Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
raol

Bottenmålning - färgåtgång...

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Vi bottenmålade vår båt i söndags. Det gick åt lite drygt 2.5 liter. Ett lager.

 

Ett par veckor tidigare målade ett par kompisar båten de har. Likadant skrov. Samma yta. De målade två lager med 2.5 liter. Samma färg (Hempel Mille).

 

Visst, vi har nu samma mängd färg, om än påfört på lite olika vis, så det bör inte vara nån skillnad i praktiken. Men vi målade helt vanligt med roller, och tyckte dessutom att det såg lite tunt ut på vissa ställen. De bottenmålade för första gången, så ingen tidigare erfarenhet förutom från väggmålning inomhus. Vi använde i stort sett identisk utrustning - huvudsakligen roller och sen pensel för finliret.

Jag begriper inte hur det kan bli så olika! Nån som har en förklaring? Gissning?

 

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hempel skriver väl 15 m2/l vilket innebär nästan 40 m2 teoretiskt. Hur många m2 uppskattar du den målade ytan till?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Kane:

Hempel skriver väl 15 m2/l vilket innebär nästan 40 m2 teoretiskt. Hur många m2 uppskattar du den målade ytan till?

18-21 m^2 kanske.

Men jag undrar mer hur det är möjligt att vi fick så annorlunda resultat. En faktor två med likvärdig utrustning.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kollat deras skikttjocklek? 2 individer kan ju knappast applicera färg identiskt även om färg, miljö och verktyg är lika.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De är två och vi är två. Vi två förbrukade färg i samma takt. De två förbrukade färg i samma takt, ungefär.

 

NU är det ju samma mängd färg, grovt räknat, på båda båtarna. Jag fattar bara inte hur det kan skilja så enormt mycket per strykning.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Temperaturen brukar göra stor skillnad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Rascal:

Temperaturen brukar göra stor skillnad.

Det var nog bara 2-3 grader skillnad mellan gångerna. Rätt likvärdigt väder också. Lite sol blandat med moln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev raol:

Det var nog bara 2-3 grader skillnad mellan gångerna. Rätt likvärdigt väder också. Lite sol blandat med moln.

Tempskillnaden gäller skrovtemp. Kanske den ena båten stod mer i solen eller hade en mörkare bottenfärg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Rascal:

Tempskillnaden gäller skrovtemp. Kanske den ena båten stod mer i solen eller hade en mörkare bottenfärg.

Nej, väldigt likvärdiga förhållanden. Ljusblå bottenfärg i båda fallen innan målning. Ungefär samma solbelysning. Vår kanske lite mer sol, men betydligt mer vind i stället.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Både sol och vind gör gissningsvis att färgen torkar fortare så det kan vara en orsak att ni målade så pass olika tjockt.

 

Jag förutsätter att ni använde nästan exakt samma typ av rullar, annars är det ju inte så konstigt om färgen blir olka tjock.

 

Det är ändå lite konstigt att det skiljer så mycket tycker jag.

Vad har du själv för tankar om orsaken?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Mackey:

Både sol och vind gör gissningsvis att färgen torkar fortare så det kan vara en orsak att ni målade så pass olika tjockt.

 

Jag förutsätter att ni använde nästan exakt samma typ av rullar, annars är det ju inte så konstigt om färgen blir olka tjock.

 

Det är ändå lite konstigt att det skiljer så mycket tycker jag.

Vad har du själv för tankar om orsaken?

Jag förstår inte hur torktiden skulle påverka hur tjockt vi målar...?

Ja, ungefär samma typ av rullar. Billiga standardrullar från byggvarufirma.

Jag har inga tankar om orsaken. Jag fattar det inte. Det är därför jag frågar och försöker få ledtrådar här.

Egentligen är det inget viktigt, men jag är nyfiken av mig och vill förstå. :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
17 minuter sedan skrev raol:

Jag förstår inte hur torktiden skulle påverka hur tjockt vi målar...?

När jag målade med Hempels färger innan jag började borsttvätta så upplevde jag dem ganska tjockflytande redan från början.

När man rollar rullar man ju normalt inte exakt raka linjer exakt bredvid varandra utan man rullar över ytor som redan är målade. Om dessa ytor då har torkat något blir färgen ännu mera trögflytande och bygger då tjockare lager.

 

Tillägg: En färg som VC17 som är riktigt blaskig tror jag inte skulle gå att måla dubbelt så tjock.

 

Ps

Jag håller med om att det inte är viktigt, men att man kan undra och vilja ha svar.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Mackey:

När jag målade med Hempels färger innan jag började borsttvätta så upplevde jag dem ganska tjockflytande redan från början.

När man rollar rullar man ju normalt inte exakt raka linjer exakt bredvid varandra utan man rullar över ytor som redan är målade. Om dessa ytor då har torkat något blir färgen ännu mera trögflytande och bygger då tjockare lager.

Den "övermålningen" sker bara några sekunder efter strykning. Tror inte det kan göra nån skillnad.
Och så gjorde ju kompisarna också (jag var där och snackade under kanske halva målningen av deras första lager).

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
5 minuter sedan skrev raol:

Den "övermålningen" sker bara några sekunder efter strykning. Tror inte det kan göra nån skillnad.
Och så gjorde ju kompisarna också (jag var där och snackade under kanske halva målningen av deras första lager).

Fast ni hade ju olika förutsättningar, du med mera sol och vind.

42 minuter sedan skrev raol:

Ungefär samma solbelysning. Vår kanske lite mer sol, men betydligt mer vind i stället.

Tillägg: Även luftfuktigheten tror jag kan påverka torktiden.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men vad skulle torktiden ha med det att göra? Vi målar ju i ett svep. Det som överlappar målas ju över inom några sekunder.

 

Jag kanske missförstår vad du menar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev raol:

Men vad skulle torktiden ha med det att göra? Vi målar ju i ett svep. Det som överlappar målas ju över inom några sekunder.

 

Jag kanske missförstår vad du menar?

När jag använde Hempels färg var den rätt seg redan från börhan och torkade rätt snabbt när man målade, så att det märktes nästan direkt när man målade över redan målade ytor som man just målat. Jag gillade inte alls färgen just beroende på det. Så kanske det inte är längre.

 

Slarv med att röra färgen från början och innan man häller upp den i tråg kan kanske påverka och även hur stora tråg man har. Stort tråg ger mera avdunstning än ett litet tråg.

 

Något har ju uppenbarligen påverkat tjockleken på färgskikten i alla fall.

 

Dags för mig att sova.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag målade rätt tidigt i år, i slutet på mars. Det var nog egentligen lite för kallt. Jag hade med mig färgen hemifrån och började måla ganska direkt när jag kom till båten. Färgen höll då ungefär rumstemperatur och det funkade fint att måla. Mot slutet hade färgen kylts av en hel del och tjocknat betydligt. Det sista jag lade på blev i märkbart tjockare lager.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Luddig eller slät rulle gör stor skillnad. Även om man rullar ut tunt, dvs arbetar ut färgen på större yta tills rullen är "torr" kontra rulla med "blöt" rulle hela tiden.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...