att riskera att det läcker in? Givaren med fästet ser ut som på bilden nedan.

 

Tack på förhand för alla svar :)

Givarfäste.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, täta igen!

När du lossar skruvarna vrider du loss tätningsmassan.

Det bästa är att helt skruva ut skruvarna, rensa skruvhålen från den gamla tätningsmassan med ett borr, tvätta med aceton och sedan i med ny massa och skruva i skruvarna innan denna härdat.

 

Ja anledningen till att du inte får några bra ekon över fem knop är att det blir turbulens och luft under givaren. Den skall placeras rätt djupt och en bra bit från propellern.

 

Du kan även placera den inne i skrovet, kladda fast den med samma slags marintätingsmassa mot insidan av skrovet någonstans akteröver där båtens botten  är kvar i vattnet även vid planing.

Och det fungerar om skrovet är solitt, om det är en sandwichkonstruktion, som det sällan är i botten, fungerar det inte alls.

 

Sedan kan man ju undra om man egentligen behöver ekolodet i högre hastigheter..? Av ren självbevarelsedrift kör man väl knappast snabbare än fem knop utanför farleder och på okända vatten?

Men jag har egentligen samma problem x 2 jag har två ekolodsgivare som bara visar skräp i högre hastigheter, men i allmänhet över tio knop, men det kan variera, ibland får jag jättefina ekon vid 15 knop, ibland inga alls, och då likadant på båda ekoloden som är av olika fabrikat med olika typer av givare.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är en Nordic 79 du har, så borde den ha goda möjligheter att funka med givaren placerad inne i skrovet. Nånstans runt en tredjedel från aktern mot fören, nära mitten i sidled men inte rakt över mittskarven. Testa med givaren mot skrovet i en vattenfylld plastpåse på en önskad plats, och se om den funkar bra där. Om den funkar kan du fästa den med nån fogmassa. Jag gjorde det med akrylfog från Biltema. Funkade perfekt i vår båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, tack för ditt svar @Georg_Ohm!

 

Efter att ha läst det du skrev funderar jag på om orsaken kanske också kan bero på att den sitter nära propellern. Problemet är dock att det inte finns så många andra ställen att sätta den på pga att trimplattorna tar mycket plats på varje sida. Håller med om att man inte egentligen behöver se djupet i högre hastighet än 5 knop. Men enda anledningen till att jag egentligen vill det är för att kunna spela in höjddatan och kunna skapa mitt eget sjökort. Men det kanske går att få tag på inspelning som andra gjort till min Garmin Striker 5cv? Känns inte riktigt värt att ta upp den ur sjön för det om det kanske ändå inte hjälper.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack @raol! Det stämmer att det är en Nordic 79. Smart tips! Det får det nog bli till nästa år. Men problemet jag ser där är att min sladd inte skulle räcka hela vägen dit. Men det är ju mycket möjligt att det går att köpa längre sladdar att byta ut mot.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Nordic79_B30:

Okej, tack för ditt svar @Georg_Ohm!

 

Efter att ha läst det du skrev funderar jag på om orsaken kanske också kan bero på att den sitter nära propellern. Problemet är dock att det inte finns så många andra ställen att sätta den på pga att trimplattorna tar mycket plats på varje sida. Håller med om att man inte egentligen behöver se djupet i högre hastighet än 5 knop. Men enda anledningen till att jag egentligen vill det är för att kunna spela in höjddatan och kunna skapa mitt eget sjökort. Men det kanske går att få tag på inspelning som andra gjort till min Garmin Striker 5cv? Känns inte riktigt värt att ta upp den ur sjön för det om det kanske ändå inte hjälper.

På detta forum har denna fråga ventilerats i flera olika trådar. Någon, någonstans, i någon tråd föreslog att man kunde tillverka ”stänkskärmar” av kapat  PVC-rör som då på något vis placerades över givaren och omslöt dem ovanifrån och på sidorna för att göra den fri från turbulensen... nu vet jag inte om det fungerade, eller om det bara var en fundering.

