Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Boanjohan

Oljenivå VP MS3 backslag

Rekommendera Poster

Har haft isär mitt backslag och rengjort det mm. Enligt verkstadshandboken ska man fylla 2 liter olja, det har jag gjort. Men nu ligger nivån långt över den lilla platta delen på oljestickan. Genom oljepåfyllningshålet ser det ut som nivån ligger någon cm under påfyllningshålets överkant, d.v.s i princip huset fullt (exklusive ”topplocket”). Kan det vara normalt? Blir osäker pga oljestickan och den platta nedre delen som jag tolkat vara nivåintervallet, men då skulle det bara vara drygt max 1 liter i backslaget.

 

någon som har erfarenheter kring detta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På dessa Yanmar backslag, som sitter på bl a, YSM12-motorer, ska oljenivån avläsas när sticka är helt urgängad, rengjord och lagd mot yttersta gängvarvet i hålet för stickan på bakslaget. 

 

Kan det vara så på ditt backslag också. 

 

Men det lär ju inte diffa en hel liter. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Googlade lite... Verkar vara 1.6 liter. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du ska ha oljenivån vid överkant av plana delen på stickan. Stickan ska inte gängas ner vid mätningen.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar. Verkstadshandboken och VP hemsida säger 2 liter, sen har jag sett en siffran 1,6 liter på annat håll.

 

Har koll på att stickan inte ska gängas ner.

 

Oavsett så förklarar inte det differensen mot stickans nivåindikering. Och backslaget var ju helt tomt på olja när jag började fylla på. 

 

Återstå att se hur mycket den kan sjunka när den fått gå runt lite och tränga ut/in i alla skrymslen och delar. Men erfarenhet från bil är att det inte brukar vara någon avgörande skillnad.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...