Men börja med att flytta ned den så långt du kan, glöm inte att justera ”köloffset” i instrumentet så att du får rätt djupangivelse. Och kladda in generöst med tätningsmassa i skruvhålen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Nordic79_B30:

Tack @raol! Det stämmer att det är en Nordic 79. Smart tips! Det får det nog bli till nästa år. Men problemet jag ser där är att min sladd inte skulle räcka hela vägen dit. Men det är ju mycket möjligt att det går att köpa längre sladdar att byta ut mot.

Men menar du att ekolodsskärmen är monterad i aktern? För sträckan från nära mitten av skrovet måste väl vara närmare till instrumentpanelen än vad botten av akterspegeln är?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@raol, skärmen är monterad vid förarplatsen nästan i mittan av båten. Menar du att jag ska göra hål i skrovet för att få igenom sladden? Eller att sladden ska gå ut på sidan och under? Ursäkta att jag är lite okunnig när det gäller detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Nordic79_B30:

@raol, skärmen är monterad vid förarplatsen nästan i mittan av båten. Menar du att jag ska göra hål i skrovet för att få igenom sladden? Eller att sladden ska gå ut på sidan och under? Ursäkta att jag är lite okunnig när det gäller detta.

Ah, nu förstår jag varför du undrade. Nej, vad jag menar är att du skulle montera givaren på insidan! Om skrovet bara är glasfiberlaminat, utan distansmaterial, så är det "genomskinligt" för ekolodsgivarens ljudvågor. Det krävs bara att det inte är luft eller mjukt material mellan givaren och skrovet, och det löser man med vatten i en plastpåse medan man testar, och en härdande fog när man monterar givaren permanent.

Allt detta på insidan av skrovet alltså. Det borde inte bli mer än 2-3 m från förarplatsen, med kabeln dragen så den inte är i vägen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

image.png.9ff3e4acb6237e05140f5dd5aac182e3.png
Exempelbild som visar givare i plastpåse under testfasen

image.png.69f168f63a750a18d51c7787b8d28296.png
Exempelbild som visar en fastlimmad givare inne i skrovet

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Nordic79_B30:

Tack @raol! Detta ska jag verkligen testa! Så smidigt om det funkar :)

Så länge du inte har dubbelskrov/sandwich etc så fungerar det !

Körde så under många år på min förra båt, och sonens styrpulpetare hade den också inombords.

 

Tror problemet i ditt fall är att propellern rör till vattnet eftersom det kommer redan vid 5 knop och uppåt. Sikaflex är egentligen aningen för mjukt för att fästa den på insidan, men det brukar fungera. Då går den dessutom att skära loss om placeringen blev o-bra . Araldit eller liknande (helst långsamhärdande så luftblåsor hinner stiga ur) är allra bäst, men sedan sitter det.....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan skrev IngemarE:

Så länge du inte har dubbelskrov/sandwich etc så fungerar det !

Körde så under många år på min förra båt, och sonens styrpulpetare hade den också inombords.

 

Tror problemet i ditt fall är att propellern rör till vattnet eftersom det kommer redan vid 5 knop och uppåt. Sikaflex är egentligen aningen för mjukt för att fästa den på insidan, men det brukar fungera. Då går den dessutom att skära loss om placeringen blev o-bra . Araldit eller liknande (helst långsamhärdande så luftblåsor hinner stiga ur) är allra bäst, men sedan sitter det.....

Sika fungerar väldigt bra, och som sagts, då går det att ta bort givaren om man ångrar sig eller om det inte fungerar.  Bara det inte blir luftbubblor eller luftfickor under givaren.

Sedan finns det likvärdiga marintätningsmedel från andra tillverkare som är minst lika bra som Sikaflex.

I förra båten hade också jag en akterspegelgivare fastkletad på sådant sätt på insidan. Det fungerade väldigt bra, möjligen var känsligheten något sämre vid stora djup, ekolodet nådde inte riktigt ned till 300 metersdjupen i Kosterfjorden, men det kunde jag acceptera.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...